Avatar billede p_h_g Nybegynder
09. oktober 2005 - 18:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problem med fejl i kode til sletning af linier

Jeg har noget kode der sletter to linier i et ark via. en listbox: lstKortType og en knap: cmdSLET

Private Sub cmdSLET_Click()
Dim i As Integer
Dim sletdata As String
    A = ActiveSheet.Name
    i = lstKortType.ListIndex + 1
    sletdata = LTrim(Str(Int(i + 7))) + ":" + LTrim(Str(Int(i + 7)))
    Rows(sletdata).Select
    Selection.Delete Shift:=xlUp
    Rows(sletdata).Select
    Selection.Delete Shift:=xlUp
    Range("B11").Select
frmslet.Hide
End Sub

Private Sub UserForm_Activate()
With lstKortType
.RowSource = "SLET2"
.ListIndex = 0
End With
End Sub

men da hver 2 linie står tom i listboxen, vil jeg skjule dem med koden herunder:

Private Sub UserForm_Activate()
With lstKortType
    lstKortType.Clear
  For Each c In ActiveSheet.[SLET2]
        If c > "" Then lstKortType.AddItem c
    Next c
  .ListIndex = 0
End With
End Sub

problemet er nu at cmdSLET_Click() ikke længere virker korekt (den sletter ikke det man vælger i listboxen; "sletdata" skal nok skrives om)

nogen der har et forslag?
Avatar billede kabbak Professor
09. oktober 2005 - 18:29 #1
Hvis det altid er hver anden der er tom, og den første altid er udfyldt, så vil jeg tro at denne kan gøre det.

i = lstKortType.ListIndex + 1
If I = 1 then
    sletdata = LTrim(Str(Int(i + 7))) + ":" + LTrim(Str(Int(i + 7)))
Else
sletdata = LTrim(Str(Int((i*2) + 7))) + ":" + LTrim(Str(Int((i*2) + 7)))
end if
  Rows(sletdata).Select
Avatar billede p_h_g Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:19 #2
Den ramte lige en linie ved siden af så:

i = lstKortType.ListIndex + 1
If i = 1 Then
    sletdata = LTrim(Str(Int(i + 8))) + ":" + LTrim(Str(Int(i + 8)))
Else
    sletdata = LTrim(Str(Int((i * 2) + 8))) + ":" + LTrim(Str(Int((i * 2) + 8)))
End If
Rows(sletdata).Select

Det virker...
...men hvis jeg prøver at slette den første "ting" (den linie der står øverst) i listboxen sker der noget underligt, så ser det ud som om den kun sletter en linie og ikke 2, hvad kan det skyldes?
Avatar billede kabbak Professor
09. oktober 2005 - 19:22 #3
du har da også kun bedt om en, det er samme tal på beggesider af ":"
Avatar billede kabbak Professor
09. oktober 2005 - 19:26 #4
Private Sub cmdSLET_Click()
Dim i As Integer
Dim sletdata As String
    A = ActiveSheet.Name
= lstKortType.ListIndex + 1
If i = 1 Then
    sletdata = LTrim(Str(Int(i + 8))) + ":" + LTrim(Str(Int(i + 9)))
Else
    sletdata = LTrim(Str(Int((i * 2) + 8))) + ":" + LTrim(Str(Int((i * 2) + 9)))
End If
Rows(sletdata).Delete Shift:=xlUp
        Range("B11").Select
frmslet.Hide
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
09. oktober 2005 - 19:28 #5
Private Sub cmdSLET_Click()
Dim i As Integer
Dim sletdata As String
    A = ActiveSheet.Name
I = lstKortType.ListIndex + 1
If i = 1 Then
    sletdata = LTrim(Str(Int(i + 8))) + ":" + LTrim(Str(Int(i + 9)))
Else
    sletdata = LTrim(Str(Int((i * 2) + 8))) + ":" + LTrim(Str(Int((i * 2) + 9)))
End If
Rows(sletdata).Delete Shift:=xlUp
        Range("B11").Select
frmslet.Hide
End Sub

der smuttede lidt først
Avatar billede p_h_g Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:57 #6
Det virker stadig men med samme fejl
den første "ting" står i linie 10 og 11, men når den sletter sletter den 9 og 10
men længere nede f.eks. 12 og 13 eller 16 og 17 virker det fint...
Avatar billede p_h_g Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:02 #7
Tænkte mig lidt om :)
Der var den...

Private Sub cmdSLET_Click()
Dim i As Integer
Dim sletdata As String
    A = ActiveSheet.Name
i = lstKortType.ListIndex + 1
If i = 1 Then
    sletdata = LTrim(Str(Int(i + 9))) + ":" + LTrim(Str(Int(i + 10)))
Else
    sletdata = LTrim(Str(Int((i * 2) + 8))) + ":" + LTrim(Str(Int((i * 2) + 9)))
End If
Rows(sletdata).Delete Shift:=xlUp
        Range("B11").Select
frmslet.Hide
End Sub
Avatar billede p_h_g Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:04 #8
glemte at skrive: smid et svar for point...
Avatar billede kabbak Professor
09. oktober 2005 - 20:35 #9
et svar ;-))