Avatar billede solisian Nybegynder
09. oktober 2005 - 17:42 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

AC/DC definition!!

Hej

Jeg er ikke helt med, men;
1) hvad er AC og DC i elektronic?
2) hvad er AC maaling?
3) hvad er DC maaling?

Tak
/Solisian
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
09. oktober 2005 - 17:45 #1
Udover at det er en Australsk rock gruppe er AC/DC det engelske akronym for Jævnstrøm/vekselstrøm.

(men jeg er ikke sikker)!

mvh
mads
Avatar billede webmasterdk Praktikant
09. oktober 2005 - 17:46 #2
1: AC = Vekselstrøm
  DC = Jævnstrøm
2: En måling på fx. volt, ampere eller modstand
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 17:56 #3
webmster, nej det har intet med modstands måling at gøre.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
09. oktober 2005 - 17:58 #4
screem_brille > Jo faktisk en del...
prøv at mål modstanden på en højtaler enhed med henholdsvis en DC måler, og en AC måler...
Skal måles med en AC måler for at få et korrekt resultat...
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 18:06 #5
webmaster, jeg er udlært radiomekaniker... Nej du kan ikke måle impedans med et ohm meter, du kan måle modstanden i tråen, men du kan ikke måle vekselstrøms modstanden på den måde, da den er frekvensafhængig, jævnstrømsmodstand måles i ohm, og vekselstrøms modstand hedder impedans og måles ligeledes i ohm
Avatar billede webmasterdk Praktikant
09. oktober 2005 - 18:10 #6
Screem > What ever, er lidt busted, har slæbt et helt køkken 2 gange inden for få timer, så er ikke i stand til at forsvare mig ;)
men resteb passer da ;)
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 18:12 #7
hehe men du må gerne vente til imorgen med at forsvare din påstand, men du skal nok stå mmget tidligt op ;) og ja resten er korrekt nok ;)
Avatar billede solisian Nybegynder
09. oktober 2005 - 18:27 #8
Hej igen

Tak for Jers forslag.
Hvis man siger, at maal paa dette kredsloeb AC og DC maessing! Hvad vil det sige?
Jeg har et voltmeter, ohmmeter og hvad saa? Det ene er minus og det andet plus og hvad saa? Hjaelp guys!

/solisian
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 18:33 #9
det der kommer ud fra en stik kontakt er AC altså vekselspænding, fra et batteri er det jævnspænding, det samme gør sig gældende for strøm, mht til modstand, glem det, for det er kun når der er slukket du kan måle modstand, du kan ikke sætte 2 måle pinde ind og måle en modstand der er tændt, og slet ikke impedans.
Avatar billede solisian Nybegynder
09. oktober 2005 - 18:58 #10
Hvoradn giver man points?
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 19:03 #11
beder dem du vil give point om at lægge et svar, når dette er hjort, kan du nederst i venstre hjørne markere den / dem og vælge accepter
Avatar billede webmasterdk Praktikant
09. oktober 2005 - 19:06 #12
Som screem brille siger.
Men det kan du desværre ikke mere efter du har afgivet point til mig.
Hvis du mener screem_brille skulle have haft del af de point, må du lige sige til, for så opretter jeg lige et spørgsmål med point til ham ;)
Avatar billede solisian Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:12 #13
Jo tak. Det mener jeg. screen brille skal have noget.
Tak
Avatar billede webmasterdk Praktikant
09. oktober 2005 - 19:14 #14
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
10. oktober 2005 - 17:08 #15
Bare sår'n lige for at tilføje...
AC står for Alternating Current, altså "skiftende strøm" upåagtet at det faktisk ofte er SPÆNDING der menes.
DC for Direct Current.
Du nævner ikke noget om kredsløbet men det kan tænkes at der BÅDE er en AC og en DC tilstede på samme tid.
Avatar billede bashar Nybegynder
17. oktober 2005 - 10:11 #16
En filosofisk (ikke sarkastisk) note til dunderfjert:
Selv om man næsten altid måler spændinger, fordi det er nemmere end at måle strømmen, så er der en grund til at det hedder AC og DC med henvisning til strømmen. Årssagen er at i elektronik behandler man elektroner og deres bevægelser. For at få et elektronisk kredsløb til at virke, er det nødvendigt med en strøm af elektroner - Nemlig strømmen. Spændingen er sådan set bare et biprodukt af strømmens interaktion med den modstand et givet komponent eller kredsløb har.
Måler du på en kortslutning, vil dit multimeter sikkert vise en spænding på 0 volt. Betyder det, at der ikke er nogen elektroner der bevæger sig i ledningen/printbanen/testpunktet eller hvad det nu er, du måler på? Absolut ikke. Strømmen kan være temmelig stor alligevel.
Dybest set er det at beskrive et kredsløb i spændinger det samme som at illustrere Amazonasflodens størrelse ved at sige, at den samlet set har et fald på 2000 meter fra udspring til udmunding - Hvor det nok ville være mere interessant at vide, hvor meget vand, der bliver udledt i et givet tidsrum.

Det er i hvert fald sådan jeg ser det...
:o)
Avatar billede wolfborn Nybegynder
20. oktober 2005 - 21:51 #17
Bashar ->
Sjov lille filosofisk indfald, hvilket også viser sprogenes forskelligheder, hvad angår teknisk forståelse :)