Avatar billede hadaps Nybegynder
05. oktober 2005 - 22:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Cache noget, men ikke alt

Hey...

Er der en måde, hvormed jeg selv kan bestemme hvlike dele af min side der bliver gemt i brugerens cache?
for jeg har en side, som skal reloade rimelig tit, og hvor det kun er selve teksten på siden som ændrer sig, alle billeder, js og css filer bliver ikke ændret.

så er der en måde hvorpå de kan caches, og ikke hentes ved hvert reload?

lige nu bruger jeg:
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-store">
<meta http-equiv="REFRESH" content="120">

-men det medfører, at alt hentes på ny, som jeg gerne vil undgå....

//Benny
Avatar billede gil-galad Nybegynder
05. oktober 2005 - 22:37 #1
Hvis du vil lave det på den måde, er jeg temmelig sikker på at du skal bruge en frame/iframe -løsning.

Men du bliver nok nød til at komme med noget kode, eller endnu bedre; et online eksempel.
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2005 - 16:57 #2
<ole>

Nej, cache kan sættes på dokument-niveau, så det kan du ikke regulere selv, så der skal du ud i andre løsninger.
Er det f.eks. en chat, må du gå helt andre veje - og det er iøvrigt en af de web-applikationer, der kræver mest af koderen, at skrive. Du skal være _virkelig_ stærk i HTML, DOM, CSS, JS, et serversprog og et database-sprog for at kunne lave en brugbar chat  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede hadaps Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:04 #3
Det er ikke en chat, men et flerbruger system, hvor det egentlig er nok at opdatere, når der er sket ændringer, men hvordan kan man kontrollere det? (sidder med ASP, som jeg har brugt i en del år efterhånden) - desuden ville en opdatering på hvert 2. minut nok være en del for langsom til en chat ;)

-men shoot med mulige løsninger, jeg er åben for fiffige input...

-> gil - hvad vil du med kode? der er kun tale om alm. baggrundsbilleder, samt .css og .js som bliver included...
Avatar billede gil-galad Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:09 #4
Da du ikke fortalte særlig meget om havd du skulle bruge det til, kunne jeg ikke vide bedre. Og det kan jeg faktisk stadig ikke, for hvad er det helt præcis der skal opdateres?
Avatar billede hadaps Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:16 #5
fiar nok...

Du kan sammenligne det lidt med siden her på eksperten, så vil det nogenlunde svare til, at den skal opdatere nye besvarelser uden, at den skal hente toppen igen (menu mv.)
Avatar billede gil-galad Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:45 #6
så er du nød til at ligge alle indlæggende i en frame for sig selv...

Men er brugererne ikke godt selv klar over at for at se evt. nye svar, er de nød til at opdatere siden?
Avatar billede hadaps Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:52 #7
det er mulig, men det er ikke brugervenlig ;)

-og jeg havde nu håbet på en pænere løsning end frames - de lugter ikke særlig godt efter min mening....
-så jeg håber meget på en anden løsning...
Avatar billede gil-galad Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:57 #8
du kan_ikke kun opdatere teksten.

Du kan fx. gøre som her på eksperten (kun pro-version), hvor der er lavet en lille iframe hvori der står om der er kommet nye indlæg siden siden blev loadet. Den lille iframe opdaterer sig hele tiden, måske hver 10 sek.

Hvis der er nye indlæg kunne du lave et javascript der reloadede hele siden, men stadig også menuen og billederne. (Det ville nok også være ret træls for brugerne hvis siden reloade i tide og utide...)
Avatar billede hadaps Nybegynder
06. oktober 2005 - 18:03 #9
som det kører nu (med hvert 2. minut) har jeg kun fået positiv respons ;) - men hul i det

nu er jeg ikke pro medlem, men tror jeg har forstået idéen... Det er heller ikke så meget at de skal hentes, det som er problemet er i det nuværende, er at det bliver hentet i hele tiden (hvert 2. min) og det skaber en del trafik, hvis det kun er en lille txt fil (med lidt script) snakker vi jo peppernødder mht. KB i forhold til billeder
lader ige spm. stå åbent, men vil bestemt kigge på idéen... (tidligst senere i aften)
Avatar billede hadaps Nybegynder
07. oktober 2005 - 16:25 #10
har du/I en fiffig metode, til at kontrollere om indholdet i nogle celler i databasen er ændret?

Er der en bedre metode, end at man henter bestemte records (bestemt dato som vises) og så sammenligner med en hash værdi fra sidst?
Avatar billede gil-galad Nybegynder
11. oktober 2005 - 21:57 #11
det kan vel laves så iframen enten ved hvor mange indlæg der er (evt i GET_headeren), og hvergang den opdaterer iframen tjekker trækker den antal indlæg i databasen fra antal indæg i header. Så kan man også hvormange nye svar der er.

Jeg fik ikke din mail før nu, så du har nok selv løst det :-)
Avatar billede hadaps Nybegynder
12. oktober 2005 - 11:53 #12
hehe - næsten min løsning ;)
har bare ikke lige været her forbi siden (min fejl)

-men løsningen blev til, at jeg tilføjede en timestamp i databasen, og så har jeg iframen til at tjekke om der er lavet ændringer via timestamp'en, og hvis det er tilfældet opdaterer den hele siden...
Avatar billede gil-galad Nybegynder
12. oktober 2005 - 15:49 #13
godt du fik det til at virke!!