Avatar billede gtu Nybegynder
28. september 2005 - 18:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til 2 fejl

TForm1 = class(TForm)
  private
    { Private declarations }
procedure WMSyscommand(Var msg: TWmSysCommand); message WM_SYSCOMMAND;
procedure WMSysMenu(var Msg: TMsg); message WM_SYSCOMMAND;

Fejl: "Duplicate message method index"

hvordan kan jeg fix det?

og en anden ting...

var
  h: hMenu;
begin
  h := GetSystemMenu(TForm(self).handle, false);
  AppendMenu(h, MF_SEPARATOR, 0, '');

Jeg får fejl når jeg bruger denne kode i en function, virker fint hvis det ikke står i en function

Fefl: "Undeclared identifier: 'self'"
Avatar billede hatecaps Nybegynder
29. september 2005 - 09:06 #1
Hejsa,

1. Du forsøger at tildele to forskellige handlere til den samme Message (WM_SYSCOMMAND), jeg er ret sikker på at problemet ligger der.

2. Hvis den funktion du kalder GetSystemMenu ikke er defineret som en del af din form (enten i private eller public eller..), og den altså ser ud som den her

function minFunktion : boolean;
begin

end;

i stedet for

function TForm1.minFunktion : boolean;
begin
end;

så vil "self" ikke pege på en dyt. Det er kun når funktionen er en del af TForm1 at self vil pege på noget. Du kan evt. prøve at bruge application.handle i stedet for TForm(self).handle, i stedet for at omdeklarere din funktion.

håber noget af dette kan hjælpe dig

ha' det godt
hatecaps
Avatar billede gtu Nybegynder
29. september 2005 - 11:16 #2
takker :)

1) Ja, men hvordan kan jeg fix det med Message (WM_SYSCOMMAND)?
Avatar billede tolderlund Nybegynder
30. september 2005 - 15:17 #3
1.
Self peger på den instans af klassen du befinder dig i.
I en form *metode* peger Self på formen selv. Der for TForm(self).handle egentlig noget vrøvl selv om det er korrekt. Du kan nøjes med at skrive Self.Handle eller blot Handle i en form metode.
Når du befinder dig i en almindelig standalone function/procedure findes Self ikke. Så kan du bruge f.eks. Form1.Handle eller hvad det nu er for en form du vil arbejde med.

2.
Du kan ikke have 2 procedurer i den samme form med den samme message, i dette tilfælde message WM_SYSCOMMAND.
Du er nødt til at slette den ene af disse procedurer og lægge koden fra den ind i den anden procedure, så du ender op med en eneste "message WM_SYSCOMMAND" procedure.