Avatar billede mozie Nybegynder
21. oktober 2005 - 15:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk Ark Navn

Det ville være en kæmpe hjælp hvis der er nogen der ved hvordan (hvis muligt) man henviser til et ark via en celle.

Hvis man fx har 13 ark. Et ark der hedder MAIN og 12 ark der går fra JAN05 --> DEC05.

Vi står i MAin arket og laver en formel der hedder =SUM(JAN05!A:A)

Denne formel vil jeg gerne kunne trække 11 rækker til højre. Er det på nogle måde at jeg kan skrive formlen så den selv ændre det til =SUM(FEB05!A:A), =SUM(MAR05!A:A), etc. Jeg er klar over at jeg kan bruge "Søg & Erstat", men det ville jeg helst være foruden.

Håber alt er klart!

På forhånd tak

/MOZIE
Avatar billede tobler Nybegynder
21. oktober 2005 - 16:09 #1
Hvis du i arket MAIN laver første linie til overskrifter, som svarer dine arknavne (f.eks. JAN05 i B1, FEB05 i C1 osv), kan denne formel hjælpe dig: =SUM(INDIRECT("'"&B1&"'!a1"):INDIRECT("'"&B1&"'!a999"))
Avatar billede tobler Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:59 #2
Er du kommet videre?
Avatar billede mozie Nybegynder
28. oktober 2005 - 08:51 #3
Jeg er kommet lidt videre, men har set at jeg er kommet til at skrive en fejl i mit spørgsmål. Jeg skal ikke bruge en SUM formel, men en SUMIF-formel. Kan det stadig lade sige gøre at bruge indirect? vil den så komme til at hedde:
=SUMIF(INDIRECT("'"&J1&"'!$AA:$AA");A7;INDIRECT("'"&J1&"'!$YY:$YY")) ; hvor J1 er AUG05 og A7 er kriteriet for at summe. Det er det nok ikke helt, for hvis jeg skriver denne formel får jeg en fejl.

Hvis du vil have flere point for dette spørgsmål må du sige til, så opretter jeg bare et spørgsmål til.

Tak
Avatar billede tobler Nybegynder
28. oktober 2005 - 09:25 #4
Prøv med denne:
=SUMPRODUCT((INDIRECT("'"&J1&"'!a1"):INDIRECT("'"&J1&"'!a999")=A7)*(INDIRECT("'"&J1&"'!y1"):INDIRECT("'"&J1&"'!y999")))
Bemærk at sumproduct ikke kan håndtere A:A, så du er nødt til at angive start- og slutrække, f.eks. A1:A999 og Y1:Y999
Avatar billede mozie Nybegynder
28. oktober 2005 - 09:40 #5
Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår SUMPRODUCT formlen. JEg får et #Value frem hvis jeg bruger ovenstående formel.

Burde Sumif formlen ikke virke ved nogle ændringer. Det ville da være klart det nemmeste, selvom jeg ikke selv kan se hvor de ændringer skal være. Kan du godt få Sumproduct formlen til at virke?

Undskylder at jeg lige er lidt inkompetent!
Avatar billede mozie Nybegynder
28. oktober 2005 - 09:47 #6
Jeg har fået det til at virke på den her måde:

=SUMIF(INDIRECT("'"&J1&"'!AA1"):INDIRECT("'"&J1&"'!AA999");A7;INDIRECT("'"&J1&"'!Y1"):INDIRECT("'"&J1&"'!Y999"))/1000

Skriv lige et svar så får du de point du fortjener!

Tak
Avatar billede tobler Nybegynder
28. oktober 2005 - 10:12 #7
Her kommer et svar:-)