Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 10:46 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Tilbage knap virker ikke med bookmarks

Jeg har en side med en farlig masse bookmarks, og det virker fint. Men hvis jeg følger et link på siden og bruger tilbage knappen, så står bookmarket i adresselinien, men siden er scrollet til toppen. Hvis jeg har fulgt flere links til bookmarks på den side, så kan jeg trykke tilbage knappen flere gange uden at der sker noget med siden. Det der står i adresse linien er rigtigt nok, men der sker intet med selve siden. Nogen forslag til hvordan jeg kan få siden til at scrolle det rette sted hen? Siden kan ses på:
http://www.mur-tag.dk/beta/produkter.htm
Avatar billede jay Nybegynder
18. april 2001 - 11:22 #1
Jeg ved ikke lige helt om jeg forstår dit spørgsmål rigtigt men, hvis du mener at der ikke sker noget når du eksempelvis trykker på \"M\"\'et, så kan jeg fortælle dig at det virker hos mig.
Avatar billede jay Nybegynder
18. april 2001 - 11:24 #2
sorry, læste lige spørgsmålet en gang til, jeg tror jeg forstår..
Avatar billede krn Nybegynder
18. april 2001 - 11:26 #3
Det virker højst sandsyligvist ikke når det er bookmarks...
eller også er det fordi at det er i frames?
Et forslag ville være at oprette en ny side til alle bogstaverne??
Avatar billede fuckit Nybegynder
18. april 2001 - 11:29 #4
Først:
Gå ikke ind på siden med Netscape!
Det virker slet ikke!
Dernæst:
Jeg kikker lige på det
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 11:30 #5
Nej, hele ideen med siden er jo at man skal kune lede efter ord og begreber, evt med søgefunktionen. Men jeg synes da normalt bookmarks virker fint. Det er i øvrigt ikke lavet med frames, men med div-tags. Det kunne være jeg skulle prøve den med frames i stedet, men jeg er ikke meget for at lave så meget om på siden.
Avatar billede fuckit Nybegynder
18. april 2001 - 11:30 #6
krn-------
Det er ikke et frameset
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 11:31 #7
Jeg ved godt at det ikke virker med netscape, den er lavet udelukkende til ie brugere.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 11:34 #8
Er der en måde man kan udnytte det link der er aktivt når man bruger tilbage knappen? Det sidste link man har trykket på er jo aktivt, når man bruger tilbage knappen.
Avatar billede krn Nybegynder
18. april 2001 - 11:43 #9
Hmmm...Wierd!

Du kunne jo prøve at bruge lidt database,
hvis det er en søgefunktion du er ude efter...

er det noget du er intereseret i?

Det bliver i PHP og MySQL !
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 11:46 #10
Nej-nej, det skal ikke laves som database, og søgefunktionen ctrl+b virker fint her. Derudover er der lavet en søgefunktion andetsteds, som bruger indexserveren.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. april 2001 - 12:03 #11
Prøv at rette

location.href=\'#a.\'\">
<a name=\"A.\">

til
location.href=\'#a\'\">
<a name=\"a\">
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 12:43 #12
Det virkede ikke. Den gør præcis det samme.
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. april 2001 - 13:51 #13
Du kan komme ud over problemet ved at bruge havascript i dine links.

istedet for

<a href=\"#a\">lokalt link</a>

skriver du

<a href=\"java script:void(self.location.replace(\'#a\'));\">lokalt link</a>

så bliver der ikke genereret en history entry du skal bakke tilbage forbi.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. april 2001 - 13:53 #14
duh:  havascript -> javascript.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 13:55 #15
Aha. Den kendte jeg ikke. Hvad hvis jeg gerne vil bruge history\'en? Jeg forstår slet ikke hvorfor den ikke går igennem bogmærkerne, det skulle den da gøre. De står jo oppe i adresselinien.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 13:58 #16
Og forresten virker den ikke, der sker præcis det samme som før.
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. april 2001 - 17:25 #17
Måske en forklaring.
nedenstående \"link\" (klippet fra sourcen) er IKKE et korrekt link.

<td class=\"underskrift\" align=\"center\" onclick=\"document.location.href=\'#a\'\">A</a></td>

prøv med:

<td class=\"underskrift\" align=\"center\"><a href=\'#a\'
onclick=\"document.location.href=\'#a\'\">A</a></td>

eller:

<td class=\"underskrift\" align=\"center\"><a href=\'java script:void(self.location.replace(\"#a\");\'>A</a></td>

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. april 2001 - 17:27 #18
ups, første forslag skulle have været:

<td class=\"underskrift\" align=\"center\"><a href=\'#a\'>A</a></td>

dcs uden onclick.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 17:29 #19
Hm. Det kan jeg godt se det smarte i, men grunden til jeg i sin tid lavede det på den måde det er lavet på, var at det kan være lidt svært at ramme bogstavet, så jeg ville give folk hele feltet. Er det virkelig det der er skyld i hele miseren?
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 17:35 #20
Jeg prøvede det lige, og tilbageknappen virker stadig ikke, selvom jeg laver det til et \'rigtigt\' link. Prøv at se på siden, jeg har kun ændret d.
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. april 2001 - 18:53 #21
Næe, virker heller ikke her.  Hmm...
du har den der:

<div id=\"funkt2\" align=\"center\" style=\"background-color:c00000; position:absolute; left:0; top:0; width:100%;overflow:hidden\">

der sørger for at toppen bliver stående stabilt mens resten af siden scroller. Jeg vil tro det er den der er skyld i det, men jeg ved ikke nok om IE\'s divs til at sige hvad der skal gøres for at undgå det.

Andet end at lave siden med frames så det er en \"normal\" side der scroller i den rederste ramme.

mvh JakobA
Avatar billede ras2000 Nybegynder
18. april 2001 - 18:56 #22
Jeg havde håbet at kunne omgås problemet ved at scrolle ned til det aktive link, men jeg kan ikke hitte ud af det.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
19. april 2001 - 14:00 #23
Nå, nu har jeg lavet en indviklet, ie-specifik løsning, ved at gå helt bort fra bookmarks, og over til en function der scroller ned til den del af dokumentet der er relevant.
function scroller(txt){
    txt = txt + \'.&&\';
    txtbund = \'4.&&\';
    range = document.body.createTextRange();
    if (txtbund && range.findText(txtbund)) {
        range.expand();
        range.scrollIntoView();
    }
    range = document.body.createTextRange();
    if (txt && range.findText(txt)) {
        range.expand();
        range.scrollIntoView();
    }
Den første del scroller helt ned til bunden, den anden del scroller hen til det relevante punkt. Jeg var nød til at gøre det på denne måde, for ellers ville den scrolle så det relevante stod nederst, når man scroller nedad.