Avatar billede darkage Nybegynder
27. september 2005 - 19:49 Der er 1 kommentar

Newbie til linux, kan ikke få fil rettigheder til at virke

Jeg vil gerne opnå følgende:
Jeg har en webserver på /htdocs, som har flere subwebsites :

/htdocs/a
/htdocs/b
/htdocs/c

Jeg vil gerne give bruger a/b/c sftp samt ssh adgang til deres egen website, men de må ikke pille ved andet.
Og webserveren skal selvfølgelig kunne køre uden probs, men så vidt jeg ved så kører den som root.
Med min begrænset vide har jeg sat det op således:

/htdocs - dir m. webfiler
/htdocs/a - home dir til bruger a
/htdocs/b - home dir til bruger b
/htdocs/c- home dir til bruger c

jeg opretter bruger gruppe ftpusers og derefter knytter jeg bruger a+b+c til denne gruppe.

Derefter sørger jeg for at /htdocs har:

drwx---rwx 9 root ftpusers 4096 Sep 23 22:24 htdocs

dvs bruger ftpusers må ikke read+write+execute på htdocs

men inde i /htdocs har jeg:

drwxrwxrwx 3 root root 4096 Sep 22 19:19 a
drwxrwxrwx 3 root root 4096 Sep 22 19:24 b
drwxrwxrwx 9 root root 4096 Sep 22 22:34 c

altså der må ftpusers gerne read+write+execute

så er tanken jo at de logger på og starter i deres homedir. Hvis de så prøver at lave 'cd ..' må de ikke, da de ikke har read rettigheder i /htdocs.

Men det virker ikke. Når jeg logger på med a/b/c siger den:

warning: cannot change directory to /htdocs/a: Permission denied

hvorefter den smider mig til roden '/'
Avatar billede a68254 Nybegynder
19. december 2006 - 12:55 #1
du skriver du gerne vil bruge sft og ssh, hvorfor laver du ikke bare ejerskabet om på de forskellige mapper så de passer med de brugere du ønsker og herefter laver symlinks fra /home/user/a --> /htdocs/a etc