Avatar billede jgkl Nybegynder
26. september 2005 - 13:39 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Purge mail i Mailbox på domino server

Hej

Jeg har i dag opdaget jeg har 16.000 dead mails i min mailbox. på vores domino R5.08 findes der en måde at purge disse mails, automatisk, så man slipper for at skulle gøre det manuelt?

På forhånd tak

Jesper
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2005 - 14:17 #1
Nej. Men du kan hurtig lave en agent der løber databasen igennem og sletter alle dead mails der er mere end f.eks. 14 dage gamle. Det er smart ikke at slette dead mails med det samme, da de som regel afslører et eller andet problem ved mailrouting (enten interne eller eksternt).
Avatar billede jgkl Nybegynder
27. september 2005 - 14:22 #2
skal den agent laves i de mailboxe, jeg har oprette? eller i en selvstændig database?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2005 - 14:26 #3
personligt ville jeg lægge agenten i en anden database, for hvis du reinstallere serveren så får du ny(e) mail.box(e) og glemmer man at kopiere agenten, så er den slettet. Desuden kunne det være en fordel at skrive en eller anden form for log i databasen om hvormange dokumenter der er blevet slettet. Det kan give en indikation om man har et voksende problem eller wha'
Avatar billede jgkl Nybegynder
27. september 2005 - 14:26 #4
de fleste af de mails der ligger, er mails som er sendt til adresser som vores server ikke har i adressebogen, det ligner at nogen kraftigt spammer hele alfabetet, op mod vores mailserver.... abcde@voresdomain.dk
Avatar billede jgkl Nybegynder
27. september 2005 - 14:31 #5
Iøvrigt har jeg forsøgt at lave en sådan agent, men gik død da jeg ikke kunne få den til at vælge mails i en andan database.. :-(
Avatar billede jgkl Nybegynder
27. september 2005 - 14:40 #6
Fandt denne agent, som jeg nu har sat ind i mail.box ved godt det ikke er den mest genial måde, men bare det virker

http://searchdomino.techtarget.com/tip/1,289483,sid4_gci1042017,00.html?FromTaxonomy=%2Fpr%2F283834

SELECT RoutingState = "DEAD";
FIELD PostedDate := PostedDate;
@If((@Date(@Today) - PostedDate) > 4; @DeleteDocument; "");

Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2005 - 15:53 #7
No problemo!
Avatar billede jogii Nybegynder
30. september 2005 - 11:51 #8
Experten har da virkelig problemer. Først får jeg den første besked om denne sag en dag for sent, og for det andet får jeg så idag den anden besked op denne "nyoprettede" sag.
Avatar billede jgkl Nybegynder
11. januar 2006 - 10:21 #9
Agenten fungere ikke efter hensigten, den kører men slette ikke noget ! Nogen gode forslag ?
Avatar billede jogii Nybegynder
11. januar 2006 - 13:42 #10
Hvad er agentens "scope" ("Selected documents" eller "All documents in database")?

Den skal stå til "All documents"
Avatar billede jogii Nybegynder
11. januar 2006 - 14:10 #11
@Date(xyz)-PostedDate mener jeg afleverer sekunder og ikke antal dage. dvs. at en dag har 60*60*24 sekunder, hvilket du skal gange med yderlige 4 hvis du vil have have 4 dage.
Avatar billede jgkl Nybegynder
11. januar 2006 - 14:15 #12
det vil altså sige at hvis en deadmial er ældre end 5 sekunder som det står nu, vil den blive slettet (passe mig fint)

SELECT RoutingState = "DEAD";
FIELD PostedDate := PostedDate;
@If((@Date(@Today) - PostedDate) > 5; @DeleteDocument; "")

Men jeg har kigget og agenten står til "all documents"
Avatar billede jogii Nybegynder
11. januar 2006 - 14:17 #13
Ups, har du læst brugerkommentaren til den agent du fandt på linket? Den skriver at agenter ikke kan køre i en mail.box. Det er nemlig rigtig. Jeg tror fra og med R5 har Lotus disablet alle agenter i MAIL.BOX-databaser.

Hvis du vil lave dette, kan du oprette en seperat database, som har ÈN agent, som finder dokumetnerne fra alle dine MAIL.BOXe og sletter de gamle. Agenten skal skrives i LotusScript eller Java.
Avatar billede jgkl Nybegynder
11. januar 2006 - 14:19 #14
ok, tak for hjælpen. smid et svar, så er der point
Avatar billede jogii Nybegynder
11. januar 2006 - 14:35 #15
Den går vist ikke, du har lukket sagen :-)
men lad det bare være det
Avatar billede jgkl Nybegynder
11. januar 2006 - 14:45 #16
sorry, det første man bliver blind på er øjnene
Avatar billede jerman Nybegynder
03. april 2006 - 14:23 #17
Glem alt om at slette gamle mails med agenter. Nedenstående metode anvender jeg i R6. Jeg går ud fra den også er gangbar i R5, da det ret beset er en replikerings feature.

På mail.box's database property vælger du:
- Replication Setting (på første faneblad).
- Space Savers.
- Sæt flueben ved "Remove Documents not modified in the last <##> days".

("uden flueben" anvende denne funktion ifm. sletning af replikerings stubs)

Mails slettes herefter automatisk når de har ligget ## dage i mail.box, - enten via server task, eller når du åbner basen med din Notes klient.

Denne metode kan bruges på en hvilken som helst Notes base.
Men pas på... hvis du f.eks. sætter den til 0 dage på din mailbase bliver den tømt !