Avatar billede javahustler1 Nybegynder
28. september 2005 - 22:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Selvstændige udviklingsprojekter

Jeg er uddannet som datalog, og jeg har arbejdet som professionel systemudvikler i mange år. For et stykke tid siden blev jeg selvstændig, og har udviklet et større produkt, som bliver solgt af nogle sælgere. I perioder foretages en del ny-udvikling af dette produkt, og der er løbende nogle mindre ændringer af produktet.

Men generelt - jeg har en del tid tilovers. Problemet er blot, at det er svært at udnytte disse timer, når man har et større produkt på markedet (der kan være kritiske fejl, som skal rettes *straks*, der kan være mindre fejl, som skal med i den nye release, og der kan være fortvivlede kunder, der ringer, eller at man blot skal have mulighed for at tage telefonen). I disse tilfælde er det en fordel at befinde sig på sin vante stol, og ikke som freelance-konsulent i et fælles-lokale, hvor der sidder 30 fastansatte, som er utilfredse med, at 20 medarbejdere er blevet fyret, og at freelancere har overtaget deres job).

Jeg har følgende model:
Kriterium 1: 10 til 20 timer om ugen på projektet.
Kriterium 2: Kundekontakten sker via telefon og email.
Kriterium 3: Arbejds-lokationen er mit private kontor.
Kriterium 4: Projektet skal være overskueligt og forholdsvis uafhængig af andre).

Man kan sige, at det er svært at opfylde de 4 kriterier 100%, men det er jo også en model.

De 4 kriterier lægger op til, at projektet ikke er stort, og at en mand kan håndtere dette fuldstændigt.

Jeg taler tit med freelance-konsulent-sælgere, og de kan alle tilbyde forskellige jobs. Men i alle tilfælde vil de 4 kriterier ikke blive opfyldt.

Mit spørgsmål er: Hvilken metode skal man anvende, for at finde projekter som opfylder de 4 omtalte kriterier ?

Har du erfaring med ovenstående, og har du en løsning som kan hjælpe mig, så skriv en kommentar her på eksperten (eller hvis du er genert, så send den til javahustler1@hotmail.com).

Java Hustler
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
28. september 2005 - 22:23 #1
Jeg har ingen erfarring med overstående..... men jeg har dog et lille spørgsmål (forslag/ide)
Hvis det mere er pga tid til overs du søger end pga feks. økonomi... ville deltagelsen i udvikling af non-profit site projekt,  for nødhjælp-velgørenhed ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. september 2005 - 22:57 #2
I virkeligheden kan alle projekter vel gennemføres så de overholder dine kriteriel. Det er vel blot (og her ved jeg godt at ordet blot er en underdrivelse af de større) et spørgsmål om at lave projektanalysen stringent og gennemført, så projektet dels er nedbrudt i tilpas små bidder og så hver bid er velbeskrevet.

dit projekts endemål (det der på nydansk kaldes end state) kan vel være lige så stort og kompliceret som du ønsker, hvis de enkelte skridt er små nok og velbeskrevne nok, så skal du nok komme i mål.

Jeg har ingen erfaring med rene programmerings projekter, men deltaget i adskillige store projekter med programmeringselementer, der er gennemført efter ovenstående princip, med succes.

Små velbeskrevne, sammenhængende og incrementale skridt mod målet er vejen frem
Avatar billede javahustler1 Nybegynder
28. september 2005 - 23:31 #3
---jesper-moeller. Nej, det er rendyrket kapitalisme...

---Bufferzone. Jeg har gennemført et antal projekter af ovenstående, men det er altid hos tidligere kunder. Det er således ikke metoder inden for systemudvikling eller håndtering af projekter, som jeg efterlyser. Jeg har 'gået i skole' mange år, og arbejdet som systemudvikler i de sidste 8 år.

Det, som jeg efterlyser, er et slags forum (hvor forum skal betragtes som generelt - det kan være et web-site eller en forening), hvor kunder og udviklere man mødes. Eksperten's Job/Opgaver kunne være et bud på dette forum - men projekterne på denne sektion er ofte til fritids-programmører, og der er kun mindre pengesummer i spil, og lille risiko for begge parter.
//javahustler1
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. september 2005 - 00:38 #4
Ok der kan man se hvordan man kan opfatte tingene helt forskelligt.

Kender du http://www.sharksforum.com/
Avatar billede javahustler1 Nybegynder
29. september 2005 - 02:23 #5
bufferzone - det er et interessant site.
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. september 2005 - 08:36 #6
der er også www.amino.dk måske du kunne gøre dig synlig der, så ved man jo aldrig om nogle kunne tænke sig din "hjælp"

Derudover har du vel også muligheden for at udvikle endnu et stort projekt selv, ligesom det du har i forvejen, så du har 2 større projekter på markedet, det giver måske ikke en særlig god økonomi her i starten, men på den måde er du helt selvstændig og slipper for at skulle finde freelance opgaver når der er lidt lavande.