Avatar billede h8red Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

2 GPO sprørgsmål

Hejsa ..
1.
Har en installation hvor der er 2 powerusers på et sbs2003 domæne.
Det var meningen med de powerusers at de skulle kunne installere programmer og deslige på arbejdsstationerne rundt omkring.
Det havde de umiddelbart ikke ret til så jeg gav dem en GPO med "elevated privliges" der som jeg læser det skulle give dem ret til at installere, heller ikke det hjalp...
De har været nødsaget til at låne administratorkontoen for at installere og det er jo ikke hensigtsmæssigt.
Hvad mangler jeg i GPO for at dette kan lykkes ????
2.
Kan man lave en GPO der efter 10 minutter låser systemet (evt. via pauseskærm) men som derefter tillader enhver at låse pc´en op igen og ikke som nu hvor det kun er den pågældende bruger eller administratoren ?
Så ikke de bliver nød til at manuelt genstarte den.
Avatar billede screem_brille Novice
11. oktober 2005 - 13:19 #1
1 power user i et AD domain ? det findes ikke i AD, men kun i workgroup (du kan gøre dem  lokal administrator på deres lokale computer, hvilket er det sikreste).

2. nej. for hvorfor låse maskinen hvia alle og enhver alligevel har mulighed for at overtage maskinen ?
Avatar billede h8red Nybegynder
11. oktober 2005 - 13:30 #2
1.
Tak for dit hurtige svar.
På min server er der en sec. group der hedder powerusers og her er hvad den kan:
Has all permissions from the mobile user template, plus can manage users, groups, printers, shared folders, and faxes. Power users can log on remotely to the server, but cannot log on locally.
De to powerusers vedligeholder domænet med de få rettigheder der er til dem, når der skal ordnes noget mere alvorligt ordner jeg det for dem.
Derfor kunne det sgu´ være dejligt om de ikke selv kunne installere en "skide" printer.
Gider ikke rigtigt at rende rundt til alle deres PC og tilføje dem som lokal admin, hvis jeg kan undgå det.. kan man ikke GPO sig ud af det ???

2.
Det kan der jo være noget om :) men de stoler selvfølgelig på de ansatte, dog er der nogle elever der ikke skal kunne se hvad der er på skærmen, derfor skal de låse den og derfor ville de godt hvis alle (ansatte) kunne låse alle PC op.. Tror bare ikke det kan lade sig gøre, men ville lige høre ad.
Avatar billede leif Seniormester
11. oktober 2005 - 21:49 #3
2. Er maskinen låst og en Administrator forsøger at logge vil den pågældende session "bare" blive logget af.
Avatar billede h8red Nybegynder
12. oktober 2005 - 08:27 #4
2. Jeps, men jeg kan ikke have alle ansatte som administratorer
Avatar billede leif Seniormester
12. oktober 2005 - 09:03 #5
Mener du via en GPO kan give en anden gruppe rettighed til at låse maskiner op, men vær opmærksom på at den forcer en nedlukning af alle programmer når en anden user forsøger at logge på dvs. alle åbne dokumenter der ikke er gemt forsvinder.
Avatar billede h8red Nybegynder
12. oktober 2005 - 10:49 #6
Det er præcis det jeg mener, det med at programmer der kører bliver lukket har jeg talt igennem med dem :)
Ved du om det kan lade sig gøre ???
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 12:00 #7
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 23:50 #8
brug for mere hjælp ?
Avatar billede h8red Nybegynder
09. februar 2007 - 12:18 #9
Havde helt glemt dette spørgsmål stod åbent.. sry..