Avatar billede stigc Nybegynder
29. september 2005 - 15:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Find databasenavn

Hvordan kan jeg fra en function/procedure finde ud af navnet på databasen?
Avatar billede asger.jensen Nybegynder
29. september 2005 - 17:13 #1
En mulighed er:
select name from v$database;
En anden er:
select global_name from global_name;
Avatar billede pnielsen Nybegynder
29. september 2005 - 21:11 #2
Pas på med global_name. Hvis databasen er en kopi af en anden kan global_name stadig stå til det gamle.
v$database er heller ikke helt optimalt i visse tilfælde! Hvis det er en parallel server/cluster vil der være flere instancer - så her skal man bruge viewet v$thread.
Det vil fortælle hvilken instance du er på.

F.eks. en parallel server med 3 instancer PROD1, PROD2, PROD3.

Der vil v$thread vise at du er på f.eks. PROD1 hvor v$database ville vise PROD.

Så valget er afhængig af hvad det skal bruges til....
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2005 - 11:40 #3
Man tak for svarene. Nu finder jeg ud af, at det jeg faktisk skal bruge er servernavnet. Har i også den?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
30. september 2005 - 14:00 #4
hehe..

select host_Name from v$instance;