Avatar billede nae Nybegynder
01. oktober 2005 - 13:54 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket linux styresystem?

Hej jeg har en aldrende bærbar (1ghz, 256ram etc) som jeg vil bruge til linux. Hvilket system skal jeg vælge, det må gerne være forholdsvist simpelt og se pænt ud? Har hørt meget om mandrake og redhat?
på forhånd tusind tak
Avatar billede nae Nybegynder
01. oktober 2005 - 13:56 #1
Eller hvad med linspire (forhændværende lindows)?
Avatar billede no_doubt Nybegynder
01. oktober 2005 - 14:00 #2
bruger selv mandrake og er MEGET tilfreds....
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. oktober 2005 - 14:03 #3
Jeg ville nok vælge en Fedora Core 2, den kan køre på systemet er er meget stabil, Brug endelig ikke core 3 eller 4, de er ikke stabile nok og stiller for store krav til maskinen
Avatar billede nae Nybegynder
01. oktober 2005 - 14:08 #4
Er det noget man vælger når man henter systemet?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2005 - 14:29 #5
du vælger naturligvis selv hvad du downloader og installerer

jeg ville måske vælge Centos fremfor en gammel Fedora Cores

ja faktisk har jeg valgt det (dog til en lidt større maskine)

:-)

mandrake hedder mandrivia nu om dage

der er frit valg på alle hylder . prøv dig lidt frem og se hvad der virker
og hvad du kan lide
Avatar billede nae Nybegynder
01. oktober 2005 - 14:48 #6
Jeg er i gang med at hente mandrake 10.1 er det den nyeste version eller findes der en ny version af "mandrivia"? Og kan jeg evt bare hente en update når programmet er installeret, så jeg ikke skal hente det hele igen?
Avatar billede marsch Nybegynder
01. oktober 2005 - 20:15 #7
Jeg har haft mandrake kørende, og var jeg ganske udemærket tilfreds med, dog da jeg skulle installere forskellige ting, fandt jeg ud af at der var meget større hjælp at hente hvis man kørte redhat/fedora da de fleste guides omhandeler redhat.
Det skal man måske lige tænke på hvis som jeg var ret ny med linux og havde brug for en masse hjælp!
Avatar billede hallelujah Nybegynder
02. oktober 2005 - 13:15 #8
Jeg kan anbefale dig Linspire, hvis det skal være simpelt. Det er nok den eneste dist. jeg har prøvet hvor jeg ikke har været nødt til at skulle bruge kommandoprompt. Jeg er selv gået over til den og er utrolig tilfreds. Mandriva er også rigtig god, men stadig ikke lige så nemt og overskueligt som Linspire. Men det kommer jo meget an på hvad man vil have :-)
Avatar billede hallelujah Nybegynder
02. oktober 2005 - 13:17 #9
Og forresten så kan du søge på Linspire og coupon eller free linspire på google og finde en coupon kode så du kan få selve systemet gratis, og så kan du så tage stilling til om du vil betale for deres CNR-service.
Avatar billede nae Nybegynder
02. oktober 2005 - 15:30 #10
Jeg valgte at installere UBUNTU og jeg må sige at det virkeligt kører godt, om dog lidt sløvt, så overvejer nu at installere det på min stationær. Skal dog bare finde ud af om jeg kan få wow og cs:s over? Har hørt at det er et problem med drivere når man har ATI grafikkort er det rigtigt?