Avatar billede notesguru Nybegynder
10. oktober 2005 - 10:50 Der er 3 kommentarer

Forskellig onMouseOver text på hver option i en select box

Jeg skal lave en select box med en række af kategorier, på hver option er det meningen at der skal komme en toolbox med de under kategorier der måtte være på den pågældende kategori.

Kan man overhovedet det og hvordan??
Avatar billede roenving Novice
10. oktober 2005 - 14:54 #1
Efter lidt prøvning af noget forskelligt ser det for mig ud til at du må bygge din egen custom selectbox med nogle divs og noget javascript, for det understøttes højst forskelligt i browserne (og det gælder både onmouseover og title-attributten !-)
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2005 - 02:12 #2
<ole>

Det tætteste, du kommer på gruppering i et select-element er 'optgroup':

<select>
    <option value="">Blabla</option>
    <optgroup label="En gruppe">
        <option value="">Blabla</option>
    </optgroup>
    <optgroup label="En anden gruppe">
        <option value="">Blabla</option>
    </optgroup>
    <option value="">Blabla</option>
</select>

- og det er jo temmelig langt fra det, du ønsker. Det er desværre kun Mozilla, der tillader ting som:

<style type="text/css">
optgroup option {
    display: none;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
function toggleGroup(o) {
    var val, aCh = o.getElementsByTagName("option");
    val = o.getAttribute("displ")=="block" ? "none" : "block";
    o.style.fontStyle = val=="block" ? "normal" : "italic";
    o.title = val=="block" ? "Klik for at lukke ..." : "Klik for åbne ...";
    for (var i=0; i<aCh.length; i++) aCh[i].style.display = val;
    o.setAttribute("displ", val);
}
</script>

<select>
    <option value="">Blabla</option>
    <optgroup label="En gruppe" title="Klik for at åbne ..." onmousedown="toggleGroup(this)">
        <option value="">Blabla</option>
    </optgroup>
    <optgroup label="En anden gruppe" title="Klik for at åbne ..." onmousedown="toggleGroup(this)">
        <option value="">Blabla</option>
    </optgroup>
    <option value="">Blabla</option>
</select>

/mvh
</bole>
Avatar billede notesguru Nybegynder
14. oktober 2005 - 07:31 #3
Tak for svarene begge to, det var jo som forventet så....
Hvis i svarer deler i points.

God weekend