Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
28. september 2005 - 23:22 Der er 62 kommentarer og
1 løsning

Hjælp hjælp….opsætning af menubar

Menubaren kan ses her http://www.rockrod.dk/gørdinfestmerepersonlig.asp.

Hvordan får jeg teksten til scrolle på samme måde uden brug af <marquee></marquee>? Forestiller mig noget i retning af et eksternt javascript  (tror jeg nok det hedder).
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 00:07 #1
Har lige leget lidt med det forrige script du fik og er kommet frem til en løsning der ser således ud:

horizontalScroller.js:
---------------------------------
function HScroller(objName, objContainer) {
  this.obj = objContainer;
  this.objParent = objContainer.parentNode;
  this.objName = objName;
  this.tmr = null;
  this.interval = 50; // 50 ms
  this.step = 1;      // 1 pixel steps
  this.direction = 1; // -1 scroller til venstre, 1 scroller til højre
  this.stopAtEnd = true // stopper når scrolleren når enden af scrollområdet

  if(this.direction > 0)
    this.obj.style.left = -this.obj.offsetWidth + "px";
  else if(this.direction < 0)
    this.obj.style.left = this.objParent.offsetWidth + "px";

  HScroller.prototype.scroll = function() {
    if(this.obj.offsetLeft + (this.step * this.direction) + this.obj.offsetWidth >= this.objParent.offsetWidth) {
      this.obj.style.left = this.objParent.offsetWidth - this.obj.offsetWidth + "px";
      clearInterval(this.tmr);
      return true;
    }
    else
      this.obj.style.left = this.obj.offsetLeft + (this.step * this.direction) + "px";

    if(this.direction > 0 && this.obj.offsetLeft > this.objParent.offsetWidth)
      this.obj.style.left = -this.obj.offsetWidth + "px";
    else if(this.direction < 0 && this.obj.offsetLeft < -this.obj.offsetWidth)
      this.obj.style.left = this.objParent.offsetWidth + "px";
  }

  HScroller.prototype.decreaseInterval = function() {
    this.stop();
    if(arguments.length > 0)
      this.interval -= (this.interval - parseInt(arguments[0]) > 0 ? parseInt(arguments[0]) : 0);
    else
      this.interval -= (this.interval - 1 > 0 ? 1 : 0);
    this.start();
  }

  HScroller.prototype.increaseInterval = function() {
    this.stop();
    if(arguments.length > 0)
      this.interval += parseInt(arguments[0]);
    else
      this.interval += 1;
    this.start();
  }

  HScroller.prototype.start = function()  {
    if(!this.tmr)
      this.tmr = window.setInterval(this.objName + ".scroll()", this.interval);
  }

  HScroller.prototype.stop = function() {
    if(this.tmr)
      clearInterval(this.tmr);
    this.tmr = null;
  }

Og det er testet og brugen illustreret via flg. asp-side

testside.asp:

<%@ language="vbscript" %>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<html>
  <head>
    <title>rockrod</title>
    <script type="text/javascript" src="scroller2.js"></script>
    <script type="text/javascript" src="horizontalScroller.js"></script>
    <script type="text/javascript">
      var objLeftScroll;
      var objRightScroll;
      var objIntroScroll;
      window.onload = function() {
        objRightScroll = new Scroller("objRightScroll", document.getElementById("rightscroll"));
        objLeftScroll = new Scroller("objLeftScroll", document.getElementById("leftscroll"));
        objIntroScroll = new HScroller("objIntroScroll", document.getElementById("introscroll"));
        objIntroScroll.step = 10;
        objIntroScroll.interval = 10;
        objLeftScroll.start();
        objRightScroll.start();
        objIntroScroll.start();
      }
    </script>
    <style type="text/css">
        body {
            background-color: #800000;
            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
            color: white;
            margin: 10px 10px 10px 10px;
        }
        .topbox {
            display:block;
            float:left;
            width:770px;
            height:75px;
            border:solid 1px white;
        }
        .topbox .lefttext, .topbox .righttext {
          overflow:hidden;
            width:75px;
            height:75px;
            margin:0 5px;
            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
        }
        .topbox .lefttext {
            position:relative;
            float:left;
        }
        .topbox .righttext {
            position:relative;
            float:right;
            text-align:right;
        }
        .topbox .hscroller {
          overflow:hidden;
            position:relative;
            float:left;
            margin:0 5px;
            width:770px;
            height:40px;
            background-color:#dfdfdf;
            color:red;
        }
        .topbox .centertext {
            margin:0 auto;
            padding:0;
            width:400px;
            text-align:center;
        }
        .topbox h1 {
            margin:0;
            font: bold 170% verdana, arial, sans-serif;
            color: #FFF8DC;
        }
        .topbox p {
            width:100%;
            margin:0;
            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
        }
        #leftscroll, #rightscroll, #introscroll {
          position:absolute;
          top:0;
          left:0;
        }
        #introscroll {
          font-size:28px;
          font-weight:bold;
        }
    </style>
  </head>
  <body>

    <div class="topbox">
        <div class="lefttext">
          <div id="leftscroll">
            Livemusik1<br><br><br><br>
            Livemusik1
          </div>
        <div class="righttext">
          <div id="rightscroll">
            Livemusik2<br><br><br><br>
            Livemusik2
          </div>
        <div class="centertext">
            <h1>Velkommen til Rockr&oslash;dderne</h1>
            <p>Vi underholder med popul&aelig;re hits fra 60´erne og 70´erne<br> indenfor pop- og rockgenren</p>
        </div>
      <div class="hscroller">
        <div id="introscroll" nowrap="true">
          Dette er en test!
        </div>
  </body>
</html>

ud over det gør siden også brug af det script du allerede har fået der hedder scroller2.js...
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 00:15 #2
Her kommer lige en lille rettelse til horizontalScroller.js (da den ikke rigtig fungerede med venstrescroll):

function HScroller(objName, objContainer) {
  this.obj = objContainer;
  this.objParent = objContainer.parentNode;
  this.objName = objName;
  this.tmr = null;
  this.interval = 50; // 50 ms
  this.step = 1;      // 1 pixel steps
  this.direction = 1; // -1 scroller til venstre, 1 scroller til højre
  this.stopAtEnd = true // stopper når scrolleren når enden af scrollområdet

  if(this.direction > 0)
    this.obj.style.left = -this.obj.offsetWidth + "px";
  else if(this.direction < 0)
    this.obj.style.left = this.objParent.offsetWidth + "px";

  HScroller.prototype.scroll = function() {
    if(this.direction > 0 && this.obj.offsetLeft + (this.step * this.direction) + this.obj.offsetWidth >= this.objParent.offsetWidth) {
      this.obj.style.left = this.objParent.offsetWidth - this.obj.offsetWidth + "px";
      clearInterval(this.tmr);
      return true;
    }
    else if(this.direction < 0 && this.obj.offsetLeft == 0) {
      clearInterval(this.tmr);
      return true;
    }
    else
      this.obj.style.left = this.obj.offsetLeft + (this.step * this.direction) + "px";

    if(this.direction > 0 && this.obj.offsetLeft > this.objParent.offsetWidth)
      this.obj.style.left = -this.obj.offsetWidth + "px";
    else if(this.direction < 0 && this.obj.offsetLeft < -this.obj.offsetWidth)
      this.obj.style.left = this.objParent.offsetWidth + "px";
  }

  HScroller.prototype.decreaseInterval = function() {
    this.stop();
    if(arguments.length > 0)
      this.interval -= (this.interval - parseInt(arguments[0]) > 0 ? parseInt(arguments[0]) : 0);
    else
      this.interval -= (this.interval - 1 > 0 ? 1 : 0);
    this.start();
  }

  HScroller.prototype.increaseInterval = function() {
    this.stop();
    if(arguments.length > 0)
      this.interval += parseInt(arguments[0]);
    else
      this.interval += 1;
    this.start();
  }

  HScroller.prototype.start = function()  {
    if(!this.tmr)
      this.tmr = window.setInterval(this.objName + ".scroll()", this.interval);
  }

  HScroller.prototype.stop = function() {
    if(this.tmr)
      clearInterval(this.tmr);
    this.tmr = null;
  }
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 00:36 #3
Imponerende arbejde.........men jeg kan s... ikke få teksten til at scrolle :-)
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 00:44 #4
Har du kopieret de to kodeklumper ud i hver sin fil og prøver at køre det, eller hvordan?
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 00:46 #5
Ja!

......og du kan se resultatet her http://www.rockrod.dk/testside.asp
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 00:51 #6
Har du også scroller2.js liggende i samme folder?
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:00 #7
Jeg er sku da en i... eller hva? Glemte at omdøbe scroller.js til scroller2.js

NU FUNKER DET........Du er bare kanon!!!!!! :-)
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:03 #8
Når jeg kører WC3 får jeg flg. fejl:

Sorry, I am unable to validate this document because on line 114 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:06 #9
Kan ikke godkende  nowrap

<div id="introscroll" nowrap="true">
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:07 #10
Denne side har ikke noget meta-tag der beskriver hvilken encoding validatoren skal benytte derfor vælger den som default utf-8.

Prøv at vælge iso-8859-1 i encoding-dropdown på websitet for validatoren. Det vil svare til at du indsætter et metatag med encoding iso-8859-1 i denne side.
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:16 #11
Hmmm... nowrap er kun nødvendig for at undgå teksten knækker over hvis teksten scroller ud til højre, så den kan du i princippet godt fjerne.
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:19 #12
Jeg spørger lige lidt dumt..........hvordan ser metatagget ud med encoding iso-8859-1? Vil gerne sætte det ind på testside.asp
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:23 #13
Vi lavede den også her i weekenden, men vi tager den da lige igen :)

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

...og den skal altså stadig ind før title-tag'et i head-sektionen (så browseren tidligt kan få skiftet over i den rigtige encoding).
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:28 #14
Jeg er vist lidt glemsom :) Der er en fejl mere fra wc3

Error Line 1 column 0: character "<%" not allowed in prolog.
<%language="vbscript"%>

Hvad bertyder det?
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:30 #15
Gemte du filen som asp eller html/htm?

Det skal være en asp-fil.
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:32 #16
asp og det er s.. nok det der er problemet!Jeg koder nemlig med TSW WebCoder 5 og fik den til at validere som HTML. Mon ikke fejlen ligger her?
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:35 #17
Tjooh, det lyder sandsynligt...
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:38 #18
:-) ja man kan kun blive klogere hele tiden!!!

Gider du ligge et svar ind på disse spørgsmål, så du kan få dine velfortjente point?

http://exp.dk/spm/650860
http://exp.dk/spm/650439

Det er en glad mand der takker af for i aften!!

Mvh. :-)
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:39 #19
Her får du point!
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:41 #20
Velbekomme :)
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:44 #21
Undskyld det er kun dette spørgsmål http://exp.dk/spm/650860
udover det vi skriver i nu, som jeg kan give dig point i! :-)
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:46 #22
Du har givet max-point for dette spørgsmål, så det er ikke lovligt at give flere (det er heller ikke lovligt at have flere af samme spørgsmål åbne på samme tid og indenfor 7 dage efter lukning af et tilsvarende - så kommer coadmins efter dig).

Du lægger bare selv et svar på http://exp.dk/spm/650860 og tager point tilbage derovre - evt. med reference til dette spørgsmål, hvis du er rigtig artig ;)...
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:46 #23
Tak for point :)
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 01:51 #24
Godt .........jeg vil ikke gøre noget ulovligt (selvom du havde fortjent alle pointene)

og velbekomme

Mvh. :-)
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 01:56 #25
Jeg er glad for at kunne hjælpe (langt om længe), men ked af at du måtte vente så længe...
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 14:06 #26
<softspot>

Jeg er somsagt meget glad for din hjælp :)

Der er imidlertid et problem med at teksten knækker også selvom jeg bibeholder nowrap="true". Har du nogen idé om hvad jeg kan gøre?
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 14:10 #27
........Og så får jeg disse warnings i css når jeg validere med WC3

URI : file://localhost/C:\Programmer\TSW\WebCoder 5\data\temp\validator_temp.css
Line : 8 (Level : 1) You have no color with your background-color : .topbox
Line : 57 (Level : 1) You have no background-color with your color : .topbox h1
Line : 57 (Level : 1) Same colors for color and background-color in two contexts a:hover and .topbox h1
Line : 63 (Level : 1) You have no background-color with your color : .topbox h2
Line : 68 (Level : 1) You have no background-color with your color : .topbox h3
Line : 68 (Level : 1) Same colors for color and background-color in two contexts .topbox and .topbox h3
Line : 73 (Level : 1) You have no background-color with your color : .topbox h4
Line : 76 (Level : 1) You have no background-color with your color : .topbox h5
Line : 92 (Level : 1) You have no background-color with your color : #introscroll
Line : 95 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:link
Line : 96 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
Line : 96 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : a:link
Line : 100 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:visited
Line : 104 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:active

.......................CSS ser sådan ud nu
body {
            background-color: rgb(214, 211, 206);
            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
            color: white;
            margin: 2px 1px 0px 1px;
        }
        .topbox {
            background-color:#800000;
            display:block;
            float:left;
            width:770px;
            height:65px;
            border:solid 1px white;
        }
            .topbox-1 {
            background-color: transparent;
            display:block;
            float:left;
            width:770px;
            height:65px;
            border:solid 1px white;
        }
        .topbox .lefttext, .topbox .righttext {
          overflow:hidden;
            width:75px;
            height:68px;
            margin:0 5px;
            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
        }
        .topbox .lefttext {
            position:relative;
            float:left;
        }
        .topbox .righttext {
            position:relative;
            float:right;
        }
        .topbox .hscroller {
          overflow:hidden;
            position:relative;
            float:left;
            margin:0 5px;
            width:770px;
            height:40px;
            background-color:transparent;

        }
        .topbox .centertext {
            margin:0 auto;
            padding:0;
            width:400px;
            text-align:center;
        }
        .topbox h1 {
            margin:0;
            font: bold 170% verdana, arial, sans-serif;
            color: #FFF8DC;
        }

        .topbox h2 {

            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
            color: #000000;
        }
        .topbox h3 {

            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
            color: #800000;
        }
        .topbox h4 {

            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
            color: #C0C0C0;
        }
        .topbox h5 {
            color: #FFFFFF;
            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
        }
      .topbox p {
            width:100%;
            margin:0;
            font: normal 83% verdana, arial, sans-serif;
        }
        #leftscroll, #rightscroll, #introscroll {
          position:absolute;
          top:75px;
          left:0;
        }
        #introscroll {
          font-size:20px;
          font-weight:bold;
        color:#990000;
        }
    a:link{
    color: #EEE8AA;
    font-family : Verdana;
    background-attachment : fixed;
    }
a:visited{
    color: #EEE8AA;
}
a:active{
    text-decoration: underline;
    color: #EEE8AA;
    list-style-type : circle;
}
a:hover{
    color: #A52A2A;
    font-weight: bold;
    background-color: #FFF8DC;
    background-position : center;
    background-repeat : repeat-x;
}
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 14:18 #28
Mht. nowrap... nej, jeg søgte selv efter en CSS-metode at forhindre at teksten wrapper rundt, men kunne ikke umiddelbart finde en (derfor valgte jeg attributten direkte på elementet). Prøv evt. at fjerne ="true" efter nowrap-attributten. Jeg er ikke helt klar over om det er derfor validatoren brokker sig.

Mht. de fejl/advarsler du får på dit stylesheet... jamen, så er det vel bare et spørgsmål om at læse hvad der står og rette det til... det ser da ud til at beskederne beskriver rimelig præcis hvad der skal til.
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 14:33 #29
Den vil ikke accepterer nowrap med eller uden "true". Men jeg har set at <td nowrap="true"></td> også bliver brugt i nogen sammenhænge??

Mht. CSS har jeg lidt problemer med farverne. Hvordan skriver man f.eks. #FFF8DC i CSS? Har selv forsøgt flere ting men der kommer warnings alligevel!
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 14:44 #30
Det er muligvis fordi nowrap ikke kan tilknyttes andet end tabelceller iflg. Strict HTML 4.01 DTD. Prøv evt. at søge efter nowrap på W3C, det kan være du kan finde nogle svar der...

CSS-farver kan f.eks. sættes således:

color:#FFF8DC;
background-color:#FFF8DC;
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 15:25 #31
Det er spøjst! Nu har jeg sat <br><br> efter "G&oslash;r din fest mere personlig" og så knækker teksten ikke længere. Vist herunder:

<div class="topbox-1">
  <div class="hscroller">
        <div id="introscroll">
          G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
        </div>
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 15:31 #32
Jeg overvejer om det er fordi browseren ikke længere kan se nogen gevinst ved at knække linien længere, da indholdet nu også fylder det hele i højden...

Jeg har dog ikke nogen klar idé om at dette skulle være årsagen.
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 18:36 #33
<softspot>
Det kører jo perfekt nu! Jeg har problem mere (kan det undre nogen?) og ved ikke om det er for vildt.

Jeg har flere sider hvor denne scroller skal fungere på og på hver side skal teksten som scrolles være en anden. Eksempel:

På siden "gørdinfestmerepersonlig.asp" skal teksten der scrolles være "Gør din fest mere personlig".

På siden "repertoire.asp" skal teksten der scrolles være "Repertoire".

.........osv.

Dette er kun en forespørgsel, om det ville kunne lade sig gøre at bruge javascriptet i den horisontale.js til at styre det. For hvis ikke det er umuligt vil jeg meget gerne oprette spørgsmålet og give toppoint!
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 18:43 #34
Du kan bare lave en betingelse omkring det lag hvor scroller-teksten står i din ASP-kode, det behøver javascriptet ikke vide noget om.

Eksempel:

  <div class="hscroller">
<% if request.servervariables("SCRIPT_NAME") = "gørdinfestmerepersonling.asp" then %>
    <div id="introscroll">
      G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
    </div>
<% elseif request.servervariables("SCRIPT_NAME") = "repetoire.asp" hen %>
    <div id="introscroll">
      Repetoire<br><br>
    </div>
<% end if %>
  </div>

Når det rammer browseren vil der kun være et div der hedder introscroll og dit javascript aner ikke at der kan forekomme andre tekster end den - faktisk er det RET ligeglad :)
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 19:44 #35
Kan ikke lige få det til at fungere..........hvad gør jeg mon galt??
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 20:44 #36
Jeg har lagt betingelsen ind i include-filen og den ser sådan ud:

  <div class="topbox-2">

    <div class="hscroller">
<% if request.servervariables("SCRIPT_NAME") = "gørdinfestmerepersonlig11.asp" then %>
    <div id="introscroll">
      G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
    </div>
<% elseif request.servervariables("SCRIPT_NAME") = "Repertoire.asp" then %>
    <div id="introscroll">
      Repertoire<br><br>
    </div>
<% end if %>
  </div>
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 20:48 #37
.....og det fungere ikke. Har forsøgt at ligge den ind i asp siden men det hjælper ikke. Teksten vil ikke scrolle.
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 22:12 #38
Ehm... "tekst vil ikke scrolle..."??? Hvad menes der med det? Bliver teksten overhovedet vist?

Prøv evt. at sætte en else-betingelse ind som skriver en dummy-tekst, f.eks.:

  <div class="hscroller">
<% if lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")) = "gørdinfestmerepersonlig11.asp" then %>
    <div id="introscroll">
      G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
    </div>
<% elseif lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")) = "repertoire.asp" then %>
    <div id="introscroll">
      Repertoire<br><br>
    </div>
<% else %>
    <div id="introscroll">
      Så fungerer det altså ikke med request.servervariables!!!<br><br>
    </div>
<% end if %>
  </div>

Jeg har lige smidt en lowercase-funktion omkring "SCRIPT_NAME" for at sikre mig at det ikke er det der driller...
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 22:35 #39
Så fungerer vist ikke. Kan ses her:

http://www.rockrod.dk/gørdinfestmerepersonlig11.asp
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 22:37 #40
Rigtig ærgeligt........virkede ellers som alletiders løsning!
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2005 - 23:32 #41
Åååårh, vi skal nu nok få det til at fungere :)

prøv lige dette kode:

  <div class="hscroller">
<% if lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")) = "gørdinfestmerepersonlig11.asp" then %>
    <div id="introscroll">
      G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
    </div>
<% elseif lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")) = "repertoire.asp" then %>
    <div id="introscroll">
      Repertoire<br><br>
    </div>
<% else %>
    <div id="introscroll">
      Så fungerer det altså ikke med request.servervariables!!!<br><br>
    </div>
<% end if %>
  </div>

<p><%=Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")%></p>
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
29. september 2005 - 23:53 #42
Shit det funker ikke endnu..........godt du er tålmodig som et æsel!

Din kode gengav noget at koden oppe i toppen af skærmbilledet. Herefter erstattede jeg ("script_name") med ("file_name") og så forsvandt koden i toppen af skærmbilledet. Men alt i alt kørte ingen af versionerne anderledes end tidligere afprøvede versioner! :-)
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 00:07 #43
Næh, det eneste jeg gerne ville vide var hvad den sidste linie resulterede i, så jeg havde ikke nogen forventning om at det skulle fungere :D

Det jeg er kommet frem til i mellemtiden er dog at Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME") returnerer hele stien fra roden af websitet og at det derfor er nødvendigt at spørge efter en delstreng i SCRIPT_NAME. Et hurtigt hack kunne se således ud (jeg har i øvrigt flyttet koden lidt ind i div'erne, så der ikke skal gentages så meget kode):

<div class="hscroller">
    <div id="introscroll">
<% if instr(1,lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")), "gørdinfestmerepersonlig11.asp") > 0 then %>
      G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
<% elseif instr(1,lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")), "repertoire.asp") > 0 then %>
      Repertoire<br><br>
<% else %>
      Så fungerer det stadig ikke med request.servervariables!!!<br><br>
<% end if %>
    </div>
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 00:14 #44
Nu begynder der at ske noget. På siden gørdinfestmerepersonlig.asp viser den den rigtige tekst, men bare ikke på repertoire.asp
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 00:37 #45
Prøv lige denne her kode, så vi kan se hvad der går galt når den ikke vælger korrekt:

<div class="hscroller">
    <div id="introscroll">
<% if instr(1,lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")), "gørdinfestmerepersonlig11.asp") > 0 then %>
      G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
<% elseif instr(1,lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")), "repertoire.asp") > 0 then %>
      Repertoire<br><br>
<% else &%>
      <%=request.servervariables("SCRIPT_NAME")%><br><br>
<% end if %>
    </div>
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 00:43 #46
Jeg får denne fejl:

Microsoft VBScript compilation error '800a0400'

Expected statement

/include/menu.inc, line 28

else &
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 00:45 #47
CRAP!

<div class="hscroller">
    <div id="introscroll">
<% if instr(1,lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")), "gørdinfestmerepersonlig11.asp") > 0 then %>
      G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
<% elseif instr(1,lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")), "repertoire.asp") > 0 then %>
      Repertoire<br><br>
<% else %>
      <%=Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")%><br><br>
<% end if %>
    </div>
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 00:48 #48
Ja nu nærmer vi os mere end nogensinde :)

Den ligger her http://www.rockrod.dk/gørdinfestmerepersonlig11.asp, men den er ikke helt god da den på repertoire.asp sender denne tekst: /Repertoire11.asp
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 00:52 #49
Jamen, det er jo fordi den ender nede i else-delen (den sidste) - og det er igen fordi du skal sammenligne det rigtige scriptnavn (altså repertoire11.asp i stedet for repertoire.asp) i elseif-sætningen...

<div class="hscroller">
    <div id="introscroll">
<% if instr(1,lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")), "gørdinfestmerepersonlig11.asp") > 0 then %>
      G&oslash;r din fest mere personlig<br><br>
<% elseif instr(1,lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME")), "repertoire11.asp") > 0 then %>
      Repertoire<br><br>
<% else %>
      <%=Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")%><br><br>
<% end if %>
    </div>

Jeg håber du forstår hvordan og hvorfor dette virker, da det ellers bliver lidt svært for dig at udvide det :)
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:00 #50
Ja den kode du kommer med nu har jeg også brugt ..........så jeg forstår ikke helt hvorfor den sender /Repertoire11.asp af sted??? :)
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:04 #51
"Repertoire11.asp" har jeg hele tiden omdøbt den til for at få det til at køre. Altså ikke repetoire.asp, repertoire.asp eller repertoire11.asp. Men jeg har bare ikke skrevet noget om det fordi, jeg selv undervejs kunne ændre det :)
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 01:04 #52
Er den skrevet nøjagtigt som den jeg postede sidst?
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 01:06 #53
Det er nemlig vigtigt at hele scriptnavnet (repertoire11.asp) er lower case.
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:08 #54
Ja Bortset fra at repertoire11.asp ikke er navnet på filen men Repertoire.asp. Så det har jeg omdøbt den til altså:

T_NAME")), "repertoire11.asp") > 0 then %> Bliver til T_NAME")), "Repertoire11.asp") > 0 then %>
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:10 #55
Undskyld..........selvfølgelig som skrevet i variablen Repertoire11.asp  :)
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 01:12 #56
og det skal være:

T_NAME")), "repertoire11.asp") > 0 then %>

altså med små bogstaver, det er det jeg sikrer mig at det jeg sammenligner med er ved at skrive

lcase(request.servervariables("SCRIPT_NAME"))
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:16 #57
:-) ja nu virker den s.. her http://www.rockrod.dk/Repertoire11.asp. Jeg forstod ikke hvorfor den skulle hedde repertoire11.asp når siden hedder Repertoire11.asp....
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:20 #58
Det er som om teksten stopper op i venstre side indtil siden er oploadet og derefter scroller mod højre (det har den selvfølgelig gjort hele tiden). Er det noget jeg kan ændre på?
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 01:32 #59
Du kan skjule teksten ved at sætte venstre position til noget totalt latterligt (i den negative retning) i dit stylesheet, så kan det være den starter med at rendere udenfor skærmen...
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:41 #60
Jeg måtte helt ned på -400px før teksten kom ud af skærmbilledet!

Rigtig mange tak for din hjælp endnu engang, det har været en fornøjelse og meget lærerigt!!!

Mvh. :-)
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:42 #61
..og så må jeg vist heller give dig noget KARMA!!!
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 01:47 #62
LOL - ja, det er ikke så ringe med lidt fed karma :D
Avatar billede hjemmesiden Nybegynder
30. september 2005 - 01:54 #63
Velbekomme :)