Avatar billede konder Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mangler kontrol over ja/nej-felter til input i database

Jeg har stadig et problem med ja/nej felter i formular til indsættelse i database. Jeg har både et felt(hit) med enum ('y','n')og et felt(hitvalg) med int(1) og forsøger så med checkbox og radiobottum uden held. Nu tænker jeg at lave små alm felter med små svar som y eller n- y=har kvittering n=har ingen kvittering.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2005 - 10:58 #1
lyder mest som et ASP/PHP/whatever problem med at få samspillet mellem
HTML formen og værdierne fra databasen til at spille sammen
Avatar billede konder Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:09 #2
ja php/problem.  Jeg fik hjælp af sukos med en funktion der skulle fortælle om checkbox var afkrydset el ej. Men det fungere heller ikke for mig. Tænker på at opgive og benytte at jeg kan sætte 0 -eller 1 ind i et alm lille felt og så oversætte det senere.
Avatar billede slamsuger Nybegynder
05. oktober 2005 - 12:21 #3
Jeg har haft samme overvejelser med de systemer jeg har lavet og har valgt at benytte en int(4) til at gemme "booleans" i. I de fleste programmeringssprog vil int(false) være 0 og int(true) være -1 - så hvis du indsætter værdien direkte vil det virker som de skal om det er php, .net eller perl hvis du bare antager at "true <>0"...

hvis en bruger har valgt Ja eller nej i en drop ned eller et afkrydsningsfelt vil jeg endvidere foreslå dig at du internt i dit program opbevarer valget som en "boolsk" variabel ... som du så kan bruge når du laver din SQL til databasen.
Avatar billede konder Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:05 #4
Sidder p.t. midt i accesskursus1+2 mens jeg arbejder med mysql og php på et db-projekt til viceværter. Derfor har jeg også valgt det simple system istedet for "set" og "enum" som jeg ikke kan få til at køre. Kommer måske først på nettet igen imorgen da jeg er på vandrehjem i fremmed by.
Avatar billede mortenfn Nybegynder
05. oktober 2005 - 23:00 #5
er det det her der er problem:

http://www.thorsnet.dk/test/checkbox.php

løsning:

<form method="get">
  <p><input type="checkbox" name="firstcheckbox" value="ON"> Første box</p>
  <p><input type="checkbox" name="secondcheckbox" value="ON"> Anden box</p>
  <p><input type="submit" value="Send" name="B1"></p>
</form>

<?
if($firstcheckbox)$content='$t13="Første"';
if($secondcheckbox)$content='$t13="Anden"';
echo $content;
?>
Avatar billede konder Nybegynder
06. oktober 2005 - 08:50 #6
jeg kan godtnok ikke få det til at virke. Forstår heller ikke vigtigheden af $t13. Jeg bruger method=post
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:16 #7
metoden get er en "synlig version" af post.

Det er ikke $1 der er trikset men if($secondcheckbox)$content der retumnrer true hvis boxen er selectet. Linket virker da.