Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2005 - 21:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Linux og trådløst netværk

Jeg har en Linux-maskine jeg gerne vil have på nettet via en trådløs router. Kan jeg bare købe en hvilken som helst router og et trådløst netkort og så regne med at tingene bare fungerer, eller er der noget jeg skal være særligt opmærksom på når nu det er Linux vi har med at gøre?

Meget gerne links til Linuxkompatibelt hardware.
Avatar billede ionado Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:25 #1
Det eneste du reelt skal tage højde er hvilket kort du køber. Der vil ikke være problemer med routeren. Kortet skal selvfølgelig være understøttet af linux, og det er det ikke alle der er...

God information omkring linux og trådløst netværk...
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tourrilhes/Linux/Wireless.html

Fra brugerens synspunkt er der ingen forskel på trådløst og kablet netværk. Specifikke trådløse instillinger som acces point, web osv. Bliver gjort ved hjælp af iwconfig. Når det er gjort kan man lave de normale instillinger med ifconfig.

Jeg kører med det billigste kort og router fra zitech. Kortet er baseret på rt2500 chipset fra et firma der heder ralink. Der har fungeret glimrende, men pt. Fungerer det rimeligt dårligt. Jeg kan ikke sige om det er driver, kort, chipset, eller router der er noget møg, men det har ikke fungeret optimalt. Gå efter noget lidt dyrere grej...

Drivere til rt2500 chipset.
http://sourceforge.net/projects/rt2400
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 12:21 #2
Takker, smid et svar.
Avatar billede ionado Nybegynder
23. oktober 2005 - 23:32 #3
oki...