Avatar billede cwc Nybegynder
14. oktober 2005 - 08:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Findes der en VBA funktion der beregner middel og std.afvigelse ?

Jeg kender godt funktionen i excel, men har brug for at udregne middel værdien og std.afvigelsen i VBA koden, er dette muligt ???
Avatar billede stewen Praktikant
14. oktober 2005 - 08:34 #1
du kan bruge den samme funktion som i Excel - her et eksempel med Vlookup:

Sub test()
Dim formel As String
formel = Application.WorksheetFunction.VLookup(2, Range("E9:E13"), 1, False)
MsgBox (formel), vbOKOnly
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
14. oktober 2005 - 08:38 #2
Average & Stdev

f.eks.:
    Range("A1:A8").Select
    Range("A8").Activate
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=AVERAGE(R[-7]C:R[-1]C)"
    Range("A1:A8").Select
Avatar billede stewen Praktikant
14. oktober 2005 - 08:42 #3
Supertekst -> din kode gør blot at du skriver formlen i den aktive celle, du udregner ikke noget i VBA! Hvis det er sådan spørgsmålet skal forstås.....
Avatar billede cwc Nybegynder
14. oktober 2005 - 08:46 #4
Jo, i dette tilfælde vil jeg gerne have alle formler væk fra excel, således at de kun står i VBA.
Avatar billede stewen Praktikant
14. oktober 2005 - 08:47 #5
så bruger du mit eksempel - hvor resultatet står i "formel":

her rettet til Stdev:

Sub test()
Dim formel As String
formel = Application.WorksheetFunction.StDev(Range("B2:B4"))
MsgBox (formel), vbOKOnly
End Sub
Avatar billede cwc Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:00 #6
Ok, et muligt problem er, at værdierne (i dit tilfælde ("B2:B4")) ikke står i selve excel arket, man eksisterer kun som variable i VBA (f.eks. Data1, Data2, Data3... Data40).
Avatar billede stewen Praktikant
14. oktober 2005 - 09:09 #7
Er ikke noget problem:

Application.WorksheetFunction.StDev(Data1, Data2, Data3.....,Data40)
Avatar billede cwc Nybegynder
17. oktober 2005 - 10:32 #8
Perfekt der virker !!!