Avatar billede tballe Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Masse konvertere Nvarchar til varchar - nchar til char

Hej
Er der nogen der har et script liggende, eller ved, hvordan man kan konvertere en hel database på en nem måde, fra Nvarchar/ Nchar, til varchar og char?

Hilsen tballe
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 16:39 #1
Hvorfor vil du skifte fra noget som understøtter alle sprog til noget
som kun understøtter vesteuropæisk ?
Avatar billede tballe Nybegynder
19. oktober 2005 - 17:09 #2
Hej Arne v

Det er nødvendigt idet jeg skal have fremstillet en arkiveringsversion(som skal afleveres til til et offentligt arkiv) af databasen,
her er det nødvendigt, at at de tekstfiler jeg skal have fremstillet, er i ASCII 8859 latin 1. Så jeg er nødt til at have dem ud som karakterer der kun fylder 1 byte.

Hilsen tballe
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 17:40 #3
det burde da ikke være et problem at udtrække ISO-8859-1 fra et NVARCHAR eller NCHAR
felt (forudsat at der kun er ISO-8850-1 i det naturligvis)
Avatar billede tballe Nybegynder
21. oktober 2005 - 17:00 #4
Hej igen
Det  er rigtigt nok, at hvis man bruger DTS, så kan man vælge, at filen skal have ANSI tegnsæt.
Men jeg ville vældig glad, hvis du havde et script du kunne "ryste ud af ærmet", der kunne klare en massekonvertering af datatyper.
Hilsen tballe
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2005 - 22:15 #5
ikke lige til

men her er en ide som du kan arbejde videre på

SELECT 'ALTER TABLE ',TABLE_NAME,' ALTER COLUMN ',COLUMN_NAME, ' VARCHAR(',CHARACTER_MAXIMUM_LENGTH,')'
FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS
WHERE DATA_TYPE='nvarchar'

kør den og den tilsvarende med CHAR/nchar, sæt GO sætninger ind imellem
linierne

så burde du principielt have et brugbart script
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2005 - 19:08 #6
OK ?