Avatar billede carsten Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ka' du knække denne her? 2 ens sider der opfører sig forskelligt

Siden er opbygget i HTML / CSS og der er opnået en frame-lignende funktionalitet med scroll på et layer. Det besynderlige er, at anchors (# links) ikke virker i scroll layer'et, hele siden skubbes op - troede jeg. For da jeg tog den dynamisk genererede side og gemte den som en statisk HTML side, så virker det pludseligt ?!?

Jeg har høvlet det hele igennem masser af gange og jeg kan ikke se der er nogen betydelige forskelle i HTML'en og der linkes til det samme stylesheet.

Den eneste umiddelbare forskel er, at den ene side genereres dynamisk ved brug af ASP og Includes - men kan jeg ikke se det bør have nogen betydning.

Se "fænomenet" her - tryk på et af de hvide links i layeret med scrollbar.

http://www.fejo.dk/adverto/docs/fejo_de.asp (Her virker Anchors ikke - hele layer'et skubbes op)
http://www.fejo.dk/adverto/fejo_de/fejo_de.asp.htm (Her virker det som det skal)
Avatar billede olebole Juniormester
14. oktober 2005 - 23:42 #1
<ole>

De to dokumenter er ikke ens. Prøv at køre en validering af dem begge. Det ene indeholder én fejl - det andet seks  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede carsten Nybegynder
15. oktober 2005 - 06:38 #2
Som jeg skrev, kan jeg ikke se der en nogen betydelige forskelle i HTML'en - mener du at de fejl w3.org melder betyder noget for den konskvente fejl-rendering der her er tale om?
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. oktober 2005 - 14:08 #3
Den der virker:
<p id="salg" class="top"><a href="#" target="_self">Nach Oben</a></p>
<h2>Einkauf</h2>

Den der _ikke_ virker
<p id="salg" class="top"><a href="#" target="_self">Nach Oben</a>
<h2>Einkauf</h2>

yes det kunne være fordi du _ikke_ har afsluttet dit p-tag... :-) så dit bookmark er et totalt stort område
Avatar billede olebole Juniormester
15. oktober 2005 - 18:15 #4
carsten >> Der er funktions-/renderings-fejl i det ene dokument, men ikke i det andet. En validering viser dig, der er forskelle i dokumenterne. Så er den eneste logiske slutning vel, at det er de validerings-fejl, der er i det ene dokument, der udløser funktions-fejlene.

Det er jo de eneste forskelle i dokumenterne, du kender til. Kan du komme i tanker om noget, der ville være bedre eller mere logisk at rette på?  :)
Avatar billede carsten Nybegynder
15. oktober 2005 - 20:45 #5
olebole

Ikke fordi det ikke var relevant at løbe den igennem W3 - det havde jeg allerede gjort, derfor det lidt kradse svar. W3 valideringen viste iøvrigt også flest fejl i det dokument der virkede, mens det ikke fangede den evidente fejl, som horsmark fandt ... at tænke sig, at jeg lænede mig så meget op af valideringen, at jeg glemte at bruge mine egne øjne - tsk. tsk.
Avatar billede olebole Juniormester
15. oktober 2005 - 21:53 #6
Jeg tror, du misforstod mine hensigter med en validering. Jeg var sådan set ligeglad med hvilke fejl, der måtte være i det ene eller det andet dokument. Det var eventuelle forskelle i validerings resultaterne, jeg ledte efter - og linjenumrende på disse forskelle.

Jeg er såmænd bare en 'doven' koder. Jeg gider ikke i første omgang lede to koder iegennem for at finde forskelle - men leder straks efter en måde, med hvilken jeg kan finde evt. forskelle.
Er der forskelle i de to valideringer, får jeg i det mindste nogle forskelle - og deres linjenummer i koden. Dem kan man så starte med at rette op på ... og odds for at ramme 'fejlen' på denne måde er ret gode.

Rammer man den ikke, må man efterfølgende gå andre veje - men til en start er det en meget god måde at forsøge at spare tid/arbejde  ;o)
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. oktober 2005 - 23:55 #7
yes men godt det virker... (måske du bør fange dig en od editor der fanger disse for dig. Jeg kan varmt (!!!) anbefale Zend Studio
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2005 - 01:01 #8
- eller bruge en editor, der altid kompletterer dine HTML-tags  :)