Avatar billede fritz-79th Nybegynder
11. oktober 2005 - 21:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

cin springer over!

Halløjsovs.

her er en del af en funktion der skal tage input for brugeren - men problemet er at cin.getline() springer over den første gang i loopet. hvad går galt?

void NavyBattle::startGame(void)
{
    int currentPlayer = 0;
    char *curName = players[currentPlayer].getName();
    bool inputIsCorrect = true;

    while(!gameOver)
    {
        curName = players[currentPlayer].getName();

        inputIsCorrect = true;
        char input[100];
        input[0]='a';//test
        input[1]='b';

        cout << curName << " - make a move!" << endl;
        cin.getline (input,100);

        int iRow = (int)input[0];// get the ascii values from user
        int iCol = (int)input[1];

        cout << "row: " << iRow << " col: " << iCol << "\n";

        currentPlayer++;
        if(currentPlayer > 1)currentPlayer = 0;
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2005 - 21:31 #1
mit gæt er at du tidligere har læst in med cin<< og at det og getline
ikke virker så godt sammen
Avatar billede fritz-79th Nybegynder
11. oktober 2005 - 21:50 #2
Hmmm... nææ men jeg har nogle scanf kald inden andetsteds. Det kan dan godt være at det er en go ide at være konsekvent med sine måder at hente input på?

- for øvrigt compilede jeg funktionen i et nyt projekt - og her var der ingen fejl. Nogle gode forslag til generel håntering af brugerinput ? - jeg skal jo af med de point ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2005 - 21:51 #3
det er en rigtig god ide ikke at mixe forskellige former for input !
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2005 - 21:52 #4
en oplagt måde er konsekvent at bruge getline og så parse resultatet fra det
Avatar billede fritz-79th Nybegynder
11. oktober 2005 - 21:53 #5
Ok det vil jeg tage som en lærestreg. Hvis du vil have point så læg venligst et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2005 - 21:55 #6
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2005 - 21:56 #7
der er iøvrigt en anden getline variant som læser STL string's ind
Avatar billede fritz-79th Nybegynder
11. oktober 2005 - 22:00 #8
Ok - jeg støder nok på den hen af vejen, jeg har trods alt kun en uges erfaring med c++. Så STL har endnu ikke været et tema ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2005 - 22:04 #9
string s;
getline(cin,s);

og du skal ikke bekymre dig om plads da den udvider sig selv
Avatar billede fritz-79th Nybegynder
11. oktober 2005 - 22:07 #10
Nå for pokker - se det ser jo snedigt ud, jeg tager en kigger - og bukker og takker!