Avatar billede zzzzzzzz Nybegynder
27. september 2005 - 20:10 Der er 3 kommentarer

Opdatering af en variabel

Hej!

Jeg kan ikke få opdateret min test variabel som det står her. Hvordan får jeg den opdateret korrekt? Her er hele koden.

<html>
<head>
<title>Test</title>
<script type="text/javascript">

var test="test";

function validering()
{
  error = 0;
  if((document.forms[0].spil.value=='') && (error==0))
  {
    alert('Du skal vælge din briktype!');
    document.forms[0].spil.focus();
    error = 1;
  }
  if(error == 0)
  {
    document.forms[0].submit();
    test += "en gik fint";
  }

document.write(test);
</script>

</head>
<body>
<form action="" method="post" onsubmit="validering();return false;">
  <select name="spil" size="1">
    <option value=""> - Vælg briktype her - </option>
    <option value="fysik">Det periodiske system 1-20 </option>
  </select>
  <input type="submit" value="Start spillet">
</form>
</body>
</HTML>
Avatar billede softspot Forsker
28. september 2005 - 22:07 #1
Du skal opdatere variablen INDEN du kalder submit()...

I øvrigt bliver variablen udskrevet (som den er blevet initialiseret) i det øjeblik siden genereres, og ændringen af variablen sker efter siden er blevet genereret.

Hvis du tænker på at variablen test skal opdateres og værdien vises efter man har submittet, skal du gemme variabelens værdi på en anden måde. Det kan enten gøres i en cookie eller ved at sende den til serveren og tilbage igen (f.eks. i et skjult felt i formularen, eller som en querystring-parameter i din action-attribut på formularen).
Avatar billede zzzzzzzz Nybegynder
29. september 2005 - 19:00 #2
Ok, hvordan ville det se ud på kode eksemplet?
Avatar billede softspot Forsker
30. september 2005 - 00:14 #3
Det kommer lidt an på hvad det er du rent faktisk vil opnå...