Avatar billede mickiii Nybegynder
21. oktober 2005 - 10:38 Der er 7 kommentarer

Kolonne 100% højde i layout - hjælp

Hej, jeg har følgende layout, men jeg aner ikke hvordan man får #left til at dække 100% inden for containeren, bortset fra header og footer naturligvis. Jeg kan godt få det til at fungere i IE, men ikke i FF.

Kan nogen mon hjælpe?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<style type="text/css">
/* commented backslash hack v2 \*/
html, body{height:100%;}
/* end hack */
body {padding:0;margin:0;background:#fff url(bigfade.jpg) repeat left top;color: #000;text-align:center;}
#container{height:100%;min-height:100%;width:612px;background:transparent url(images/1colcentrebg.gif) repeat-y center top;color: #000000;margin:auto;text-align:left;position:relative; border-left:1px solid; border-right:1px solid;}
html>body #container{height:auto;} /*for mozilla as IE treats height as min-height anyway*/
#header {border:1px solid;height:40px;margin:0px;}
#footer {position:absolute;bottom:0;left:0;height:40px;border:1px solid;width:100%;}
#clearfooter{clear:both;height:40px;}/*needed to make room for footer*/
#left {position:relative;/*ie needs this to show float */width:100px;float:left;padding-top:40px;/*needed to make room for header*/border:1px solid; }
#main {width:508px;float:right;padding-top:40px;/*make room for header*/border:1px solid;}
</style>
</head>
<body>

<div id="container">
  <!-- header -->
  <div id="header">Header</div>

  <!-- left -->
  <div id="left">
    Left
  </div>

  <!-- right -->
  <div id="main">
  Lorem ipsum.
  </div>

  <!-- footer -->
  <div id="clearfooter"></div>
  <div id="footer">Footer</div>
</div>

</body>
</html>

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2005 - 10:48 #1
Jeg er ikke sikker på at jeg er med på hvad du mener, men prøv at sætte højden på body til 100%;
Avatar billede jokkejensen Novice
21. oktober 2005 - 10:56 #2
Roenving hjalp mig her : http://www.eksperten.dk/spm/653980
Avatar billede mickiii Nybegynder
21. oktober 2005 - 10:56 #3
Altså:

Jeg ønsker et centreret layout, men "left" kolonne i 100% højde mellem header og footer. Primært fordi left skal have en anden farve en main, og hvis ikke den bliver fyldt helt ned, så ser det knap så smart ud.

Ved ikke om nedenstående ser kønt ud når det bliver postet, men hvis det gør, så kan du se hvad det er jeg sigter efter.
____________________
|______ Header ______|
|//////|            |
|/Left/|    Main    |
|//////|            |
|______|_____________|
|______ Footer ______|
Avatar billede notes2c Nybegynder
21. oktober 2005 - 10:59 #4
left om main ved ikke hvor store de skal være, så de skal også have en højde...

Eks: height: 90%
Avatar billede mickiii Nybegynder
21. oktober 2005 - 11:25 #5
notes2c - Mja, men det virker bare ikke i FF
Avatar billede notes2c Nybegynder
21. oktober 2005 - 12:43 #6
Har rettet lidt, og lad være med at bruge XHTML, det er ikke understyttet i IE

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html, body{height:100%;}
body {padding:0;margin:0;background:#fff url(bigfade.jpg) repeat left top;color: #000;text-align:center;}
#container{height:100%;width:612px;background:transparent url(images/1colcentrebg.gif) repeat-y center top;color: #000;margin:auto;text-align:left;}
#header {border:1px solid;height:40px;margin:0px;width:100%;}
#footer {height:40px;border:1px solid;width:100%;clear:both;}
#body {width:100%;border-left:1px solid;border-right:1px solid;height:100%;}
#left {width:100px;float:left;height:100%;background-color:lightgreen;}
#main {width:511px;float:left;height:100%;background-color:lightblue;border-left:1px solid;}
</style>
</head>
<body>
<div id="container">
  <!-- header -->
  <div id="header">Header</div>
  <div id="body">
  <!-- left -->
  <div id="left">
    Left
  </div>

  <!-- right -->
  <div id="main">
  Lorem ipsum.
  </div>
  <!-- footer -->
  <div id="clearfooter"></div>
  <div id="footer">Footer</div>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede electricnet Nybegynder
22. oktober 2005 - 00:06 #7