Avatar billede olleg Nybegynder
26. september 2005 - 22:44 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

Web og mail server?

Hejsa...

Jeg har en webserver, som køre på windows server 2003. Jeg bruger IIS!
Nu vil jeg gerne have en mail server på. Men ved intet om det! kan i hjælpe mig ? med hvilke software jeg skal bruge og hvad jeg skal gøre... Kan jeg hoste mail servere, uden at have egen dns også ?
Avatar billede kenp Novice
26. september 2005 - 22:46 #1
ja du kan f.eks. vælge en mailserver som f.eks. mailenable eller argosoft.

Ja det kan du godt.. du kan køre den via f.eks. gratisdns.dk
Avatar billede venturer Nybegynder
26. september 2005 - 22:55 #2
Hvad skal du bruge din mailserver til?
En simpel (og gratis) løsning er den POP3 service der følger med Server 2003.
Under "Add or Remove Programs" i kontrolpanelet vælger du "Windows Components". Her sætter du så flueben ved "E-mail Services". Andet skal der ikke til for at installere den.
Du kan også vælge Add or Remove a Role under "Manage Your Server" og her vælge Mail Server. Konfigurationen af den er drevet af guides og der er ikke særligt mange indstillinger til at forvirre. Den fungere helt stabilt men mangler selvfølgelig nogle muligheder for ekstra tilpasning som man ser i de dyere løsninger. Dog tror jeg det er et godt sted at starte hvis du ikke har "rodet" med det før :)
Avatar billede venturer Nybegynder
26. september 2005 - 22:59 #3
Med hensyn til DNS, så er det ikke nødvendigt at du selv installere DNS på serveren. Dette vil faktisk være en meget besværlig og ikke helt billig løsning :)
Find et domæne som du synes vil være godt at sætte efter @ i din mailadresse. Køb det via Gratisdns og få det hostet der (99,- for et domæne er billigt). Du skal kun betale oprettelsen og et årligt gebyr til DK-hostmaster (pt. kr. 60,- mener jeg).
DNS records og hvad du nu skal bruge for at folk kan skrive www.ditdomain.dk og få fat i din websever, kan du selv oprette via et webinterface hos Gratisdns.dk.
Avatar billede screem_brille Novice
28. september 2005 - 17:44 #4
eller kig på kerio mail server, den har både mulighed for mange domains, og har indbygget web interface, detekte spam, antivirus, osv. http://www.kerio.com
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:51 #5
www.hmailserver.net er sku nice
Avatar billede screem_brille Novice
05. oktober 2005 - 11:03 #6
www.hmailserver.com er den korrekte adresse ;)
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
05. oktober 2005 - 12:58 #7
men det var mit svar!!! :D

Men den er lækker, især med ClamWin beskytter den utroligt godt mod spam osv
Avatar billede screem_brille Novice
05. oktober 2005 - 13:02 #8
mit svar gik ikke på dit indlæg men på mit eget indælg tidligere ;)
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:16 #9
Prøver igen :)

www.hmailserver.com med indbygget spam, imap, pop3, webadmin, og mulighed for webmail også :)