Avatar billede gichael3257 Nybegynder
03. oktober 2005 - 21:18 Der er 9 kommentarer

Linux som Win2003 Domain Controller

Ja.. et simpelt spørgsmål.

Jeg ved at Linux kan konfigureres og virke som en NT4.0 og Win2000 DC.

Spørgsmålet er nu om det kan lade sig gøre og lave en Win2003 Domain Controller i Linux??

Mvh Michael
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2005 - 22:35 #1
med "Samba"
Avatar billede cyklonen Nybegynder
03. oktober 2005 - 23:03 #2
Hej
Ja det er rigtigt, at med NT 4.0 kan samba være "DC" men kun adgangs kontrol for win2000

Efter NT5.0 kom group policies, som er helt unik, og jeg mener ikke samba er istand til at styre dem endnu, med win2003 blev det endnu mere avanceret.

Men skal jo lige siges at win 2003 udelukkende er en server, så er du i besiddelse af en, hvorfor så lade en Linux styre en windows funktion....

Personligt ja windows sucx (til linux ting) men er i største grad bedst til DC altså windos ting....
Avatar billede strych9 Praktikant
04. oktober 2005 - 01:02 #3
Samba í samspil med Kerberos og OpenLDAP, så har man næsten 2003 AD.
GPO'er får man ikke noget af, men i stor stil kan det vel klares med login scripts.

Det skal siges at Samba aldrig har fungeret i samspil med windows domain controllere. Dvs, du kan ikke have en Samba DC og en Windows DC i samme domæne. Du kan til gengæld godt bruge samba til at få en Linux server til at være "member server" i et Windows domæne med en Windows DC.
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
04. oktober 2005 - 07:04 #4
Den store grund til jeg spørger er fordi, jeg har 2 citrix servere (Windows 2003 med Metaframe XP) som bruger en DC til brugerne. Dem vil jeg gerne have på en Linux maskine istedet, da jeg har andre servere som også skal have tilgang til brugerne.

Findes der nogen guides, materialer på nettet om det jeg ønsker?
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
04. oktober 2005 - 07:10 #5
Glemte selvfølgelig også og nævne at jeg helst ikke vil betale for en DC, hvor jeg kan bruge Linux.
Avatar billede strych9 Praktikant
04. oktober 2005 - 08:34 #6
Tjoh hvorfor ikke. Hvis alt hvad der hentes fra AD er brugernavn og password?

Jeg ser dog et par problemer:
A) Migrere brugere over. Hvor mange drejer det sig om? Skal ærligt sige at jeg ikke aner hvad der findes af tools til dette. Du kan nemlig som tidligere angivet IKKE sætte Samba ind som en DC i det eksisterende domæne og bare lige replikere brugerbasen over.
B) Linux er kun gratis hvis din tid er værdiløs. =) Vil ikke ligefrem kalde OpenLDAP osv for nemt og hurtigt at sætte op.
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:32 #7
Fra AD skal der hentes Brugernavn/password og alt data som brugeren har lageret (privat drev, skrivebord m.m.) Lageringen burde ikke være et stort problem at lave, men det er mere med rettighederne jeg er bekymret.

Alle brugere bliver oprettet på ny. (ca. 500), som er i en fil med komma(,) seperering.

Igen, er der nogen der har nogen gode links, eller materialer som vil være en god ide at kigge på??
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
04. oktober 2005 - 17:21 #8
strych9-> Kigger du lige forbi her? http://www.eksperten.dk/spm/649966
Avatar billede strych9 Praktikant
04. oktober 2005 - 17:59 #9
Der er www.samba.org som er den officielle site. Der skulle være how-to's og forskellig teknisk information også.