Avatar billede medjeti Nybegynder
23. september 2005 - 16:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Mærkelig SQL-fejl

Hejhej,

Jeg har en Access DB med et varchar-felt, der udover tekst indeholder en dato. Denne dato vil jeg godt bruge i min WHERE-klausul, men jeg får en mærkelig fejl...

SELECT c_Text, Count(c_Text) as n_Count FROM ([Her er en subquery...]) AS tmp WHERE DATEDIFF('d', RIGHT(c_Text, 8), Now()) < 15 GROUP BY c_Text ORDER BY n_Count DESC

Fejlen jeg får er:

Microsoft JET Database Engine error '80040e10'
No value given for one or more required parameters.

Hvis jeg fjerner WHERE-klausulen får jeg ingen fejl. Hvis jeg istedet for RIGHT(c_Text, 8) skriver RIGHT('asd as d asd 05/05/05', 8) får jeg heller ingen fejl - meget mystisk!
Jeg tror "required parameters" den hentyder til er i DATEDIFF-funktionen, men der burde ikke være noget galt med den - min subquery har en klausul der hedder WHERE ISDATE(RIGHT(c_Text, 8)), så jeg ved, det er en dato der kommer ind.

Den samlede streng bliver ret lang, så jeg har mistanke om, at jeg måske støder i en længde-begrænsning eller et andet mærkeligt Access-problem...

På forhånd tak for gode råd og tips...
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
23. september 2005 - 16:19 #1
Prøv at pakke din Right ind i en CDate():

...CDATE(RIGHT(c_Text, 8))...
Avatar billede medjeti Nybegynder
23. september 2005 - 16:51 #2
Tak for inputtet... jeg har prøvet med CDate, Cast, Convert, # rundt om datoen osv., no dice... :(

Jeg prøvede lige at fyre samme statement af på SQL Server 2000 - det resulterer i en "Syntax error converting datetime from character string."
Hvis jeg laver WHERE-klausulen om til en HAVING-klausul, virker det til gengæld fint - bare ikke i Access'en...
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
23. september 2005 - 17:14 #3
Har du efterstillede blanktegn i c_Text, så der skal bruges Trim()?
Hvorfor bruger du Now() og ikke Date()?
I stedet for Datediff() kan du prøve : Date()-CLng(CDate(Right(c_Text,8)))<15
Hvis det er i en Access forespørgsel er du opmærksom på at du skal bruge ";" i stedet for "," - DATEDIFF('d'; RIGHT(c_Text; 8);Now()) - synes bare lige jeg ville tjekke :o)
Avatar billede medjeti Nybegynder
23. september 2005 - 17:44 #4
Hov, en rettelse... fejlen jeg får er:
Data type mismatch in criteria expression.

Der er ingen whitespaces i strengen - men hvis jeg bruger Trim(c_Text) får jeg pludselig den anden fejl: No value given...

Det er da bare en tand for mærkeligt det her :(
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
23. september 2005 - 18:08 #5
Prøv at konvertere dine datoer til heltal - CLng(Date()) og CLng(CDate(Right(c_Text,8))) - og træk dem fra hinanden, i stedet for at bruge DateDiff(). I sidste ende kan du prøve at konvertere de sidste 8 tegn i c_Text til hhv. dag, måned og år, og stoppe dem ind i en DateSerial() - besværligt, men DateSerial() slår næsten aldrig fejl.
Avatar billede terry Ekspert
23. september 2005 - 20:07 #6
can we just make sure where we are? You say you have tried cast/convert and also that you have tried the same SQL in SQL Server!!
Are we talking Access data or SQL Server?
Avatar billede medjeti Nybegynder
24. september 2005 - 16:12 #7
Sorry about the confusion - we are talking about an Access DB, but since I usually develop for SQL Server (thank God!) I tried the same SQL in SQL Server with the results as described above. As for Cast/Convert I'm not really sure what functions are supported in Access, so I was just trying different stuff out.

Claes: Tak for tippet, jeg prøver at konvertere lidt rundt når jeg får fingre i koden igen.
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2005 - 18:00 #8
Why dont you convert to a date field in the sub select, get this working first and then go on to the final query. And it amy also be an idea to have a date/time field for storing your date, save all the problems your having now
Avatar billede medjeti Nybegynder
26. september 2005 - 16:40 #9
Okay, det bliver mere og mere mærkeligt...
Jeg har skrevet min subquery om, så den returnerer min dato i DateTime-datatypen.
I min SELECT linie kan jeg bruge alle de datofunktioner på den, det skal være uden problemer - men lige så snart jeg rører ved den i WHERE-linien, siger den "Data type mismatch".
Det er altså ikke et konverteringsproblem jeg har, men en eller anden form for strukturerings-problematik...

Har jeg ramt en eller anden obskur SQL- eller ODBC-regel jeg aldrig har hørt om, eller hvad er det der sker?
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2005 - 16:46 #10
In Access you have to use ## when using dates in the WHERE part of the SQL

SELECT * FROM YourTable WHERE DateField = #2005-09-26#

If claes deosnt mind, and its OK with you then maybe if you sent me your database it would be easier to see the problem

eksperten@NOSPAMsanthell.dk

remove NOSPAM
Avatar billede medjeti Nybegynder
27. september 2005 - 12:30 #11
Hmm, nu har jeg fået det følgende til at virke på SQL Server:

SELECT c_Text FROM (
    SELECT c_Text, RIGHT(c_Text, CHARINDEX(' ', REVERSE(c_Text))) as theDate FROM tLog WHERE
    ISDATE(RIGHT(c_Text, CHARINDEX(' ', REVERSE(c_Text)))) = 1
    ) AS tmp
    WHERE DATEDIFF(d, theDate, GetDate()) < 12
    GROUP BY c_Text

- egentlig bare en ny måde at pille datoen ud af tekstfeltet på, men det virker efter hensigten. Tilsvarende i Access-sprog er noget á la:

SELECT c_Text FROM (
    SELECT c_Sti, RIGHT(c_Text, INSTRREV(' ', c_Text)) as theDate FROM
    tLog WHERE
    ISDATE(RIGHT(c_Text, INSTRREV(' ', c_Text))) = 1
    ) AS tmp
    WHERE DATEDIFF('d', theDate, Date()) < 12
    GROUP BY c_Text

- men det virker selvfølgelig ikke... (Det lugter lidt af en skjult begrænsning i tekstfunktionerne?)
Avatar billede terry Ekspert
27. september 2005 - 20:18 #12
SELECT TMP.c_Sti
FROM [SELECT tLog.c_Sti, CDate(Right([c_sti],8)) AS theDate
FROM tLog]. AS TMP
WHERE (((DateDiff("d",[TMP].[theDate],Date()))<20))
GROUP BY TMP.c_Sti;
Avatar billede medjeti Nybegynder
28. september 2005 - 15:26 #13
Tak for hjælpen Terry. Dit bud virker fint på den DB jeg sendte dig... jeg glemte desværre at nævne, at det ikke er alle felterne der har en dato i enden - derfor den oprindelige WHERE ISDATE(RIGHT(c_Text, 8)) - og når jeg tilføjer det, er der fejl igen...
Jeg har givet op og konkluderet, at jeg er stødt i en eller anden form for uforklarlig bug / quirk, der ikke lader sig løse praktisk.

Tak for hjælpen begge to.
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2005 - 15:45 #14
Try
WHERE ISDATE(Cdate(RIGHT(c_Text, 8)))
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2005 - 21:20 #15
SELECT TMP.c_Sti
FROM (SELECT tLog.c_Sti, CDate(IIf(IsDate(Right([c_sti],8)),Right([c_sti],8),DateAdd("yyyy",-100,Date()))) AS theDate
FROM tLog)  AS TMP
WHERE (((DateDiff("d",[TMP].[theDate],Date()))<25));