Avatar billede jubas Nybegynder
08. oktober 2005 - 18:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Drop dowm menu på asp side

Hjælp jeg har en database der hedder vare, hvor der en tabel der hedder t_vare ,som indeholder 2 felter  felt 1: vareID  felt2 : pris
Jeg skulle gerne have data fra denne database i på en asp side ( product.asp) så dataerne  fra felt1: vareID kommer til at står i en form  i et felt som gerne skulle være af typen  rulleliste ( Drop dowm menu) så de data der ligger  i tabellen t_vare  felt1:vareID  kommer fra i rullelisten

Databasen ligger på min pcer  under: http://localhost/datax/

Kan det lade sig gøre  og hvis hvordan ???
Avatar billede softspot Forsker
08. oktober 2005 - 21:55 #1
det kan det godt :)

<%@ language="vbscript" %>
<%
strConn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/datax/database.mdb")
set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open strConn

sub generateDropDown()
  dim rs
  set rs = objConn.Execute("SELECT vareID FROM t_vare")

  response.write "<select name=""varer"">" & vbCrLf
  do while not rs.eof
    response.write "  <option value=""" & rs("vareID") & """>" & rs("vareID") & "</option>" & vbCrLf
    rs.movenext
  loop
  response.write "</select>" & vbCrLf
  rs.Close
  set rs = nothing

  objConn.Close
  set objConn = nothing
end sub

%>
<html>
<head>
  <title></title>
</head>
<body>
  <form>
  <% generateDropDown %>
  </form>
</body>
</html>
Avatar billede jubas Nybegynder
10. oktober 2005 - 01:45 #2
Jeg takker mange gange  det virker
Avatar billede jubas Nybegynder
10. oktober 2005 - 01:46 #3
Der er meget godt her er dine point
Avatar billede softspot Forsker
10. oktober 2005 - 07:13 #4
Velbekomme :)
Avatar billede softspot Forsker
11. oktober 2005 - 16:47 #5
Tak for point :)
Avatar billede jubas Nybegynder
11. oktober 2005 - 17:47 #6
hej Stofspot
hvad hvis jeg gerne vil have et felt mere med fra databasen  ( felt: pris ) ???
Avatar billede softspot Forsker
11. oktober 2005 - 17:51 #7
Du kan være helt vild brutal og bare udvælge alle felter i tabellen

  set rs = objConn.Execute("SELECT * FROM t_vare")

Typisk er det ikke noget problem, men man skal bare være opmærksom på den omkostning det evt. kan være hvis du skal trække få kolonner ud fra en STOR tabel - så den løftede pegefinger i dette må være at du skal bruge SELECT * med omtanke :)
Avatar billede softspot Forsker
11. oktober 2005 - 17:53 #8
...hvis du vil bruge den nøjsomme udgave, tilføjer du blot feltnavnet til listen af felter du vil have med ud fra den påg. tabel.

set rs = objConn.Execute("SELECT vareID, pris FROM t_vare")
Avatar billede jubas Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:20 #9
Jeg få ikke felt pris frem  hvorfor ?? der komme ikke noge Drop dowm menu  til pris
Avatar billede softspot Forsker
11. oktober 2005 - 22:03 #10
OK, det kunne jeg ikke lige tolke ud af din kommentar... :)

Nå, men hvilken tabel ligger feltet pris i og hvad er det præcis du forventer der skal ske?
Avatar billede jubas Nybegynder
11. oktober 2005 - 23:00 #11
Jeg skal gerne bruge data fra tabellen  t_vare  som indeholder begge felter felt1 væreID  og felt 2  pris
Det skal gerne være sådanne at når jeg kliker en vare frem i  Drop dowm menu som komme fra vareID feltet i databasen vare . at et nyt felt på siden (product.asp) vil blive udfyldt med den pris der svare til der står i  t_vare  ud givende vareID.
Men jeg kunne også godt vide hvordan jeg få 2 Drop dowm menu  fra samme tabel på en asp side .
Jeg må nok heller oprette et helt nyt spørgsmål og tildele det nogle porint eller ????
Avatar billede softspot Forsker
11. oktober 2005 - 23:33 #12
Det er helt op til dig om du vil oprette et nyt spørgsmål. Om ikke andet kan det jo bringe friske øjne på sagen :)
Avatar billede jubas Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:08 #13
Ok jeg opretter et nyt spørgsmål