Avatar billede litop Nybegynder
26. september 2005 - 09:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Weekend dummy

Hej eksperter!
Jeg har en tabel beståede af nogle pris observationer og dertil hørende dato'er. Jeg vil meget gerne have lavet et modul således at når det er weekend (lørdag, søndag) så står der 1 i kolonen 'weekend' og alle andre dage står der 0. Jeg er ikke den helt store modul ekspert men kan godt rette og tilpasse. Det jeg søger er et forslag til en udformning så skal jeg nok selv forsøge at fylde det ud. Det skal gerne laves i som modul da jeg gerne vil træne det lidt..
litop
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2005 - 09:22 #1
SELECT tblDato.dato, IIf(Weekday([dato],2)>5,'weekday',0) AS Expr1
FROM tblDato;
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2005 - 09:23 #2
sorry!
SELECT tblDato.dato, IIf(Weekday([dato],2)>5,'weekend',0) AS Expr1
FROM tblDato;
Avatar billede litop Nybegynder
26. september 2005 - 09:55 #3
Nu jeg prøvet at arbejde lidt med det:
Weekend2: IIf(Weekday([dato2];2)>5;'weekend';'0')
Men den siger kompilerings fejl - har prøvet at skifte ' med " og , med ;
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2005 - 10:03 #4
Are you doing this in a query? If so then the cursor will be over what ever is giving the error.
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
26. september 2005 - 10:04 #5
CurrentProject.Connection.Execute "UPDATE tabel SET weekend = IIF(WeekDay(dato,0)<=5,0,1)"

Samme som terrys, men brug hellere argumentet 0 til WeekDay funktionen, idet den beregner ugedagsnummeret i forhold til din Windows-opsætning (sikkert dansk).
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2005 - 10:05 #6
try doing this in a query

SELECT Weekday([dato2],2) AS Weekend2
FROM WhatEverYourTableIsNamed
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2005 - 10:09 #7
Hi claes
By using 2 I'm assuming that we want to see the result for weeks which start on a Monday, using 0 can give the wrong result if the regional settings are set to for example US. But then I dont think this has much to do with the compile error :o)
Avatar billede litop Nybegynder
26. september 2005 - 10:14 #8
Jeg kan ikke få lov at skrive select så brokker den sig...
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
26. september 2005 - 10:15 #9
Hi terry

True - i´m just assuming that you allways want to see the result according to your regional settings, but thats mostly a theoretical detail - and has nothing to do with the compile error :o)
Avatar billede litop Nybegynder
26. september 2005 - 10:16 #10
så kom den tak!
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2005 - 10:18 #11
selv tak