Avatar billede javascript Nybegynder
18. oktober 2005 - 21:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

gøre server hurtigere.. bedre kode

hej.. kan i give nogle gode tips og tricks til at gøre en server hurtig.. fx. et trick er ikke brug * kun det man skla hente ud fra mysql..

har i andre gode til at lave en god solid hjemmeside som kan holde til over flere tusinde online?????

i deler points
Avatar billede coderdk Praktikant
18. oktober 2005 - 23:10 #1
Den med * er altid god, kun tag de felter du bruger.
Hvis du nogen steder bruger paging, så sørg for i stedet for at lave en SELECT COUNT() og så en SELECT bagefter, så brug SELECT SQL_FOUND_ROWS og SELECT FOUND_ROWS() - Det er blidere mod serveren.
Fyr de mest almindelige queries af i en mysql console, med EXPLAIN (altså EXPLAIN SELECT felt, felt2 FROM tabel osv) og se om de er optimale - temp tables, full table scans osv er ikke godt, ej heller filesorts... Hvis sådanne optræder skal man nok finde nogle bedre indexes eller dele queries op...
Brug LigHTTPD i stedet for apache...?
Kan ikke lige komme på flere :)
Avatar billede javascript Nybegynder
19. oktober 2005 - 20:40 #2
oki.. du får points... men kan du så få denne hurtigere??

$postZ2Z = mysql_query("SELECT tekst, fra FROM admin_txt WHERE `time` = $tid-4");

$ialtPostZ2Z = mysql_num_rows($postZ2Z);

$zdZ2Z = mysql_fetch_array($postZ2Z);
if($ialtPostZ2Z == 0) {

echo "";

} else {

echo "<script type=\"text/javascript\">parent.topicBot('<br>$zdZ2Z[tekst] </font><br>Fra: $zdZ2Z[fra]');</script>";

}
Avatar billede coderdk Praktikant
19. oktober 2005 - 20:46 #3
Den burde være hurtig nok ;) Specielt hvis du laver et index på feltet time :)
Vi kan godt dele pointene hvis det er :)
Jeg ville have skrevet det sådan:

$sql = "SELECT tekst, fra FROM admin_txt WHERE `time` = $tid-4";
$postZ2Z = mysql_query($sql);

if(mysql_num_rows($postZ2Z) > 0) {
  $zdZ2Z = mysql_fetch_array($postZ2Z);
  echo "<script type=\"text/javascript\">parent.topicBot('<br>$zdZ2Z[tekst] </font><br>Fra: $zdZ2Z[fra]');</script>";
}

:)
Avatar billede javascript Nybegynder
19. oktober 2005 - 20:47 #4
har index på feltet..
giver det så nogle ændringer??
Avatar billede coderdk Praktikant
19. oktober 2005 - 20:48 #5
Det burde det faktisk ikke - Du kan se det vha lave en EXPLAIN i en console og se hvad den skriver med og uden...
For øvrigt, glemte at ændre noget:

$sql = "SELECT tekst, fra FROM admin_txt WHERE `time` = $tid-4";

Ville jeg havd skrevet som:

$sql = "SELECT tekst, fra FROM admin_txt WHERE `time` = " . ( $tid - 4 );
Avatar billede javascript Nybegynder
19. oktober 2005 - 20:51 #6
nytter jo ikke hvis det ingen ændringer gør!??

har du andre tips så??

hva mener du med

"Fyr de mest almindelige queries af i en mysql console, med EXPLAIN (altså EXPLAIN SELECT felt, felt2 FROM tabel osv) og"
Avatar billede coderdk Praktikant
19. oktober 2005 - 21:05 #7
Du kan muligvis også gøre det med phpMyAdmin hvis du ikke har adgang til en console (måske har PMA endda værktøjer til det?) - En explain ser sådan ud:

mysql> explain select article.headline, user.username from article inner join user on article.byuser = user.userid where article.byuser = 1;
+---------+-------+---------------+---------+---------+-------+------+-------------+
| table  | type  | possible_keys | key    | key_len | ref  | rows | Extra      |
+---------+-------+---------------+---------+---------+-------+------+-------------+
| user    | const | PRIMARY      | PRIMARY |      4 | const |    1 |            |
| article | ALL  | NULL          | NULL    |    NULL | NULL  |    4 | Using where |
+---------+-------+---------------+---------+---------+-------+------+-------------+
2 rows in set (0.00 sec)

Her kan du se hvordan MySQL serveren behandler query'en - Du kan se "key" er NULL begge steder her, hvilket betyder at den er nødt til at kigge på alle rækker (se "rows") i tabellen - Hvis jeg så tilføjer et index på byuser ser den sådan ud:

mysql> alter table article add index (byuser);
Query OK, 4 rows affected (0.01 sec)
Records: 4  Duplicates: 0  Warnings: 0

mysql> explain select article.headline, user.username from article inner join user on article.byuser = user.userid where article.byuser = 1;
+---------+-------+---------------+---------+---------+-------+------+-------------+
| table  | type  | possible_keys | key    | key_len | ref  | rows | Extra      |
+---------+-------+---------------+---------+---------+-------+------+-------------+
| user    | const | PRIMARY      | PRIMARY |      4 | const |    1 |            |
| article | ref  | byuser        | byuser  |      4 | const |    2 | Using where |
+---------+-------+---------------+---------+---------+-------+------+-------------+
2 rows in set (0.00 sec)

Her kan du se at den nu benytter indexet og det gør query'en væsentligt hurtigere!
"Faretegn" i en explain er hvis "Extra" indeholder "filesort" eller "temporary table" eller hvis den ikke bruger nogen "key"...
Avatar billede javascript Nybegynder
19. oktober 2005 - 21:05 #8
coder??? du bruger sQ da oxo mysql_num_rows man??

"Hvis du nogen steder bruger paging, så sørg for i stedet for at lave en SELECT COUNT() og så en SELECT bagefter, så brug SELECT SQL_FOUND_ROWS og SELECT FOUND_ROWS() - Det er blidere mod serveren."
Avatar billede javascript Nybegynder
19. oktober 2005 - 21:07 #9
ja.. jeg bruger indeks på alt jeg henter (WHERE ej = 'asas' ) fx. så bliver indeks på ej
Avatar billede coderdk Praktikant
19. oktober 2005 - 21:08 #10
Well ja, men det her er jo ikke paging ;) En typisk paging query (med sidetal 1 2 3 osv) bruger LIMIT i SQL'en - og så kan man ikke få det totale antal rækker, så skal du enten bruge SELECT COUNT() først (dårligt) eller bruge SQL_FOUND_ROWS (godt) :)
Avatar billede javascript Nybegynder
19. oktober 2005 - 21:13 #11
har du andre trickz?
Avatar billede coderdk Praktikant
19. oktober 2005 - 21:18 #12
Hmnææh ikke lige i hovedet nu - Du kan eksperimentere med at bruge ob_start/ob_gzhandler: http://dk2.php.net/ob_gzhandler - Eller hvis du har en server med apache, så mod_gzip eller bedre adgang til php.ini og bruge zlib.output_compression det kan man af og til vinde en del ved ;) (Det sparer også båndbredde)