Avatar billede tendal Nybegynder
01. oktober 2005 - 08:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Begynder vanskeligheder med trigger

Hej
Jeg er ret ny i Oracle og i det hele taget ny i db verdenen og er ved at lave en lille opgave med en trigger, men jeg kan ikke helt finde ud af det og jeg tænkte at nogen måske kunne hjælpe.
Jeg har to tabeller Staff og SalaryScale. I staff tabellen har jeg salary_Scale_ID som FOREIGN KEY. SalaryScale indeholder bare en min og max værdi. Hele ideen er at et staff member har en currentSalary og denne hører hjemme i en speciel skala (SalaryScale). Min trigger skal komme med en fejlmeddelse når/hvis der opdateres i currentSalary men at denne currentSalary ikke længere passer værdi er enten over max eller under min. Jeg har en idé om hvad triggeren skal indeholde men jeg kan ikke helt finde ud af at lave det til rigtig kode, så forslag og idéer til hvordan jeg gør bliver modtaget med uddeling af point :o) Følgende er min idé

CREATE OR REPLACE TRIGGER salaryCheck
BEFORE INSERT OR UPDATE OF currentSalary ON Staff
DECLARE
invalid_salary EXCEPTION;
BEGIN
--her skal jeg på en fiks måde have kædet staff og salaryScale sammen
IF staff.currentSalary < salaryScale.minSalary OR staff.currentSalary > salaryScake.maxSalary THEN
        RAISE invalid_salary;
    END IF;
    EXCEPTION
    WHEN invalid_salary THEN
    raise_application_error(-20000, 'Invalid salary - salary either over max or under min'

|| sal.minsalary - sal.maxsalary);
END;
END salaryCheck;
/
Avatar billede pnielsen Nybegynder
01. oktober 2005 - 14:12 #1
Prøv noget ala:

CREATE TABLE STAFF
(
  FIRSTNAME      VARCHAR2(30 BYTE),
  LASTNAME      VARCHAR2(30 BYTE),
  TITLE          VARCHAR2(30 BYTE),
  CURRENTSALARY  NUMBER
)
LOGGING
NOCOMPRESS
NOCACHE
NOPARALLEL
NOMONITORING;

CREATE TABLE SALARYSCALE
(
  MINSALARY  NUMBER,
  MAXSALARY  NUMBER
)
LOGGING
NOCOMPRESS
NOCACHE
NOPARALLEL
NOMONITORING;

INSERT INTO SALARYSCALE ( MINSALARY, MAXSALARY ) VALUES (
12000, 90000);
COMMIT;

CREATE OR REPLACE TRIGGER salaryCheck
BEFORE INSERT OR UPDATE OF currentSalary ON Staff
FOR EACH ROW
DECLARE

low_salary EXCEPTION;
high_salary EXCEPTION;
minsal_temp number;
maxsal_temp number;

BEGIN

select minsalary into minsal_temp from salaryscale;
select maxsalary into maxsal_temp from salaryscale;

IF :NEW.currentSalary < minsal_temp
then        RAISE low_salary;
    END IF;

IF :NEW.currentSalary > maxsal_temp
then        RAISE high_salary;
END IF;

    EXCEPTION
    when low_salary THEN
  raise_application_error(-20000, 'Invalid salary - Lowest salary is minimum '|| minsal_temp);
      WHEN high_salary THEN
    raise_application_error(-20000, 'Invalid salary - Highest salary is maximum '|| maxsal_temp);
END;

--END salaryCheck;
/

SQL> INSERT INTO STAFF ( FIRSTNAME, LASTNAME, TITLE, CURRENTSALARY ) VALUES (
  2  'John', 'Denver', 'Singer', 10000);
INSERT INTO STAFF ( FIRSTNAME, LASTNAME, TITLE, CURRENTSALARY ) VALUES (
            *
ERROR at line 1:
ORA-20000: Invalid salary - Lowest salary is minimum 12000
ORA-06512: at "SALARYCHECK", line 24
ORA-04088: error during execution of trigger 'SALARYCHECK'

SQL>
SQL> INSERT INTO STAFF ( FIRSTNAME, LASTNAME, TITLE, CURRENTSALARY ) VALUES (
  2  'Michael', 'Laudrup', 'Singer', 91000);
INSERT INTO STAFF ( FIRSTNAME, LASTNAME, TITLE, CURRENTSALARY ) VALUES (
            *
ERROR at line 1:
ORA-20000: Invalid salary - Highest salary is maximum 90000
ORA-06512: at "SALARYCHECK", line 27
ORA-04088: error during execution of trigger 'SALARYCHECK'

SQL>

Men som man ser vil du også få en ORA-4088 - måske du er ligeglad. Ellers se her:

Problem Description

You are creating a trigger that includes an exception handling block.  You wish
to raise a user defined error when a certain condition is met within the trigger
body using keyword RAISE.  Inside your error handling block you also include a
call to RAISE_APPLICATION_ERROR.

Consider this code example --

create table tmp (col1 char(40));
create table violations (col1 varchar2(30));

CREATE OR REPLACE TRIGGER DEMO_RULE_001
BEFORE INSERT OR UPDATE ON TMP
FOR EACH ROW
DECLARE
  RULE_001 EXCEPTION;
BEGIN
  IF :NEW.col1 = 'mike' THEN
  dbms_output.put_line(:new.col1);
  INSERT INTO VIOLATIONS values ('violation logged');
  -- Raise rule
  RAISE RULE_001;
  END IF;
EXCEPTION
WHEN RULE_001 THEN
  RAISE_APPLICATION_ERROR (-20001,'Guideline Violation, Rule-001.');
END;

When this trigger is executed, you receive the ora-4088 and ora-6512 errors.
  ORA-04088: error during execution of trigger 'SCOTT.DEMO_RULE_001'

Solution Description

You cannot use both RAISE, within the execution block of a trigger, and
RAISE_APPLICATION_ERROR, within the exception block.

Explanation

RAISE forces execution to move into the exception block.
RAISE_APPLICATION_ERROR, within the exception block, terminates the program.
If the trigger body does not complete, the triggering SQL statement and any
SQL statements within the trigger body are rolled back. Thus, execution
completes unsuccessfully with a runtime error and it appears as if none of
the code within the trigger body gets executed.

Consider this corrected code --

CREATE OR REPLACE TRIGGER DEMO_RULE_001
BEFORE INSERT OR UPDATE ON TMP
FOR EACH ROW
DECLARE
  RULE_001 EXCEPTION;
BEGIN
  IF :NEW.col1 = 'mike' THEN
  dbms_output.put_line(:new.col1);
  INSERT INTO VIOLATIONS values ('violation logged');
  -- Raise rule
  RAISE RULE_001;
  END IF;
EXCEPTION
WHEN RULE_001 THEN
  --raise_application_error(-20001, 'Guideline Violation, Rule-001.');
  dbms_output.put_line('Guideline Violation, Rule-001.');
END;

References

PLSQL Users Guide and Reference, (8.1.6), Ch. 6, (Part Number A77069-01)
Application Developer's Guide - Fundamentals, (8.1.5), Ch. 13, (Part Number A68003-01)
Avatar billede tendal Nybegynder
03. oktober 2005 - 10:56 #2
Det virkede ikke helt, men der skulle ikke meget til så gjorde det, så point til dig - tak for det meget fyldige svar
Avatar billede pnielsen Nybegynder
03. oktober 2005 - 15:35 #3
Helt ok - havde kopieret Singer ned til Michael Laudrup :-) Var det der den fejlede? ;-)

Vis mig dine tabeller og det du har næste gang - så er det nemmere at gennemskue. Forstod ikke helt din forklaring - men gættede til at det var noget ala ovenstående.

Bare du er videre - det er det vigtigste.

Husk Karma :-)