Avatar billede kristofferp Nybegynder
14. oktober 2005 - 15:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk fontfarve i IF sætning

Jeg har en IF sætning med nogle udløbsdatoer. Når udløbsdatoen nærmer sig vil jeg gerne have at linien bliver markeret rød, men kan ikke finde ud af hvordan jeg får den til at gøre det automatisk.
Kan det lade sig gøre i en IF-sætning?
Avatar billede mugs Novice
14. oktober 2005 - 15:24 #1
Du kna bruge betinget formattering. Du kan f.eks at hvis celleværdien er mindre end Date() - 5 så skla den have en speciel formattering
Avatar billede mugs Novice
14. oktober 2005 - 15:35 #2
Date() - 5
rettes til
=NU()-5
eller Now i engelske versioner
Avatar billede kristofferp Nybegynder
17. oktober 2005 - 12:53 #3
Tak for jeres svar - jeg kan dog ikke få det til at virke med betinget formattering. Jeres svar skal nok "skæres lidt mere ud i pap"
Avatar billede tvc Seniormester
21. oktober 2005 - 13:58 #4
Øhhh syntes ikke lige den gemte mit svar...

Prøver igen

TVC
Avatar billede tvc Seniormester
21. oktober 2005 - 14:16 #5
Jeg her i dette svar forudsat:

at dine udløbsdatoer står i kolonne A (hvis dette ikke er tilfældet udskiftes A'et blot til din kolonne)

at du vil have vist rækkerne, indeholdende udløbsdatoer der ligger før dags dato, som "Hvide"

at du vil have vist rækkerne, indeholdende udløbsdatoer der ligger fra dagsdato til dags dato + 7 dage som "Røde"

at du vil have vist rækkerne indeholdende udløbsdatoer der ligger fra dags dato + 7 dage og frem som "Grønne"

Følg nedenstående vejledning trin for trin:

1. Marker hele dit ark (Ctrl. + A)
2. Vælg fyldfarven rød (dit ark bliver nu helt rødt)

3. Behold hele dit ark markeret
4. I menuen vælger du [Formater] - [Betinget formatering]

5. Under "Betingelse 1" vælger du |Formlen er|
6. I feltet til højre for |Formlen er| indsætter du denne formel =INDIREKTE("A"&RÆKKE())>(NU()+7)

Hvis du vil have et andet antal dage i intervallet kan du udskifte 0'et med dit ønskede antal dage (husk at dette ikke må overstige det antal du har angivet i forrige formel)

Husk ligeledes at ændre A'et til bogstavet for den kolonne dine udløbsdatoer står i.

7. Klik på knappen [Formater...] - vælg fanen /Mønster/ og vælg farven "Grøn" og klik [OK]

8. Klik på knappen [Tilføj>>]

9. Under "Betingelse 2" vælger du |Formlen er|
10. I feltet til højre for |Formlen er| indsætter du denne formel =INDIREKTE("A"&RÆKKE())<(NU()+0)

Hvis du vil have et andet antal dage i intervallet kan du udskifte 0'et med dit ønskede antal dage (husk at dette ikke må overstige det antal du har angivet i forrige formel)

Husk ligeledes at ændre A'et til bogstavet for den kolonne dine udløbsdatoer står i.

11. Klik på knappen [Formater...] - vælg fanen /Mønster/ og vælg farven "Hvid" og klik [OK]

12. Klik på knappen [OK]

Jeg håber dette giver svar på dit spørgsmål.

TVC
Avatar billede tvc Seniormester
22. oktober 2005 - 18:36 #6
Hvis du i stedet for at skifte farve på baggrunden ønsker at det skal være fontfarven der skifter vælger du blot dette under fanen /Skrifttype/ i stedet for baggrundsfarven under fanen /Mønster/.

TVC
Avatar billede tvc Seniormester
03. januar 2006 - 17:18 #7
-> kristofferp

Har du kunne bruge noget af ovenstående eller mangler du stadig hjælp?

Hilsen

TVC
Avatar billede kristofferp Nybegynder
01. februar 2007 - 10:38 #8
Tak TVC og undkyld den meget sene tilbagemelding:-)
Avatar billede tvc Seniormester
01. februar 2007 - 13:43 #9
Det er helt i orden håber du kunne bruge det.