Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2005 - 10:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hent værdi fra stored procedure til VB-kode

Mit problem er hvordan jeg henter værdien True eller false til min kode i VB.

Jeg løber en tabel igennem. Findes brugeren skal værdien TRUE returneres ellers FALSE

ALTER PROCEDURE min_procedure

@brugernavn nvarchar(50),
AS
IF EXISTS (SELECT  *  FROM min_tabel WHERE bruger = @brugernavn)
  return (1)
ELSE
  return (0)

Min kode:
        Public Function FindesBruger(ByVal brugernavn As String) As Integer

            Dim myConnection As New SqlConnection(ConfigurationSettings.AppSettings("connectionString"))
            Dim myCommand As New SqlCommand("min_procedure", myConnection)

            myCommand.CommandType = CommandType.StoredProcedure

            Dim parameterBrugernavn As New SqlParameter("@brugernavn", SqlDbType.NVarChar, 50)
            parameterBrugernavn.Value = brugernavn
            myCommand.Parameters.Add(parameterBrugernavn)

            myConnection.Open()

            ?????  Her vil jeg bruge en IF-sætning til værdierne TRUE eller FALSE???????????

            myConnection.Close()

        End Function
Avatar billede januskh Nybegynder
12. oktober 2005 - 12:09 #1
Jeg vil foreslå at du gør således:

....
myConnection.Open()

Dim N as integer
N = myCommand.ExecuteScalar

If N = 1 then
Else
End if

myConnection.Close()

Du vil sikkert også kunne bruge en Boolean i stedet for en Integer.

Januskh
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2005 - 12:14 #2
Tilføj en SqlParameter af typen integer og ParamaterDirection af ReturnValue inden din @brugernavn. Og kald så ExecuteNonQuery på myCommand. Din parameter indeholder så værdien af din return fra din stored-procedure.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2005 - 14:02 #3
Kryptos:
Kan ikke få det til at virke. Kan du ikke give et eksempel med ParameterDirection

har prøvet med:
            Dim parameterTest As New SqlParameter("@test", SqlDbType.Int, 4)
            parameterTest.Direction = ParameterDirection.Output
            myCommand.Parameters.Add(parameterTest)

            Dim parameterUserName As New SqlParameter("@UserName", SqlDbType.NVarChar, 50)
            parameterUserName.Value = userName
            myCommand.Parameters.Add(parameterUserName)

            myConnection.Open()
            myCommand.ExecuteNonQuery()
            check = parameterTest.Value
            myConnection.Close()
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2005 - 14:02 #4
Men det kræver at jeg opretter @test i min stored procedure
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2005 - 14:07 #5
ParameterDirection.ReturnValue;
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2005 - 14:09 #6
Dim ret As SqlParameter = New SqlParameter("@retval", SqlDbType.Int)
        ret.Direction = ParameterDirection.ReturnValue
        cmd.Parameters.Add(ret)
        cmd.ExecuteNonQuery

og

CType(cmd.Parameters("@retval").Value, Integer)
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2005 - 14:42 #7
Return.value var lige hvad jeg manglede :-)
Hvis du smider et svar arne_v så får du point
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2005 - 14:52 #8
svar