Avatar billede scandinavian Nybegynder
12. oktober 2005 - 21:51 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Mysql / Dato halløj..

Hej! Jeg har lige et problem.. Jeg har en mysql database med en række der hedder dato, som indholder datoer af dette format: 30-12-2000 .. Det jeg så skal have min mysql string til, er at kun hente de poster, som har en dato er er => idag.. Jeg kan bare ikke få det til at fungere..:/

  $resultat = mysql_query("select id, dato, tekst from table where DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%Y') => to_date('%d-%m-%Y') order by dato limit $vis_fra, $pr_side") or die(mysql_error());
Avatar billede axiom Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:00 #1
Hej

prøv  $resultat = mysql_query("select id, dato, tekst from table where DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%Y') => DATE_FORMAT(NOW(),'%d-%m-%Y') order by dato limit $vis_fra, $pr_side") or die(mysql_error());
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. oktober 2005 - 22:02 #2
$dato=date('d-m-Y');
$resultat = mysql_query("select id, dato, tekst from table where DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%Y') => $dato order by dato limit $vis_fra, $pr_side") or die(mysql_error());

Hvad siger den?
Avatar billede scandinavian Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:03 #3
Æv.. You have an error in your SQL syntax near 'table where DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%Y') => DATE_FORMAT(NOW(),'%d-%m-%Y') order ' at line 1
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. oktober 2005 - 22:06 #4
dato=date('d-m-Y');
$resultat = mysql_query("select id, dato, tekst from table where dato => '".$dato."' order by dato limit $vis_fra, $pr_side") or die(mysql_error());
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. oktober 2005 - 22:07 #5
Men hedder din tabel "table". Det må den nok ikke.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. oktober 2005 - 22:07 #6
I så fald skal der "fnutter" om `table`
Avatar billede axiom Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:08 #7
lille ændring

  $resultat = mysql_query("select id, dato, tekst from table where DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%Y') => FROM_UNIXTIME(UNIX_TIMESTAMP(),'%d-%m-%Y') order by dato limit $vis_fra, $pr_side") or die(mysql_error());
Avatar billede scandinavian Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:10 #8
You have an error in your SQL syntax near '=> '12-10-2005' order by dato limit 0, 10' at line 1..:/
Avatar billede scandinavian Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:13 #9
You have an error in your SQL syntax near '=> FROM_UNIXTIME(UNIX_TIMESTAMP(),'%d-%m-%Y') order by dato limit 0, 10' at line 1

I får lige hele koden..: $resultat = mysql_query("select id, dato, klokken, sted, `by`, arrangement from gigz where DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%Y') => FROM_UNIXTIME(UNIX_TIMESTAMP(),'%d-%m-%Y') order by dato limit $vis_fra, $pr_side") or die(mysql_error());
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. oktober 2005 - 22:13 #10
Kan ikke lige huske syntaxen for mysql, men er det ikke >=
Avatar billede axiom Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:20 #11
$sql = "SELECT
          id, dato, tekst
        FROM
          table
        WHERE
          DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%Y') >= FROM_UNIXTIME(UNIX_TIMESTAMP(),'%d-%m-%Y')
        ORDER BY
          dato
        LIMIT
          ". $vis_fra .",". $pr_side;
echo $sql;
$rs = mysql_query($sql);

Hvis du skrive variblen $sql ud ser det så OK ud, eller....?
Avatar billede scandinavian Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:21 #12
Så får jeg ingen fejl mere.. Den behandler dog alle datoer som gamle..:/ Om det så er: 17-11-2006 eller 01-01-2000 ..
Avatar billede axiom Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:22 #13
kan du ikke prøveat poste sql'en
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. oktober 2005 - 22:25 #14
$dato=date('d-m-Y');
$resultat = mysql_query("select id, dato, klokken, sted, `by`, arrangement from gigz where dato >= $dato order by dato limit $vis_fra, $pr_side") or die(mysql_error());
Avatar billede scandinavian Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:31 #15
Alle dato er stadig "for gamle"..:/

Til Axiom, får fejl når jeg prøver at udskriv $sql..

Opgiver for i aften.. Er for  træt til at overskue noget..:/ Vender tilbage imorgen aften..:)
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. oktober 2005 - 22:34 #16
Din sql hedder $resultat
Avatar billede scandinavian Nybegynder
12. oktober 2005 - 22:59 #17
Det er jeg skam godt klar over..:)Men ikke i axiom sidste forsalg..
Avatar billede hmortensen Nybegynder
13. oktober 2005 - 09:23 #18
Hvis du benytter et standard dato format er det meget lettere at regne og formatere på.

eller brug date felt typen i databasen.
Avatar billede scandinavian Nybegynder
13. oktober 2005 - 19:45 #19
Ja, sådan var løsningen også i starten.. Men hvordan får jeg får dato'en "udskrevet" som en dansk?
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. oktober 2005 - 20:19 #20
date('d-m-Y', $row['dato'])
www.php.net/date
Avatar billede scandinavian Nybegynder
13. oktober 2005 - 21:11 #21
Erhm.. Hvor skal det placeres?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
13. oktober 2005 - 22:42 #22
SELECT DATE_FORMAT(dato, '%d-%m/%Y') AS dato FROM tabel
Avatar billede scandinavian Nybegynder
14. oktober 2005 - 11:05 #23
Jeg takker, så virker det endelig..:P Nogen der skal have point?
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. oktober 2005 - 11:07 #24
Kan lægge et svar hvis du kunne bruge nogle af mine kommentarer.
Avatar billede scandinavian Nybegynder
14. oktober 2005 - 12:04 #25
Mja.. Ok.. Synes lige hmortensen skal med, da det var ham der kom med den endelige løsning..:)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. oktober 2005 - 12:19 #26
Skrev sådan set bare de eksisterende indlæg om, så giv du dem bare til michael ;)