Avatar billede nielsbkh Nybegynder
20. oktober 2005 - 16:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Disposition (grupper)

Jeg har samme problem som beskrevet i spørgsmålet "Kode til grupper". Jeg kan i midlertid ikke få svaret (se nedenstående) til at virke. Jeg får følgende fejl: "Aplication-defined or object-defined error".
Jeg forstår i øvrigt ikke hvad der sker i linien:
"Set RangeToUse = Range(Cells(1, 2), Cells(65536, 2).End(xlUp))._
      Offset(0, -1).SpecialCells(xlCellTypeBlanks)"

Jeg håber spørgsmålet er let!

Sub GroupThem()
Dim RangeToUse As Range
Dim SingleArea As Range
    ActiveSheet.Outline.SummaryRow = xlAbove
    Set RangeToUse = Range(Cells(1, 2), Cells(65536, 2).End(xlUp)). _
            Offset(0, -1).SpecialCells(xlCellTypeBlanks)
    If RangeToUse.Areas.Count = 1 Then
        RangeToUse.Rows.Group
    Else
        For Each SingleArea In RangeToUse.Areas
            SingleArea.Rows.Group
        Next
    End If
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
20. oktober 2005 - 17:39 #1
I hvilken linie fejler den ?

den pågældende linie finder alle tomme celler i kolonne A lige så langt ned som der er data i kolonne B.

Husk at opstillingen for at denne kode virker er således

  A        B
data1      a
              b
              c
data2      s
            d
            v
            x
data3      f
            e
            x
Avatar billede nielsbkh Nybegynder
20. oktober 2005 - 17:54 #2
Den pågældende linie danner et range object bestående af en række areas - er det ikke korrekt? Den efterfølgende løkke løber gennem disse areas og for hvert af dem foretages en gruppering, ikk? Hvis der bliver dannet et area for hver gruppe af tomme linier er funktionen måske ikke velegnet alligevel.

Mit problem er, at jeg ønsker at gruppere data der findes på nedenstående form:

stole    type A
stole    type B
Stole    type d
Borde    type X
Borde    type Y
Borde    type Z
Tæpper  type 1
Tæpper  type 7
......

Disse data vil jeg gerne have grupperet

+Borde
+Stole
+Tæpper

Hvor det er muligt at folde ud ved klik på "+" (der er mange data...)
Avatar billede bak Seniormester
20. oktober 2005 - 18:17 #3
Det kan laves. Vil kolonnen være sorteret og vil det være kolonne A ??
Avatar billede nielsbkh Nybegynder
20. oktober 2005 - 18:27 #4
Ja!

Jeg overvejer at lave en funktion der løber gennem regnearket og formatere det på følgende måde:

stole
        type A
        type B
        type d
Borde
        type X
        type Y
        type Z
Tæpper
        type 1
        type 7

Herefter vil den oprindelige funktion kunne bruges.

Jeg har testet den oprindelige funktion og den virker. Jeg tror fejlen skyldtes at jeg ikke have de tomme felter i kolonne A.
Avatar billede bak Seniormester
20. oktober 2005 - 18:32 #5
Jeg kan godt lide den måde at stille det op på som du har beskrevet. Det ser godt ud når det bliver grupperet
Avatar billede nielsbkh Nybegynder
20. oktober 2005 - 18:35 #6
Jeg arbejder videre med den løsning - TAK for hjælpen!
Avatar billede bak Seniormester
20. oktober 2005 - 18:41 #7
det var så lidt. Svar selv og tak pointene
Avatar billede nielsbkh Nybegynder
20. oktober 2005 - 18:43 #8
Spørgsmål lukkes!