Avatar billede janust Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:44 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Valg af MP3 bitrate/settings i CDex

Jeg har lige købt mig en NW-HD5 fra Sony og skal til at have alle mine CDere konverteret til MP3, så jeg kan afspille dem på den.

Jeg er bare i tvivl om hvilken bitrate, samt eventuelle andre settings jeg skal bruge. Jeg har CDex (http://cdexos.sourceforge.net/) liggende på computeren og er egentlig godt tilfreds med det. Så jeg ville blive virkelig glad, hvis nogle ville tage udgangspunkt i det og guide mig lidt med hvilke settings der ville være rimelige.

Jeg kan godt lide at lyden virkelig er i top og at man virkelig får dybde i musikken.
Avatar billede milter Ekspert
06. oktober 2005 - 22:32 #1
Prøv at starte med 128 kbps.

Brug "Lame MP3 encoder".

Brug ikke VBR (variable bit rate)

Ingen "Normalize" (medmindre du kun tager enkelte numre fra hver CD og blander dem sammen med andre)

Lad ellers alt andet være, som CDex foreslår. Du kan eventuelt vælge et andet sted at gemme den konverterede fil.
Avatar billede uffesteenberg Novice
07. oktober 2005 - 14:56 #2
Jeps... hold dig til "constant bitrate", hvis du vil bevare god lyd.. Personligt synes jeg 192 kbps er minimum, og når du har 20gb harddisk på din Sony, så er der jo god plads til masser af musik i god kvalitet..
(Så længe det kun er til brug på MP3-afspiller (og ikke til at høre over anlæg eller for at gemme en tro kopi af musikken, så gør det ikke så meget om du holder den på 128 kbps... når du op på 320 kbps, så svarer det stort set til original cd-kvalitet).

PS: til at konvertere til og fra mp3 (og alle andre lydformater( bruger jeg DB PowerAmp Music Converter, den klarer ALT... se her ---> http://www.eksperten.dk/spm/598714 (og følg Halifax's link)..

PS: Hvis du skal kopiere fra CD til mp3, så kan Media Player i Windows XP altså gøre det (bare gå ind i indstillingerne og vælg mp3 i stedet for mp3)... nemmere kan det næsten ikke være ;-)

God fornøjelse med din MP3-afspiller!
Avatar billede janust Nybegynder
07. oktober 2005 - 16:59 #3
Jamen tak for svarene begge to. Havde faktisk stærkt overvejet at bruge VBR, da det jo umiddelbart lyder som en god ting. Men tror jeg vælger at rippe i 256 kbit/s. da de 20 gb jo skal komme til deres ret =)

Jeg vil nok også holde mig til CDex, det er et simpelt og dejligt program at arbejde med (længe leve open source) =)

Smider i begge et svar?
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2005 - 17:18 #4
Her kommer et fra mig med tak for point ;)
Avatar billede uffesteenberg Novice
08. oktober 2005 - 13:24 #5
Svar ;-)
Avatar billede janust Nybegynder
08. oktober 2005 - 14:14 #6
Tror jeg tænkte på et svar, som milters. Så jeg kan dele min overflod af point ud :p
Ønsker du point, eller skal vi bare give milter de 15 styk der er på spil =)
Avatar billede uffesteenberg Novice
08. oktober 2005 - 14:18 #7
Hov ja.... ;-)
Avatar billede janust Nybegynder
08. oktober 2005 - 14:22 #8
Sådan der =)
Endnu en gang tak for hjælpen.
Avatar billede jenst Nybegynder
09. oktober 2005 - 15:39 #9
Nu er det ikke for at være vanskelig, men hvis det er en Sony maskine, konverterer den så ikke al musik til ATTRAC formatet? Også selvom der står den kan gemme MP3 musik?
For så mener jeg at det er en fordel lydkvalitetsmæssigt, at konvertere direkte fra CD til Attrac med det samme. Ellers får man vel en forringet kvalitet ved at konvertere CD - MP3 - Attrac.
Avatar billede janust Nybegynder
09. oktober 2005 - 15:54 #10
Nej denne understøtter mp3/wma
Avatar billede janust Nybegynder
09. oktober 2005 - 16:02 #11
Hov, rettelse... Det kunne godt se ud som om at den konvertere det hele til attrac formatet, men kamuflere filerne som MP3/WMA...
Det vil jeg overveje, tak jenst =)
Avatar billede jenst Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:43 #12
Jeg har selv en minidisc der "oversætter" alt til Attrac formatet. Men det er jo ikke sikkert det gælder for din spilledåse (som jeg ikke kender).