Avatar billede ameq Nybegynder
25. september 2005 - 08:55 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Arraylist eller Dataset

Hej, jeg ville lige hører om hvad der er meste "rigtig".

Hvis jeg godt vil databinde data op i et gridview/datagrid fra min database, så laver jeg obj fra data fra basen, men er det så meste rigtig at smide dem over i en arraylist eller over i et dataset
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2005 - 11:28 #1
det er nok nemmest at bruge DataSet

men du opnår den bedste seperation mellem lag ved at bruge en normal collection

jeg ville bruge DataSet til en lille app <2000 linier og collection til en seriøs app
Avatar billede ameq Nybegynder
25. september 2005 - 11:52 #2
collection, så som arraylist eller er det noget andet?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2005 - 12:46 #3
arraylist er en collection (se namespace !)
Avatar billede madrich Nybegynder
25. september 2005 - 12:54 #4
Hejsa ameg

En arraylist er et collection objekt - men er ikke stærkt typet - dvs. man kan gemme forskellige typer af objekter i dens værdier - altså et element i en arrayliste kan være feks et dataset, en arrayliste, eller en string.

Det gør arraylisten superfleksibel, men hvis man vil have at det skal være 100% gennemskueligt hvad listen indeholder kan man lave et collection objekt selv.

Hvis du vil lave en stærkt typet collection klasse skal du implementere interfacet

System.Collections.ICollection

Det er relativt svært at lave en specifik collection klasse, kontra at bruge en arraylist, men OO designet bliver mere gennemskueligt (da man præcis ved hvad for en type collection klassen indholder) og i sin implementation kan man optimere performance en smule

*/Kasper B
http://www.umbraco.org
Avatar billede madrich Nybegynder
25. september 2005 - 12:58 #5
arne_v
- nu er det ikke alle collection objekter der ligger i System.Collections namespacet, men de generelle ligger der  - det er bedre at se om de implementerer ICollection, IList, IEnumerable or so ;) - men det er self. en god indikation at de ligger i System.Collections ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2005 - 13:14 #6
typesafe collections er nemme at lave i .NET 2.0
Avatar billede ameq Nybegynder
25. september 2005 - 18:34 #7
ja arne, det glæder man sig til, men det vil sige at det er beder at bruge en arraylist end et dataset?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2005 - 18:51 #8
bedre er sådan et meget absolut begreb

arraylist kan give en bedre seperation mellem layers (og tiers) til gengæld skal du
skrive lidt mere kode selv
Avatar billede ameq Nybegynder
25. september 2005 - 18:54 #9
okey takker
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2005 - 19:05 #10
og et svar
Avatar billede snepnet Nybegynder
26. september 2005 - 02:07 #11
hej ameq - ved godt at spm er lukket, men bare lige for at nævne det.
1) Typed DataSets er også en mulighed (en hurtige teaser : http://www.15seconds.com/issue/031223.htm - første hit på google)
2) En OR-Mapper kunne også være en mulighed. Du kan se en liste her : http://sharptoolbox.com/Category74089b0a-1105-4389-b1db-eedf27e20cfb.aspx
mvh
Avatar billede ameq Nybegynder
26. september 2005 - 06:57 #12
kigger lige på det snepnet =) og takker