Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
07. oktober 2005 - 14:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

MySQL med PHP5 og Apache2.

Ved ikke om det er den rigtige kategori jeg er i.
Men jeg har fået installeret PHP5 og Apache2 via denne guide:
http://www.eksperten.dk/spm/653541
og vil nu gerne have MySQL til at fungere. Nogen der kan hjælpe?

Jeg har hentet MySQL og installeret det og serveren kører.
Avatar billede klubba Nybegynder
07. oktober 2005 - 14:35 #1
Så vidt jeg husker kan Windows XP (hvis det da er det nu har) godt drille lidt når det kommer til installationen af MySQL. Dette problem kan løses ved at gå ind på dit kotrolpanel og vælge Administative Tools og derefter vælger Services. Find MySQL og klik på den, klik stop og start igen. Prøv nu at genstart din computer og se om det virker. Jeg er ikke helt sikker på at dette er løsningen, men jeg mener det er noget i den stil :)
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
07. oktober 2005 - 14:39 #2
Er det ikke nærmere noget med, at skulle kopiere nogen .dll-filer eller skrive noget i en config-fil i stedet?

Min MySQL-server kører fint. Men har prøvet, at starte og stoppe den med uden held.

Når jeg prøver, at benytte phpMyAdmin får jeg fejlen:
kan ikke indlæse udvidelsen mysql,
check PHP-konfigurationen!
Dokumentation
Avatar billede klubba Nybegynder
07. oktober 2005 - 14:47 #3
Jeg ved det desvære ikke så. Det er meget lang tid siden at jeg installerede MySQL på min PC og kan ikke huske hvordan jeg gjorde...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. oktober 2005 - 20:55 #4
Den fejl har, formuleringen til trods, intet med MySQL at gøre. Du skal ind i din php.ini fil og aktivere den pågældende udvidelsesfil, php_mysql.dll, ved at fjerne semikolonnet før dens extension linie.
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
07. oktober 2005 - 23:27 #5
Jeg har fjernet semikolonnet nu og genstartet serveren, men får stadig samme fejl fra PMA.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. oktober 2005 - 23:30 #6
Giver din PHP nogle fejl når du starter? Har du prøvet at aktivere php_mysqli.dll og ændre confg.inc.php til at bruge mysqli?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. oktober 2005 - 23:32 #7
Det skal måske lige siges at jeg med "din PHP" mener selve PHP installationen, ikke dine PHP scripts...
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
08. oktober 2005 - 12:07 #8
PHP giver ikke fejl.
med php_mysqli.dll mener du så bare, at tilføje den til listen  af ekstensions  og så fjerne semikolonnet?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
08. oktober 2005 - 12:20 #9
Ja, lige præcis.

Vil dog sige det er første gang jeg har hørt at PHP ikke giver fejl hvis den ikke kan bruge en udvidelse...
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:21 #10
Det virker heller ikke. Samme fejl.

Jeg har læst nogle steder, at man skal kopiere libmysql.dll ind i windows/system32. Det har jeg også prøvet, men uden held.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:26 #11
Prøv at gemme og køre dette lille script:

<?PHP
$con=mysql_connect('localhost','user','pass');
$q=mysql_query('SHOW DATABASES');
while ($r=mysql_fetch_array($q))
  echo($r['Database'] . "<br>");
mysql_close($con);

Får du noget resultat?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:26 #12
Der skal naturligvis være en ?> efter den sidste sætning...
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
17. oktober 2005 - 12:50 #13
Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in D:\Websider\test.php on line
Avatar billede pidgeot Nybegynder
17. oktober 2005 - 12:55 #14
Det betyder så at den ikke får indlæst php_mysql.dll.

Prøv at åbne din php.ini og kontroller at extension_dir er sat til at pege på det bibliotek med alle php_*.dll filerne. Typisk vil det være .\ext. Særg også for at php_mysql.dll ikke er kommenteret ud, og prøv så igen.
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
17. oktober 2005 - 12:56 #15
Det virker nu efter, at jeg har kopieret php.ini over i c:\windows\...