Avatar billede tuk Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Højreklik, Åbn med: Hvordan FJERNER jeg program-associationer?

Jeg har stor glæde af muligheden for at associere filtyper med progammer, så de fremkommer på "Åbn med"-listen, når jeg højreklikker på filen.

Men jeg har nok også brugt det for meget, for ved nogle filtyper, har jeg nu for flere fil-typer tilbydes 9 forskellige programmer, som jeg gennem tiden har brugt til at åbne de pågældende filtyper med.
I realiteten har jeg kun behov for 2-3 stykker.

Så hvordan FJERNER jeg fil-associationerne, så jeg ved eksempelvis .txt-filer kun tilbydes Notepad og MS-Word?

(Jeg formoder, svaret skal findes et sted i registrerings-databasen, men jeg har behov for en guide ;-)

/Tune
Avatar billede resten Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:23 #1
Hvis du går ind i kontrolpanel og klikker på mappeindstillinger og igen på filtyper så kan du scrolle dig frem til det du ønsker skal væk og så klikke på fjern.
Avatar billede venturer Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:24 #2
Det er skam rigtig nok muligt inde fra registreringsdatabase :)

Find nøglen her:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts

Herunder finder du så alle de forskellige filtyper din maskine kender til.
Hvis det er txt-filer (som eksempel) du vil fjerne listen med finder du:

.txt\OpenWithList  og her har du listen.
Avatar billede resten Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:35 #3
Det er noget nemmer for dig at følge det venturer skriver :)
Avatar billede tuk Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:39 #4
resten> Mjae ... men det var nu ikke alle associationer til en bestemt fil-type, jeg ville have væk ... kun udvalgte. Jeg kan godt gennemskue, at jeg kan slette alle associationer for en given type, og så oprette nye fra bunden af ... men ...

venturer> Jeg tror, du løste mit problem. I hvert fald blev jeg klogere ... takker :)
Avatar billede venturer Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:46 #5
Så lidt :)