Avatar billede avest Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:45 Der er 8 kommentarer

Dynamisk beregning i felt

En af mine databser udfører i et felt en beregning. Jeg må ofte opdatere designet fordi denne beregning er ændret en smule.

Er der en god og enkel måde hvormed jeg kan feltets beregning dynamisk.

Forestiller mig f.eks. at jeg kunen skrive beregningen som en tekststreng i et konfigurationsdokument.
Avatar billede bamzen Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:11 #1
hvis du kører en version 6.5.x kan du bruge en @eval()
Avatar billede mmmtm Nybegynder
20. oktober 2005 - 08:50 #2
Er det selve beregningen eller tallene i beregningen der ændrer sig ?
Avatar billede avest Nybegynder
20. oktober 2005 - 08:59 #3
Det er selve formlen/beregningen som ændrer sig.
Jeg har ikke faste tal i mine formler, medmindre de er MEGET faste.
Avatar billede avest Nybegynder
24. oktober 2005 - 13:08 #4
F.eks. kan en beregning skifte fra "F1+F2" til "F1+F2/2"
Avatar billede jogii Nybegynder
28. oktober 2005 - 16:02 #5
skal du bruge værdien i feltet til beregning af andre felter eller til visning i oversigter?
Hvis du kun vil ændre formlen, så kan du jo lave feltet om til et shared field (hvis det er et problem at det indgår i flere formularer).
Skal du ændre i feltets værdi på allerede oprettede dokumenter? Så skal disse rettes med  en agent. Har du forfulgt bamzens ide med at bruge @Eval( _formula) til beregningen?

f.eks.
_key := "Renteberegning";
_view := "vFormulas";
_column := "Formula"; (eller kolonnen i oversigten f.x. 2, hvor formlen kan hentes)
_formula := @DbLookup( "";""; _view; _key; _column );
@If(@IsError(_formula); "ingen formel"; @Eval(_formula)
Avatar billede avest Nybegynder
31. oktober 2005 - 08:25 #6
Det lader til at jeg kan bruge @eval når vi får skiftet til Notes 6.5. Er der ingen løsning indtil da.
Avatar billede jogii Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:42 #7
Var det et spørgsmål !
Vil du ikke svare på de andre spørgsmål også !?!?!?
Avatar billede jogii Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:44 #8
I LotusScript findes funktionen Evaluate, som kan omforme @Fomula strenge til data. Den svarer næsten 100% til @Eval og fandtes vist nok allerede i R5. Men du har ikke oplyst om hvilken version du bruger.