Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 11:34 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Kompliceret .NET Online Program!

Vi skal i vores virksomhed have lavet et meget kompliceret .NET program, der skal bruge en SQL Database som ligger på nettet, samt dokumentation i eks .DOC eller andre "Extrerne" filer!

Der kommer til at blive MANGE beregninger, Textboxe, Knapper, Lister, Comboboxe osv. OG Vi vil gerne at vi bruger et Excel ARK som grund for vores beregninger. Hvorefter vi bruger en GUI til at importer/exporter til dette regneark, som så kaster nogen resultater tilbage til vores GUI.

Planen ville eks være at jeg lavede et Windows (EXE) program, som havde kontakt med en SQL Database til evt priser, materialer osv. lagde en Excel ark på en Server, som så kunne blive skrevet til og hentet fra UDEN der skulle blive gemt noget i den, altså som skriv beskyttet.....

Men er der andet der ville være smartere, når man skal tænke frem i tiden? Ville ASP.NET måske være smartere at bruge, og ville jeg kunne lave komplcerede brugerflader i ASP.NET som i VB.NET?

Et par ting ville IKKE blive lavet om på, at selve beregningen SKAL ske i en nemt miljø såsom Excel, så en evt medarbejder kan lave ændringer i beregningerne uden der skal tilkaldes programmør hjælp. Dataerne skal osse gemmes i en SQL database.

Kom med nogen gode forslag og ideer!!!!!!
Avatar billede dotnet_cowboy Nybegynder
29. september 2005 - 11:46 #1
Hej darth-domino...

Hvem siger at det er kompliceret?!?!?!

;-)

Lyder spændende ellers.

Regards

dotnet_cowboy
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 12:20 #2
kompliceret! Det siger jeg....

Vi sidder lige nu med et regneark der fylder ca. 20ark, 3000 intastnings felter, ca. 100 A4 sider's VBA kodning og som fylder næsten 5MB... så jow det bliver mere eller mindre kompliceret!

Den skal kunne udregne styrke beregninger, rumfang, omfang, priser, vægt, klar gøre tegninger, svejseskemaer, styklister og MEGET andet!

Jeg ville gerne at vi får det i noget mere fremtidssikret + meget hutigere GUI... det kræver næsten en P4 med 512 MB RAM for at kunne kører vores "Program" lige PT...
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 12:22 #3
Vi har haft ca. 4-5 externe konsulenter på, som skulle komme med nogen løsningsforslag, med som alle har givet op pga størrelsen + dens komplexibilitet! (langt ord)...

Problemet ligger nemlig i at vores program er en konfigurator, som har TONSVIS af instillinger, og man skal være lidt inde i fremstillings området, for at kunen forstå hvad det er vi gerne vil have i vores virksomhed....
Avatar billede dotnet_cowboy Nybegynder
29. september 2005 - 12:27 #4
Det var bare pis darth...

Projektet lyder til at have et rimeligt rumfag! ;-)

Er du ene mand om det projekt der?
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 13:09 #5
Hmm... både ja og nej!

Jeg har fået tildelt nogen externe konsulet time hos et IT-Firma. Ellers jeg er helt alene, jeg har dog en Tekniker + en sælger som skal komme med evt input som som brugervenligheden, diverse beregninger osv... men selve programmet er mit område!

Jeg har arbejdet med VB 6.0 i NOGEN år nu, og har lugtet lidt til ASP. Men har ikke engang lavet et VB.NET program endnu, men jeg så småt begyndt at begynde at lege med den, dog skal jeg lige have købt et par starter bøger til Visual Studio + på et par kurser....

Men som sagt vil jeg gerne have nogen fleres meninger omkring hvad der kan blive gjort... vi har afsat ca. 1år til fuldførslev af projektet...
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 13:32 #6
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 13:34 #7
på:
http://www.frip.dk/bredan/005.jpg
http://www.frip.dk/bredan/006.jpg

Ses der nogen tegning som skifter frem og tilbage, disse er WMF filer som bliver hentet ind, og dimensioneringen er fra textboxe som får nogen koordinater fra en Database, som bestemmer hvor de skal være på tegningen, og hvilken mål der skal stå hvor...
Avatar billede dotnet_cowboy Nybegynder
29. september 2005 - 13:48 #8
Well...

Jeg kan udfra excel arkene se at der ihvertfald er en i jeres firma der er bedre til excel end jeg er!

:-)

I skal have gjort op med jer selv, hvad det er i vil med programmet!

Skal det være webbaseret eller desktop. Der er jo også den mulighed at lave en SmartClient applikation.

Når applikationen er så omfattende, er det vigtigt at du difinerer så meget som muligt i mindste detalje samt bruger Design Patterns, for at optimere den objekt orienterede arkitektur i programmet og i højgrad gør brug af kode genbrug.

Se .NET Frameworket gør egentlig udviklingen af web og dekstop apps meget transperant, da fremgangsmåden er næsten den samme. I wep apps operere mand bare med internettets statelessness og det gør at der er andre ting der skal tages højde for i udviklingen af applikationerne.
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 14:02 #9
Ja... altså for brugeren vil det være nemmest hvis man kunne få en solid brugerflade, med knapper, lister, textboxe, osv.... så kan få nogen valg, som så laver validering af muligheder osv.... selve beregningen skal så ske i en Excel ark, som har input felter til eks "længder", "Diamter", "Antal bølger", "Antal lag" osv osv osv... hvor efter at den har nogen output felter, som kan hentes ind igen i vores Brugerflade.

Selve programmet skal kunne kører fra hele jorden af, da vi har selvskaber i Indien, USA, Tyskland, Singapore og MANGE andre steder! Så det skal være sådan at vores priser, regler osv stemmer overens.

Og for virksomheds sikkerhed ville det osse være bedre at nogenting ligger på en server...

Evt at der ligger nogen ting på en server, og andre lokalt på en Computer for ligesom at optimer vores brug af programmet! Så kunne man vel lave en slags Opdater, som henter det nyeste Software ned hvergang der kommer noget nyt? For at ligge ALT på en computer vil ikke være en smart ide!

PS: Jeg kan kun sige tak til at du synes at at jeg er god til Excel! Hehehe.... det er som sagt et excel regneark med TONVIS af VBA Componenter og koder... det er fuldstændig VILDT!
Avatar billede dotnet_cowboy Nybegynder
29. september 2005 - 14:24 #10
Okay... det er dig der er excel master!

Damn darth!

Nu skal du blive .NET master også ;-)
Det er meget sjovere, ihvertfald hvis du spørger mig.

Se - i mine øjne er der i hvertfald primært to valgmuligheder hvad angår applikations type.

1.      Desktop/SmartClient applikation som tilgår de samme data verden over ved hjælp af webservices.
    Selve windows programmerne ligger lokalt på klientmaskinerne i alle afd. og tilgår en central server, ved
    hjælp af webservices som henter, indsætter, sletter og opdatere dataene.

    Denne fremgangsmåde kræver yderst godt kendskab til webservices og asynkront programmering, for at brugerene af
    programmet ikke sidder og hiver sig selv i håret hver gang de tilgår applikationen pga. en meget langsom GUI opdatering,
    da svartiderne fra de mange, mange webservices vil variere alt efter data mængden og netværksopsætning (taget sikkerhed i betragtning).

2.    Browser baserede applikation som ligger på samme server og lokale netværk som databasen.
    Hvad der er at fortrække kan jeg ikke svarer på, men umiddelbart så vil denne løsning nok være den nemmeste både at udvikle
    implemterer og vedligeholde.
    Tænk på når du laver en opdatering i en Windows app, som alle afd. rundt omkring i verdenen skal have. Damn...

Hvis jeg kan være behjælpelig med noget freelance udvikling, så giver du mig bare et kald på ecoders@hotmail.com

Greetings

Lucien
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 14:30 #11
Min ide kunne være at:

VB.NET Program Lokalt på maskinen

Firma Server som har en SQL Database + Et aktivt Serverprogram til Batch kørsler og ordrer håndteringer.

Enkelte Temp filer som vli blive lagt lokalt på Computeren mens den arbejder med dem, Eks Tegninger, Word dokumenter osv.

Og så selvføgelig mulighed for at VB.NET Programmet opdater sig selv ved opstart så der altid er det nyeste....

Men kan jeg skrive og hente fra en SQL Server der ligger på nettet med VB.NET og så er der problemet med den Excel fil, som sådan falder lidt udenfor genren!
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. september 2005 - 14:37 #12
Vi er nemlig ved at hænge os selv her i vores virksomhed, fordi hvad vi har erfaret, så KRÆVER vores "program" Microsoft Windows XP + Office 2003 før det kører optimalt!

Og vi vil meget gerne snart igang...

Hvis du skal tilkobles som Freelance udvikler på sådan et projtek her, skal der være forfalde kontrakt rammer + priser! Det er noget vores økonomi afdeling går MEGET op i!

Jeg kan love dig at det her vil blive en VERDENS omspændt program, der kommer til at kører på MANGE computere over hele verdenen...
Avatar billede dotnet_cowboy Nybegynder
29. september 2005 - 19:20 #13
God aften...

Som sagt hvis du ønsker et VB.NET program der kører lokalt på alle maskiner i alle afd., som skal tilgå en central SQL Server på nettet, og data mængderne er ret store, og beregningerne også skal udføres på serveren, så kan svartiderne godt være rimelig store hvis det er en mand i Indien der tilgår dataene på en SQL Server i Danmark.

Det lyder også som om, at fil-håndtering i forskellige formatter er ret omfattende.

Lad nu vær med at ufvikle denne applikation som en Windows app, pga. at VB.NET programmet kan opdatere sig selv ved opstart, så der altid er det nyeste....
Det er nice, men ikke begrundelse nok til, at den som vælge applikationstype.

Jeg har lige et par spørgsmål til dig:

- Har du kendsskab til xml web services?
- Har du arbejdet med ASP.NET?

Hvis ikke dit kendskab er ret stor på disse områder, så kunne jeg tænnke mig at det spillede en stor rolle for dig mht. til at vælge hvordan du vil gribe det an.

Har du lavet en udspecificeret projektbeskrivelse?
Avatar billede dotnet_cowboy Nybegynder
29. september 2005 - 19:24 #14
Jeg har et tredje spørgsmål...

Har alle afd. imellem en fællesserver, som alle medarbejderne i større eller mindre omfang har adgang til?

Og det fjerde spørgsmål....

Hvad er dine begrundelserfor at vælge at lave en Windows Desktop applikation?
(Det er et krav at klientmaskinerne som skal kører denne app, jo skal have installeret .NET frameworket.)
Avatar billede darth-domino Nybegynder
30. september 2005 - 07:29 #15
1. XML WEB SERVICES = Nej har kun læst en smule omkring XML
ASP.NET = Nej, har som sagt lavet et par enkelte hjemmesider, hvor jeg bruge en Access Database med det gamle ASP Sprog....

2. Det med en projektbeskrivelse = NEJ, som sagt er vi først nu gået igang med at finde ud af hvordan det hele skal se ud.

3. Både ja og nej, vi har alle adgang til vores fælles servere, som evt står rundt omkring i verdenen, men ikke vores partnere, som OSSE skal bruge vores program.

4. Jeg synes efter hvad jeg har set, at en Windows APP, kunne være nemmere at lave, og håndtere. Men igen, nu har jeg ikke haft noget erfaring med ASP.NET, men jeg ved jo ikke om ASP.NET har mulighed for at bygge en GUI som VB.NET/VB 6.0.....

Jeg lavede et meget hurtigt udkast til en ide til en GUI:
http://www.frip.dk/bredan/VB_001.jpg
http://www.frip.dk/bredan/VB_002.jpg

Kan man lave en GUI, med dynamisk validering/udregning i ASP.NET med en GUI?

Det er lidt svært at forstå hvad vores produkt er og kan, men vi har nemlig tonsvis af kombinations muligheder for at designe vores produkter.

Hvis du evt vil have et lille indblik i vores firma, så tag en kig på:
http://www.bredan.dk
Avatar billede darth-domino Nybegynder
30. september 2005 - 08:58 #16
Fil udveksling, jaaaa... altså man konfigurer et produkt 1 gang, måske bliver der lavet om på den 1 extra MAX 2 gange, og alle Tegningerne ligger på WMF, og fylder mellem 20 - 60 KB, så det er nok den største post.

Det er heller ikke 3000 felter der bliver smidt frem og tilbage heletiden, men måske 50-60 felter (værdier), så skal omregnes, og der kommer måske 20 tilbage til "Applikationen". Men det er nok mellem 1000-1200 felter (værdier) som skal gemmes i en database, så kan resten genereres af de valgte data.

Men hvis du er lidt int i hvad det er vi har nu, og du evt kan komme med et godt udkast, kan jeg sende dig en CD-Rom med installerings program til, så du kan prøve at starte den op og kigge en smule på den?
Avatar billede runesoft Nybegynder
30. september 2005 - 11:08 #17
Du skulle prøve at se på VSTO (Visual Studio Tools for Office). Integration af data ind i excel kan så ske vha en data island...  Men jeg er ikke sikker på at jeg kan overskue hvad det helt præcis er du vil.
Avatar billede darth-domino Nybegynder
30. september 2005 - 13:24 #18
runesoft: Den er helle ikke nem! *GGG*
Avatar billede dotnet_cowboy Nybegynder
03. oktober 2005 - 08:53 #19
God mandag morgen darth... :-)

Jeg vil gerne være behjælpelig med freelance asistance, til de web-baserede dele af applikationen.

Det er der jeg har min ekspertise og erfaringer. Du er meget velkommen til at sende mig materialle omkring projektet.

Du får lige min email, så kan vi udveklse adresser og så kan jeg lige præsentere mig selv. :-)

Håber at høre fra dig.

Mvh

DC
Avatar billede darth-domino Nybegynder
03. oktober 2005 - 09:20 #20
min mail er:
domino@tdcadsl.dk
Avatar billede darth-domino Nybegynder
16. oktober 2005 - 00:13 #21
Skal du lige have lidt point?
Avatar billede darth-domino Nybegynder
15. november 2005 - 12:15 #22
Nåh ikke....

Lukker!