Avatar billede -mundi- Nybegynder
04. oktober 2005 - 10:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Finde farvenavn på en pixel

Hej eksperter,

Jeg har gang i en lille winform som skal kunne genkende farver. Men hvordan hulen gør man det, og er det overhovedet muligt ?

Jeg har rgb koden for en given pixel, hvordan finder jeg ud af om den er : gul, blå, grøn eller rød.
Avatar billede sys64738 Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:31 #1
Kan dette hjælpe ?

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemwebuiwebcontrolswebcolorconverterclasstopic.asp

Colors can have names, but the name support isn't that great. It's not possible to convert from an arbitrary color to its known color. Color.Red.Name returns "Red", but Color.FromArgb(255,0,0).Name returns "ffff0000". Interestingly, Color.FromName("ffff0000") won't be recognized, even though it was returned by the Name property. Instead, as with all unknown names, it will yield a transparent color with a pointer to the same unrecognized name. The only way to determine if FromName() successfully recognized the name is to check the IsKnownColor property or call ToKnownColor() on the color returned. Better string conversion support is provided with the ColorConverter class.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
07. oktober 2005 - 12:59 #2
Ikke helt, Rød f.eks dækker jo over en hel del flere farver end f.eks FF0000.
http://www.thecodeproject.com/cs/media/HSLColorSpace.asp ligner vist noget der kan bruges. Jeg vil tro man kan gå ind og bruge Hue til at bestemme hvilken farve der er tale om.

Hvis der er nogen der har andre løsninger eller forbedringer så giv lyd :-) Flere points kan vi sagtens finde ud af.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
26. januar 2007 - 12:39 #3
smid et svar, så deler vi points