Avatar billede dennisjuul Nybegynder
29. september 2005 - 12:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bruge repeater til at vise kolonner

Hejsa!

Jeg skal vise en eller flere oplysninger fra en database i en repeater.

De viste data skal vises i tre kolonner og skal tilpasses alt efter hvor mange oplysninger der vælges (via checkbokse).

Dvs. vælges fire oplysninger, skal de tre første vises i første række og den fjerde i anden række.

Nogle forslag?

//dennisjuul
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. september 2005 - 07:23 #1
det lyder som om du vil sætte det ind dynamisk, såhh et lille eksempel:

// din repeater:
<asp:Repeater ID="rep" runat="server" OnItemDataBound="rep_ItemDataBound" />

// lidt data
ArrayList list = new ArrayList();
list.Add(new SomeClass(new string[] { "Hej", "med", "dig" }));
list.Add(new SomeClass(new string[] { "Hej", "med"}));
list.Add(new SomeClass(new string[] { "Hej", "med", "dig", "du" }));
list.Add(new SomeClass(new string[] { "Hej", "med", "dig", "du", "gamle","svinger" }));

// databinding
rep.DataSource = list;
rep.DataBind();

// med SomeClass sådan her:
public class SomeClass
{
    private string[] _strings;

    public string[] Strings
    {
        get { return _strings; }
        set { _strings = value; }
    }

    public SomeClass(string[] strings)
    {
        _strings = strings;
    }

// og handleren af ItemDataBound-eventet
protected void rep_ItemDataBound(object sender, RepeaterItemEventArgs e)
{
    SomeClass data = e.Item.DataItem as SomeClass;
    int index = 0;
    foreach(string s in data.Strings)
    {
        TextBox tb = new TextBox();
        tb.Text = s;
        e.Item.Controls.Add(tb);
        if (index > 0 && index++ % 3 == 0)
        {
            e.Item.Controls.Add(new LiteralControl("<br />"));
        }
    e.Item.Controls.Add(new LiteralControl("<hr />"));
}

så sætter du bare tekstbokse ind - og skifter linie efter 3 stykker.

mvh
Avatar billede dennisjuul Nybegynder
30. september 2005 - 09:14 #2
Tak for det, snepnet.

Jeg måtte dog lige tilføje et par linier i rep_ItemDataBound før det virkede.
I foreach løkken, manglede der en optælling samt nulstilling af index:

foreach(string s in data.Strings)
{
  TextBox tb = new TextBox();
  tb.Text = s;
  e.Item.Controls.Add(tb);
  if (index > 0 && index++ % 3 == 0)
  {
      e.Item.Controls.Add(new LiteralControl("<br />"));
      index = 0; //TILFØJET!
  }
  else index++; //TILFØJET!
}

Men hvis du smider et svar, så er der point. :-D

//dennisjuul
Avatar billede snepnet Nybegynder
01. oktober 2005 - 19:36 #3
et svar kommer her :o)

forstår ikke helt at det ikke virkere ?!? - det var ellers helt klart planen :oD

mvh

//--
der er optælling i selv løkken (index++) og den sætter et break ind hvis division med 3 ikke giver nogen rest (% 3 == 0), hvilket vil sige at du får et break på 3/6/9/12/osv.... så du må ikke nulstille tælleren.

egentlig ville denne her nok være mere mere korret at skrive:
if(++index % 3 == 0)

den kode du skrev vil tælle index op to gange, når division med 3 ikke giver nogen rest - og det ser umiddelbart forkert ud i forhold til din beskrivelse synes jeg.
//--
Avatar billede dennisjuul Nybegynder
02. oktober 2005 - 11:32 #4
Du har ret, hvis jeg i koden undlader at måle på om (index > 0) og samtidig laver betingelsen om til (++index % 3 == 0) så virker det efter hensigten.

Point givet.
Avatar billede snepnet Nybegynder
03. oktober 2005 - 21:43 #5
håber det holder :o)
mvh