Avatar billede everclear Praktikant
04. oktober 2005 - 16:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Connect til Oracle og Access

Sidder med et kæmpe-problem. Stedet hvor jeg arbejder har lige anskaffet sig en Oracle DB. Engang i tidernes morgen er der blevet kodet nogle scripts til deres nyhedsmails. Problemet med dette er, at email-adresserne ligger i Oracle DB'en; mens tekst osv, der skal sendes ligger i en Access db. Hele skidtet er rodet sammen med en VB applikation som lytter på, om der er mails klar til afsendelse.
Jeg er nogenlunde sikker på, at hvis jeg kan definere 2 connections i min tnsnames.ora (én til oracle og én til access), så kan jeg få det til at virke.

Kan dette lade sig gøre?

Alternativet er, at hele systemet skal kodes om; hvilket ikke lige pt. er en mulighed...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2005 - 16:04 #1
en connection til Access is tnsnames.ora ??

er det ikke bare en ADO forbindelse til Oracle og en ADO forbindelse til Access
der skal til ?
Avatar billede everclear Praktikant
04. oktober 2005 - 16:12 #2
Det ville jo HELT klart være det nemmeste; men de skal ligges ind i en kompileret VB-applikation, som så sørger for resten. Ved ikke lige, hvad de har tænkt på da det blev kodet det her. Men det virkede på den gamle server. Den nye er en direkte kopi af den gamle med undtagelse af tnsnames.ora og nu virker det ikke.

Jeg skal faktisk bruge 2 connections; men de skal have samme OBDC navn hvis det skal virke sammen med VB applikationen.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2005 - 19:57 #3
to databaser med samme ODBC DSN ?
Avatar billede everclear Praktikant
04. oktober 2005 - 20:03 #4
Ja nogenlunde. Jeg har læst mig til, at man kan få en Oracle til at hente data fra en Access database. Det er nok mere sådan en løsning jeg leder efter. Jeg skal sådan set bare have hentet nogle bestemte tabeller fra Access databasen så jeg kan bruge dem sammen med de data jeg får fra Oracle databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2005 - 20:12 #5
Avatar billede everclear Praktikant
04. oktober 2005 - 22:54 #6
Det ser nogenlunde rigtigt ud ja:-) Den burde gøre det muligt at trække data ud fra både Access og Oracle ved at kalde én connection, ikk'?
Avatar billede gybel Nybegynder
05. oktober 2005 - 09:09 #7
Det afhænger af hvordan din applikation er kodet. Hvis den forventer 2 db connections 1 fra Access og 1 fra Oracle er DBlink ikke løsningen. Men hvis en applikation connecter til Oracle kan du via Oracle HS hente data i access:
Select foo1 from foo@access_odbc.
Til dit spørgsmål jo du kan hente data fra både oracle og access på engang vha DB link.
Du kan ikke definere access i tnsnames.ora hvis det ikke tilgåes som HS.
Avatar billede gybel Nybegynder
05. oktober 2005 - 09:15 #8
Den her er helt fra bunden til toppen over hvordan man opretter en HS fra Oracle til MSSQL (godt nok, men forskellen er ikke så stor, kun driveren i DSN)
Avatar billede everclear Praktikant
26. marts 2006 - 23:29 #9
Beklager forsinkelsen....har været travlt optaget af andre arbejdsopgaver. Det endte med, at vi kodede hele skidtet om alligevel i .NET. Tak for inputs anyway:-)
Avatar billede everclear Praktikant
26. marts 2006 - 23:29 #10
Lukker