Avatar billede mhq Nybegynder
11. oktober 2005 - 15:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Shift+Open virker ikke

Jeg har lavet en DB, hvor jeg har sat StartOp til en form. Det virker rigtig godt i det dagelige. Jeg anvender Access 2002 SP-2

MEN: Nu har jeg behov for at kunne editere i Forms etc.

PROBLEM: Jeg kan ikke by-passe denne StartOp med den alm SHIFT+Open kombination

SPØRGSMÅL: Nogen der kan hjælpe med en løsning?
Avatar billede mugs Novice
11. oktober 2005 - 15:07 #1
Er du sikker på, at du trykker SHIFT lang tid nok til at db er åbnet?
Jeg var ude for det iaftres, hvor en langsom db skulle have SHIFT påvirket indtil jeg så selve databasevinduet.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
12. oktober 2005 - 15:39 #2
Se i menuen Vindue, hvis den er der, om du kan se databasevinduet på listen.

Se i menuen funktionen, hvis den er der, om du kan se punktet Start

Læs her hvordan man styrer om SHift+open kan virke: http://www.mvps.org/access/general/gen0040.htm

Det vil muligvis være muligt at åbne databasen via noget vbscript, jeg kan muligvis finde noget til dig i morgen.
Avatar billede mhq Nybegynder
14. oktober 2005 - 14:52 #3
Hej Idanielsen,- det lyder godt om du kunne hæjlpe mig!
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:32 #4
Jeg har noget kode på jobbet, så måske på mandag
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
18. oktober 2005 - 11:26 #5
Gem dette i en fil med extention vbs. dobbeltklik på den.

Husk at arbejde på en kopi

option explicit

Dim strDatabasePath

call RunIt

Sub RunIt

    strDatabasePath = OpenFile("Access Database (*.mdb)|*.mdb", "", "Hvor er DB'en?")
    if strDatabasePath = vbNullString then
        MsgBox("Du skal vælge en fil")
        Exit Sub
    else
        call UnlockIt (strDatabasePath)
        MsgBox("Færdig!")
    end if
End Sub

Sub UnlockIt (strDatabasepath)

    Dim objAccess

    Set objAccess = CreateObject("Access.Application.11")

    objAccess.OpenCurrentDatabase strDatabasepath

    objAccess.CurrentDb.Properties.Delete("AllowBypassKey")
    Dim prp
    Set prp = objAccess.CurrentDb.CreateProperty("AllowBypassKey", 1, True)
    objAccess.CurrentDb.Properties.Append prp

    objAccess.CurrentDb.Properties("StartUpShowDBWindow") = True
    objAccess.CurrentDb.Properties("AllowShortcutMenus") = True
    objAccess.CurrentDb.Properties("AllowFullMenus") = True
    objAccess.CurrentDb.Properties("AllowBuiltInToolBars") = True
    objAccess.CurrentDb.Properties("AllowSpecialKeys") = True

    objAccess.CloseCurrentDatabase

    Set objAccess = Nothing

end sub

Function OpenFile(strFilter, strDirectory, strTitle)
    Const cdlOFNExplorer = &H80000
    Const cdlOFNFileMustExist = &H1000
    Const cdlOFNHideReadOnly = &H4
    Const cdlOFNPathMustExist = &H800

    Dim objCD

    Set objCD = CreateObject("MSComDlg.CommonDialog")

    With objCD
        .MaxFileSize = 260
        .Flags = cdlOFNExplorer AND cdlOFNFileMustExist AND cdlOFNHideReadOnly AND cdlOFNPathMustExist

        .DialogTitle = strTitle
        .InitDir = strDirectory
        .Filter = strFilter

        .ShowOpen

        OpenFile = .FileName
    End With

    Set objCD = nothing

End Function
Avatar billede mhq Nybegynder
18. oktober 2005 - 21:14 #6
Det vil straks blive prøvet. Tak for hjælp
Avatar billede mhq Nybegynder
21. oktober 2005 - 12:30 #7
Idanielsen: Spørgsmål:
1) Kopieres koden ind i notepad og gemmes med extension vbs (eks AccessDB.vbs)?
2) Flg linie:
  strDatabasePath = OpenFile("Access Database (*.mdb)|*.mdb", "", "Hvor er DB'en?")
  Vil den korrekt se sådan ud,- om min DB ligger på C:\
  strDatabasePath = OpenFile("AccessDB (*.mdb)|*.mdb", "", "C:\")
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
21. oktober 2005 - 13:58 #8
1) Ja
2) Du skal ikke rette i koden. Nævnte linie vil åbne i en Open File-dialog, hvor du kan vælge databasen. "Hvor er DB'en?" er bare den tekst der kommer til at stå i titellinien