Avatar billede sebast Nybegynder
04. oktober 2005 - 19:42 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Url2link og highlight fra <?php

Jeg vil gerne have lavet noget preg_replace der laver en url til link og når nogle skriver php i min gæstebog skal det blive med farver.

Det skal den gøres når der enten skrives [code]kode[/code] eller <?php kode ?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. oktober 2005 - 19:51 #1
Til link:

function text_url($str, $target="_blank", $css_class="")
{
    $ins_str = "";
    if ($css_class)
        $ins_str .= " class=\"".$css_class."\"";
    if ($target)
        $ins_str .= " target=\"".$target."\"";

    $str = preg_replace_callback ("/(ftp|http|https|telnet|news|nntp|file|irc):\/\/([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i", create_function('$matches','if( strlen($matches[2]) > 25 ) $name = substr($matches[2],0,25) . ".."; else $name = $matches[2]; return "<a".$ins_str." href=\"{$matches[1]}://{$matches[2]}\">$name</a>";'),$str);
    $str = preg_replace_callback ("/(\s|tp\:|\(|\[|\&gt;)(www\.)([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i",                    create_function('$matches','if( strlen($matches[3]) > 25 ) $name = substr($matches[3],0,25) . ".."; else $name = $matches[3]; return "<a".$ins_str." href=\"http://$matches[2]$matches[3]\">$name</a>";'), $str);
    $str = preg_replace_callback ("/(\s|tp\:|\(|\[|\&gt;)(ftp\.)([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i",                    create_function('$matches','if( strlen($matches[3]) > 25 ) $name = substr($matches[3],0,25) . ".."; else $name = $matches[3]; return "<a".$ins_str." href=\"ftp://$matches[2]$matches[3]\">$name</a>";'), $str);

  return $str;
}

Den anden kan jeg ikke lige lure.
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
04. oktober 2005 - 20:04 #2
Avatar billede sebast Nybegynder
04. oktober 2005 - 20:19 #3
jakobdo - echo preg_replace("`((http)+(s)?:(//)|(www\.))((\w|\.|\-|_)+)(/)?(\S+)?`i", "<a href=\"http\\3://\\5\\6\\8\\9\" title=\"\\0\">\\5\\6</a>", $txt); er perfekt. men hvis man sætter et tegn liiige bagefter, tager den det med i urlen.

dotcom1 - det virker ikke
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. oktober 2005 - 20:23 #4
sebast, det er jo klart!
Hvordan skal noget kode vide at:
www.exp.dk123 kun skal hedde www.exp.dk?
Du bliver nød til at slutte et link med mellemrum eller intet.
Avatar billede sebast Nybegynder
04. oktober 2005 - 20:33 #5
Eksperten.dk forstår godt at den skal slutte før punktummet.

www.exp.dk!
www.exp.dk.

hvordan kan man lave det?
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. oktober 2005 - 20:35 #6
Det var en færdig kode jeg selv har brugt, så mere specifik support kan jeg ikke give! :o(
Avatar billede coderdk Praktikant
04. oktober 2005 - 22:11 #7
Mht. highlight af kode kan du lave noget i stil med dette (antager at du har din text i $text):

    $vis = preg_replace( "#(<\?(php)?.*?\?>)#sie", "highlight_string(stripslashes('\\1'),true)", $text );
    $vis = preg_replace( "#\[code\](.*?)\[/code\]#sie", "highlight_string('<?php\n' . stripslashes('\\1') . '\n?>',true)", $vis );
    echo $vis;
Avatar billede sebast Nybegynder
07. oktober 2005 - 11:30 #8
smid svar allesammen
Avatar billede coderdk Praktikant
07. oktober 2005 - 13:52 #9
hehe ok
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. oktober 2005 - 14:36 #10
Svar!
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. oktober 2005 - 14:36 #11
Og et til!
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. oktober 2005 - 04:22 #12
Takker for point!