Avatar billede pep_panic Nybegynder
01. oktober 2005 - 00:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

XML, hurtigt sideskift og billeder i en browser

Hej Guru'er
XML er nyt for mig, så inden jeg kaster mig ud at løse en bestemt opgave, vil jeg vil spørge jer om vi mener XML er sproget at løse følgende opgave i.

Jeg har en produkt-database som består af:

20 (produkt)kategorier
10 produkter i hver kategori
5 billeder for hvert produkt
1 overskrift
1 produktdetaljer (lang tekst)

Det jeg ønsker er, at dele vinduet op i to dele, hvor den ene del en kategori med de 20 produkter (vist som thumbs) og den anden siden er det produkt man har klikket på.

I stedet for at reloade siden for hvert produkt, ønsker jeg en fuld kategori (med dens 10 produkter, 50 billeder, 10 overskrifter og 10 produktdetaljer) hentet i et hug, således at brugeren oplever hvert produkt skift lynhurtigt.

Det er jo lige noget for XML, ikke sandt?

Hvordan gøres dette i praksis? Hvis du tilføjer nogle programeksempler, skriver jeg et godt brev til julemanden og fortæller om dine gode gerninger :)
/Pep
Avatar billede pep_panic Nybegynder
02. oktober 2005 - 18:59 #1
Really?
Avatar billede janegil Nybegynder
03. oktober 2005 - 09:51 #2
Hvis de 50 bildene ligger innbakt i XML-fila, så blir prisen at det tar riktig lang tid, første gang brukeren henter siden? Du skal i hvert fall ha serveren satt opp så den bruker browsercachen effektivt, med GET if-modified-since osv.

Ja, det kunne lyde som en oppgave for XML, bortsett fra at jeg ikke tror du får skrevet felles XML for alle browserne. I IE kunne du skrive IE-spesifikk javascript for å håndtere det, for Firefox kunne du angi 10 alternative stylesheets, ett for hvert produkt. Det samme kunne du gjøre for Opera, forutsatt at du velger CSS stilark, ikke XSLT.

Du kan be Firefox om å forhåndslagre bildene med html:LINK og rel=prefetch. Men jeg vet ikke om LINK fra shtml namespace fungerer inne i XML.
Avatar billede pep_panic Nybegynder
07. oktober 2005 - 14:15 #3
Tak for dit svar. Med kun et svar og endda et svar som egentligt ikke til for brugen af XML, så er min konklusion, at XML ikke er løsning på denne opgave.
Hvis ingen andre har kommentarer, så send en svar til dine point :)
Avatar billede janegil Nybegynder
07. oktober 2005 - 14:26 #4
La oss være enig om at dette er noe XML skal klare når den blir voksen...