Avatar billede soeren_damgaard Nybegynder
30. september 2005 - 12:15 Der er 11 kommentarer

Sorter efter de 5 nyeste annoncer

Hej, jeg har købt et website, og det er meget lang tid siden at jeg har arbejdet med php og mysql. Jeg har specielt problemer med at jeg på forsiden gerne vil have vist de 5 nyeste annoncer, men jeg kan simpelthen ikke huske koden.
Jeg er interesseret i at få en komplet kode, som samtidig viser de 5 resultater på siden.

min tabel er "re2_agents" og "RegDate" er der datoen ligger. Kan man lave det sådan, at den printer de 5 nyeste fornavne ud? i "Firstname" ligger navnene..

Mvh
Søren Damgaard

På forhånd 1000 tak for hjælpen.
Avatar billede kalp Novice
30. september 2005 - 12:19 #1
"SELECT TOP 5 * FROM re2_agents ORDER BY RegDate desc"
Avatar billede soeren_damgaard Nybegynder
30. september 2005 - 12:23 #2
Hej, kan jeg få hele koden ?
Lige fra at at søge igennem databasen, og skrive det ud på skærmen på php siden
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2005 - 12:46 #3
kalp > TOP 5 er vidst kun MSSQL?

I mySQL er det SELECT * FROM re2_agents ORDER BY RegDate DESC LIMIT 5

--
pacroon
Avatar billede soeren_damgaard Nybegynder
30. september 2005 - 12:51 #4
Den linje har jeg også fundet frem til, men jeg kan simpelthen ikke komme videre derfra.
Avatar billede kalp Novice
30. september 2005 - 12:51 #5
pacroon >> Det har du vist ret i:)

soeren_damgaard >> Jeg ved desværre(?) mere om ASP

men du skal lave en løkke som gennemløber dit resultset og printer de kolonner ud du vil have..

det bliver noget i stil med dette

<?php
Do Until rs.EOF

echo rs.("Firstname)

rs.Movenext
Loop

Conn.Close
Set Conn = Nothing
?>
Avatar billede kalp Novice
30. september 2005 - 12:52 #6
over Do Until rs.OEF skal du lige paste din SQL

SELECT * FROM re2_agents ORDER BY RegDate DESC LIMIT 5

og database kald ind..

jeg ved ikke om man bruger echo på den måde.. er mere til ASP:p
Avatar billede soeren_damgaard Nybegynder
30. september 2005 - 12:55 #7
Okay, det der fik jeg ikke meget ud af, for jeg forstår slet ikke kode. Jeg mangler bare et komplet stykke kode, lige til at putte ind i min php fil, og så smider den de 5 nyeste personer ud på skærmen til mig.
Avatar billede kalp Novice
30. september 2005 - 13:06 #8
Har dette bud og ellers må du vente på en anden kan svare:=

<?php
$conn = mysql_connect('localhost', 'mysql_bruger', 'mysql_kode');

result = mysql_query('SELECT * FROM re2_agents ORDER BY RegDate DESC LIMIT 5')

while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
  echo $row['firstname'];

}

?>
Avatar billede hmortensen Nybegynder
30. september 2005 - 13:10 #9
Lidt modificeret udgave af kalp's forslag:
<?php
mysql_connect('host', 'brugernavn', 'kodeord');
mysql_select_db('database');

$sql = mysql_query("SELECT Firstname FROM re2_agents ORDER BY RegDate DESC LIMIT 5") or die(mysql_error();

while ($row = mysql_fetch_assoc($sql))
{
  echo $row['Firstname']."<br>";
}
?>
Avatar billede soeren_damgaard Nybegynder
30. september 2005 - 18:12 #10
hmortensen, det er helt perfekt, der manglede bare en slutparentes ved mysql_error. Tak for hjælpen :)
Avatar billede soeren_damgaard Nybegynder
30. september 2005 - 18:13 #11
Hvordan gir jeg dig pointene?