Avatar billede jlykkegaard Nybegynder
07. oktober 2005 - 21:23 Der er 1 løsning

XSD og namespaces.

Jeg skal lave et XSD dokument der skal passe til følgende .xml fil:

<?xml version="1.0"?>
<catalog xmlns="CATALOG" xmlns:gr="Group" xmlns:ct="CATALOG" xmlns:tl="TYPELIBNS" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"  xsi:schemaLocation="CATALOG Catalog.xsd" elementFormDefault="qualified" attributeFormDefault="qualified" >
    <contact contactId="1" nationality="gb" gender="male">
        <ct:name>
            <first>John</first>
            <last>Milton</last>
        </ct:name>
        <ct:address>
            <tl:street>2, Main Street</tl:street>
            <tl:city>Nottingham</tl:city>
            <tl:postalCode>34566</tl:postalCode>
            <tl:country>England</tl:country>
        </ct:address>
        <tl:phone>+44 6765645</tl:phone>
        <tl:email>john.milton@work.com</tl:email>
    </contact>
</catalog>

Jeg vil så lave xsd filer for hvert namespace, og så importe dem sammen i Catalog.xsd, hvor jeg også beskriver strukturen.

Catalog.xsd :

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!-- edited with XMLSpy v2006 U (http://www.altova.com) by Sigurdur Palsson (Vejle hs) -->
<xs:schema xmlns:ct="Contact" xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" elementFormDefault="qualified" attributeFormDefault="unqualified" targetNamespace="CATALOG"  xmlns:tl="TYPELIBNS">
    <xs:import namespace="TYPELIBNS" schemaLocation="TypeLib.xsd"/>
        <xs:import namespace="CONTACT" schemaLocation="contactType.xsd"/>
    <xs:element name="catalog">
        <xs:annotation>
            <xs:documentation>Comment describing your root element</xs:documentation>
        </xs:annotation>
        <xs:complexType>
            <xs:sequence>
                <xs:element name="contact">
                    <xs:complexType>
                        <xs:sequence>
                            <xs:element name="name" >
                                <xs:complexType>
                                    <xs:sequence>
                                        <xs:element name="first" type="tl:TYPEfirst"  />
                                        <xs:element name="middle" minOccurs="0"  type="tl:TYPEmiddle" />
                                        <xs:element name="last"  type="tl:TYPElast"/>
                                    </xs:sequence>
                                </xs:complexType>
                            </xs:element>
                            <xs:element name="address">
                                <xs:complexType>
                                    <xs:sequence>
                                        <xs:element name="street"/>
                                        <xs:element name="city"/>
                                        <xs:element name="postal"/>
                                        <xs:element name="country"/>
                                    </xs:sequence>
                                </xs:complexType>
                            </xs:element>
                        </xs:sequence>
                    </xs:complexType>
                </xs:element>
            </xs:sequence>
        </xs:complexType>
    </xs:element>
</xs:schema>

Jeg har så også TypeLib.xsd hvor at jeg vil definere typerne, og give det namespace tl: sådan at det passer med xml dokumentet.

TypeLib.xsd

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xs:schema xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:tl="TYPELIBNS" targetNamespace="TYPELIBNS" elementFormDefault="qualified"  attributeFormDefault="unqualified">
<xs:simpleType name="TYPEfirst">
    <xs:restriction base="xs:string"></xs:restriction>
</xs:simpleType>
<xs:simpleType name="TYPEmiddle">
    <xs:restriction base="xs:string"></xs:restriction>
</xs:simpleType>
<xs:simpleType name="TYPElast">
    <xs:restriction base="xs:string"></xs:restriction>
</xs:simpleType>
</xs:schema>

og så har jeg til sidst ContactType.xsd der har namespace prefix ct:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xs:schema xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:tl="TYPELIBNS" elementFormDefault="qualified" attributeFormDefault="unqualified" targetNamespace="CONTACT" xmlns:ct="CONTACT">
    <xs:import namespace="TYPELIBNS" schemaLocation="TypeLib.xsd"/>
    <xs:element name="name">
        <xs:complexType>
            <xs:sequence>
                <xs:element  name="first" type="tl:TYPEfirst"/>
                <xs:element name="middle" minOccurs="0" type="tl:TYPEmiddle"/>
                <xs:element name="last" type="tl:TYPElast"/>
            </xs:sequence>
        </xs:complexType>
    </xs:element>
</xs:schema>

Problemet er så at den failer ved
<tl:street>2, Main Street</tl:street> i valideringen.

Det skyldes tl: tagget, den forventer bare street.

Jeg har fjernet tl: i de first og last, for at demonstrere at det er netop pga. tl: tagget, for når de er væk validerer den fint.

Hvordan kan jeg få den til at validere korrekt at de type definationer er i tl targetspacet?
Avatar billede jlykkegaard Nybegynder
08. oktober 2005 - 22:58 #1
jeg løste problemet selv, jeg skulle også have de komplekse typer erklæret i typelib name space, og lade dem indeholde type referencer til samme dokument hvor de simple typer er erklæret, og derefter også referere den komplekse type der bliver erklæret i catalog namespace med type til typelibnamespacet, selv om at den "bor" i catalognamespacet. Og de ikke komplekse typer skulle refereres med en ref.

Jeg ligger løsningen her, det kan være at nogen kan bruge den som et eksempel med flere namespaces i .xsd, da jeg ikke selv har kunnet finde nogen med tilhørende xml data.

xml filen:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!-- edited with XMLSpy v2006 U (http://www.altova.com) by Sigurdur Palsson (Vejle hs) -->
<catalog xmlns="CATALOG" xmlns:gr="Group" xmlns:ct="CATALOG" xmlns:tl="TYPELIBNS" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="CATALOG Catalog.xsd">
    <contact contactId="1" nationality="gb" gender="male">
        <ct:name>
            <tl:first>John</tl:first>
            <tl:last>Milton</tl:last>
        </ct:name>
        <ct:address>
            <tl:street>2, Main Street</tl:street>
            <tl:city>Nottingham</tl:city>
            <tl:postalCode>34566</tl:postalCode>
            <tl:country>England</tl:country>
        </ct:address>
        <tl:phone>+44 6765645</tl:phone>
        <tl:email>john.milton@work.com</tl:email>
    </contact>
    <contact contactId="2" nationality="us" gender="male">
        <ct:name>
            <tl:first>Sam</tl:first>
            <tl:last>DoLittle</tl:last>
        </ct:name>
        <ct:address>
            <tl:street>111, Relaxed Ave</tl:street>
            <tl:city>Chicago</tl:city>
            <tl:postalCode>10167</tl:postalCode>
            <tl:stateRegion>Illinois</tl:stateRegion>
            <tl:country>USA</tl:country>
        </ct:address>
    </contact>
    <contact contactId="3" married="true" children="2" gender="male">
        <ct:name>
            <tl:first>Steven</tl:first>
            <tl:last>Wilson</tl:last>
        </ct:name>
        <tl:phone>+1 6348364</tl:phone>
    </contact>
    <!--
Demonstration:  Change contactId to one that is defined already!
-->
    <contact contactId="4" gender="female">
        <ct:name>
            <tl:first>Claire</tl:first>
            <tl:middle>Marie</tl:middle>
            <tl:last>Watson</tl:last>
        </ct:name>
        <ct:address>
            <tl:street>32, Queen Street</tl:street>
            <tl:city>Toronto</tl:city>
            <tl:postalCode>M6G 3X1</tl:postalCode>
            <tl:stateRegion>Ontario</tl:stateRegion>
            <tl:country>Canada</tl:country>
        </ct:address>
        <tl:phone>+1 6765513</tl:phone>
    </contact>
    <gr:personGroup title="work">
        <!-- Definition af en "kaffeklub" -->
-
    <gr:personGroup title="marketing">
-
    <!--
Demonstration:  Change refContactId to a non existing value of contactId!
-->
            <gr:contactReference refContactId="1"/>
            <gr:contactReference refContactId="4"/>
        </gr:personGroup>
-
    <gr:personGroup title="development">
            <gr:contactReference refContactId="3"/>
        </gr:personGroup>
    <gr:personGroup title="private">
        <!-- Definition af en "syklub" -->
        <gr:contactReference refContactId="2"/>
        <gr:contactReference refContactId="5"/>
        <gr:contactReference refContactId="1"/>
    </gr:personGroup>
</catalog>

catalog.xsd:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!-- edited with XMLSpy v2006 U (http://www.altova.com) by Sigurdur Palsson (Vejle hs) -->
<xs:schema xmlns:ct="Contact" xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:tl="TYPELIBNS" xmlns:ns="CATALOG" targetNamespace="CATALOG" elementFormDefault="qualified" attributeFormDefault="unqualified">
    <xs:import namespace="CONTACT" schemaLocation="contactType.xsd"/>
    <xs:import namespace="TYPELIBNS" schemaLocation="TypeLib.xsd"/>
    <xs:element name="catalog">
        <xs:annotation>
            <xs:documentation>Comment describing your root element</xs:documentation>
        </xs:annotation>
        <xs:complexType>
            <xs:sequence>
                <xs:element name="contact" maxOccurs="unbounded">
                    <xs:complexType>
                        <xs:sequence>
                            <xs:element name="name" type="tl:name"/>
                            <xs:element minOccurs="0" name="address" type="tl:address"/>
                            <xs:element minOccurs="0" ref="tl:phone"/>
                            <xs:element minOccurs="0" ref="tl:email"/>
                        </xs:sequence>
                        <xs:attributeGroup ref="ns:contactAttributes"/>
                    </xs:complexType>
                </xs:element>
            </xs:sequence>
        </xs:complexType>
    </xs:element>

    <xs:attributeGroup name="contactAttributes">
                    <xs:attribute name="contactId" type="xs:string"/>
                        <xs:attribute name="nationality" type="xs:string"/>
                        <xs:attribute name="gender" type="xs:string"/>
                        <xs:attribute name="married" type="xs:string"/>
                        <xs:attribute name="children" type="xs:string"/>
    </xs:attributeGroup>
</xs:schema>

typelib.xsd:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xs:schema xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:tl="TYPELIBNS" targetNamespace="TYPELIBNS" elementFormDefault="qualified" attributeFormDefault="qualified">

    <xs:complexType name="name">
        <xs:sequence>
            <xs:element name="first" type="tl:first"/>
            <xs:element name="middle" type="tl:middle" minOccurs="0"/>
            <xs:element name="last" type="tl:last"/>
        </xs:sequence>
    </xs:complexType>
    <xs:complexType name="address">
        <xs:sequence>
            <xs:element name="street" type="tl:street"/>
            <xs:element name="city" type="tl:city"/>
            <xs:element name="postalCode" type="tl:postalCode"/>
            <xs:element name="stateRegion" type="tl:stateRegion" minOccurs="0"/>
            <xs:element name="country" type="tl:country"/>
        </xs:sequence>
    </xs:complexType>

        <xs:element name="phone" type="tl:phone"/>
    <xs:element name="email" type="tl:email"/>

    <xs:simpleType name="street">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="city">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="postalCode">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="country">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="first">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="middle">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="last">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="phone">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="email">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>
    <xs:simpleType name="stateRegion">
        <xs:restriction base="xs:string"/>
    </xs:simpleType>

</xs:schema>