Avatar billede shadowdance Nybegynder
17. april 2001 - 19:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hente oplysninger fra Excel

Hej folk! Jeg er totalt idiot til VB, men jeg prøver at lære.

Jeg skal hente oplysninger fra et excel regneark, ind i nogle variabler.

Hvordan?

Jeg har hørt noget om at man skal gøre VB opmærksom på at det er Excel vha nogle drivers. Er det sandt? Og hvordan gøres det?

Man må meget gerne kommentere grundigt ved hver linie!
Avatar billede rennebo Nybegynder
17. april 2001 - 20:07 #1
I din VB editor klikker du på menu punktet \"Project\".. Bevæg dig ned til \"References\" og vælg så \"Microsoft Excel 9.0 Object Library\"

Her er så din form:

Option Explicit
Private ExlObj As Excel.Application
Private wb As Excel.Workbook
Private ws As Excel.Worksheet

Private Sub Command1_Click()
    Dim minVar1 As String

    \' Læser fra Excel ind i variabel
    minVar1 = ws.Cells(<<NummerPåRække>>, <<NummerPåKolonne>>)
End Sub

Private Sub Form_Load()
    \' opretter et objekt af Excel
    Set ExlObj = New Excel.Application
    \' Definerer en WorkBook i Excel
    Set wb = ExlObj.Workbooks
    \' Griber fat i det aktuelle ark
    Set ws = wb.ActiveSheet
End Sub
Avatar billede shadowdance Nybegynder
17. april 2001 - 20:15 #2
Jeg forstår det stadig ikke. Hvad sker der, når jeg vælger ME9.0 Object Library? Og hvor skal \"Option Explicit...Privat ws as Excel.Worksheet\" nu stå henne?

Og ikke mindst: Når du skriver ting som \"Set Exlobj = New Excel.Application\", skal jeg så erstatte \"New Excel.Application\" med xls-filens navn?

Jeg ved godt jeg er lidt keglet, men det skal nok komme!
Avatar billede shadowdance Nybegynder
17. april 2001 - 20:23 #3
En ting mere: hvor refererer jeg til den pågældende fil? Og hvordan finder jeg ud af, havd workbook´en og worksheet´et hedder?
Avatar billede rennebo Nybegynder
17. april 2001 - 20:23 #4
Option Explicit skal stå i toppen af din form (Det betyder at du SKAL definere alle variable)
Lige efter dette kommer alle dine variable deklerationer. F.eks. private ws as Excel.Worksheet.

Ang. Excel.Application skal du ikke ændre noget der. Det er \"Set wb = ExlObj.WorkBooks\" der skal erstattes med:
Set wb = ExlObj.Workbooks.Open Filename:=\"C:\\Dokumenter\\MinFil.xls\"

Sorry - Den sidste var vist min fejl
Avatar billede rennebo Nybegynder
17. april 2001 - 20:26 #5
Jeg er ked af at sige det, men du skulle nok hellere se at starte med noget basal Visual Basic. Det at koble andre programmer på sine programmer kræver at man kender en del til VB.

Sams: \"Visual Basic in 24 hours\" skulle hjælpe dig et godt stykke på vejen.
Avatar billede shadowdance Nybegynder
17. april 2001 - 20:31 #6
Tja, jeg er måske lidt overmodig. Men jeg programmerede i sin tid i Qbasic, hvilket har givet mig basal viden nok! Jeg forstår med lethed alle grundprincipperne, fatter bare ikke lige hvordan jeg skal finde rundt i alle de nye udtryk.

Hvis jeg skulle distribuere et program der kan gøre ovenstående - som exe-fil, hvilke applikationer/dokumenter ville brugeren i den anden ende så skulle bruge?
Avatar billede rennebo Nybegynder
17. april 2001 - 20:32 #7
WorkBook er din Excel fil
WorkSheet er dit ark

Har du flere ark i din fil, kan du finde det aktuelle ark sådan:
Erstat Set ws = wb.ActiveSheet med:
Set ws = wb.Sheets.Item(<<NummerPåArk>>)
Avatar billede rennebo Nybegynder
17. april 2001 - 20:33 #8
Det kommer an på om du laver en install (Det er næsten ikke til at overskue uden)

Har du Visual Studio, eller bare Visual Basic??
Avatar billede rennebo Nybegynder
17. april 2001 - 20:38 #9
Selv om du kan QBasic, er det nok en god ide at læse lidt om VB..... Der er egentlig ret mange forskelle.
Avatar billede shadowdance Nybegynder
17. april 2001 - 20:39 #10
Jeg har Visual Basic 6.0 og MSDN Library. Meget forvirrende at Visual Basic ikke BARE er Visual Basic. Alle snakker om, at man skal bruge visse ting for at gøre visse ting...!
Avatar billede rennebo Nybegynder
17. april 2001 - 20:43 #11
Ja..... Men det er jo hele fordelen ved Visual Basic.... man kan benytte sig af funktionaliteter i en masse andre programmer.
Avatar billede shadowdance Nybegynder
17. april 2001 - 20:43 #12
Tak for svaret, Rennebo!
Avatar billede rennebo Nybegynder
17. april 2001 - 20:45 #13
Du er velkommen :o)