Avatar billede Slettet bruger
24. september 2005 - 19:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stemme guitar med tuner.

Jeg har lånt en BOSS tuner til en guitar af min ven. Jeg spiller selv på en 6 strengs western, og har så prøvet at bruge den på den. I starten havde min mor stemt den ud fra en stemmegaffel - kan ikke selv gøre det endnu, da jeg kun har spillet i 2-3 måneder. Der mener jeg, men er ikke sikker, at når jeg f.eks. slog den tykke E-streng an, så stod der E1 i tuneren. Nu står der f.eks. E2, men den stemmer. Det virker på mig som om akkorderne lyder en smule anderledes, men stadig lyder som de rigtige akkorder. Er det bare mig som er paranoid, eller gør jeg noget forkert?
Avatar billede -thomas- Nybegynder
24. september 2005 - 20:18 #1
Der står vel 1E, 2B, 3G, 4D, 5A eller 6E, gør der ikke?

Ofte kan man sætte den til manual indstilling, så den ikke selv gætter hvilken streng, du slår. Så tager du dem bare fra en ende af og stemmer.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2005 - 20:22 #2
Nej, fra den øverste E streng står der nemlig:

E2, A2, D3, G3, b3, E4.. det er det der er weird.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
25. september 2005 - 10:27 #3
Men du kan vel høre om strengene stemmer ved at holde på 5. bånd, 6. streng etc.?
Avatar billede bjoarn Nybegynder
25. september 2005 - 11:44 #4
Nu skriver du ikke det præcise produktnavn (boss laver rimelig mange tunere), men et kvalificeret gæt må være at din tuner skriver navnet på tonen gående fra den dybeste/øveste streng til den lyseste/nederste streng. Dvs. E - A - D - G - B/H - E (Den anden nederste streng blive kaldt "B" i eng/amr/fr m.fl. lande og "H" i Tyskland og skandinavien).

Tallene bag tonenavnene angiver oktaven. En oktav er afstanden (eller tonerne) mellem tone C til den næste tone C. Så følg med: vi har oktaven C-D-E-F-G-A-B-C, den første oktav findes ikke på en guitar (men fx. på en bas). Guitaren starter i anden oktav ved E2, næste streng ligger tre hele toner (5 halvtoner/bånd på guitaren) over E2 og er derfor stadig i anden oktav. For at komme til D skal du starte forfra i rækkefølgen af toner og må derfor starte på en ny oktav, derfor er den i tredie oktav D3. Kan du se systemet?

Du er højst sandsynligvis rigtig på den hvad angår stemningen, for hvis den øverste streng siger den er E, kan den nærmest kun være en "rigtig" E. Hvis den var stemt en oktav under ville strengen hænge ned over de andre og hvis man prøver at stemme den en oktav over så sprænger den.
Det skal dog siges at det er MEGET svært at stemme en guitar helt præcist, selv store guitarister kæmper med det og får specialbyggede guitarer der skal gøre det nemmere.
Så "go for it", det handler jo dybest set om at du synes det lyder fedt...

Gode måder at stemme uden tuner:
- hold 5. bånd nede på E2 og sammenlign med A2, de skal lyde ens. Femte bånd på andre strenge passer også med strengen lige nedenunder, med en enkelt undtagelse: på G3 skal du bruge 4. bånd til at sammenligne med B3.
- hold fingeren ovenpå løst på strengen i 12. bånd (så den svinger blidt og skaber en såkaldt overtone) og sammenlign med 7. bånd på strengen lige nedenunder. Her er der også en undtagelse på G3 skal 12. bånd sammenlignes med 8. bånd på B3.
Den første er nemmest, den anden mere præcis.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2005 - 16:01 #5
Jeg takker rigtigt mange gange bjoarn, det var præcist hvad jeg skulle bruge. Og så har jeg også lidt teori at falde tilbage på. Tak, smid et svar.
Avatar billede bjoarn Nybegynder
25. september 2005 - 16:20 #6
:-) glad for jeg kunne hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2005 - 16:21 #7
Takker endnu en gang. :)