Avatar billede zoone Nybegynder
23. september 2005 - 09:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Flytning af Raid 0 array til nyt system?

Jeg er den 'glade' ejer af et 2x120 GB Raid 0 array, der kører som 1 stor partition. Jeg er netop gået fra et Abit bundkort over på et Asrock (yrk!) og jeg har benyttet onboard RAID controlleren på mit gamle Abit, og havde planer om at gøre det samme på Asrock kortet. Problemet er jo bare at disse Raid controllere ikke er kompatible. Jeg har forsøgt at sætte diskene i og køre en "Restore array" men der sker intet når jeg forsøger at aktivere denne funktion. Controlleren har fundet diskene, men genkender vist ikke at der er et array, hvilket jeg også forventede. Dog må den have en eller anden kontakt med dataene på diskene eftersom den kommer med en dansk fejlmeddelelse: "Fejl ved indlæsning af operativsystem" når jeg forsøger at boote (Jeg har dansk XP pro). Jeg forsøgte at installere de medfølgende drivers, mens diskene sad i min gamle PC, men det nægtede eftersom den ikke kunne genkende chipsættet.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 11:44 #1
ar det samme kontroller chip i de 2 kan du (måske) gøre det, er de ikke ens, så er chancen ca ligeså stor som at vinde 7 rigtige i lotto (to uger i træk *G*), tag backup på det gamle system, og flyt derefter diskene over og lav dit RAID (hvis du stadig har mulighed for det)
Avatar billede zoone Nybegynder
23. september 2005 - 11:51 #2
Hmm... hvis det ikke kan reddes er der kun 2 løsninger for mig, enten droppe raid helt eller købe en PCI SATA RAID controller (men gad vide hvordan den vil opføre sig når jeg OC'er...), så jeg kan flytte den rundt næste gang jeg køber nyt bundbræt. Jeg har før haft en PCI ATA RAID controller, og når jeg købte nyt bundkort flyttede jeg bare den over, og det fungerede jo fint nok.

Men backup af 240 GB data overpå medier og diske som jeg ikke har... :õ( ... Skal nok blive populær til LAN her i weekenden når jeg liiiige skal låne lidt diskplads her og der, mens jeg roder med mit system :)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 12:04 #3
zoone, hehe :) men 240Gb er da ikke noget problem at backe up *G* har da over en TB tomme diske liggende på hylden *GGG*
Avatar billede mchief Nybegynder
23. september 2005 - 15:23 #4
Det er bare at få taget backup af diskene og så lave et nyt array på asrock boardet, du skulle have valgt et board med samme raid chip så havde det virket, men hvorfor har du valgt et ascraprock board?
Avatar billede zoone Nybegynder
18. oktober 2005 - 10:37 #5
Tråd lukket pga. manglende input. Tak for kommentarerne.
Avatar billede screem_brille Novice
18. oktober 2005 - 10:41 #6
manglende input ? nej det er der faktisk ikke, men du kunne åbenbart ikke lide det faktum at du skulle tage backup, men en anden gang hjælper man så ikke *G*
Avatar billede zoone Nybegynder
18. oktober 2005 - 11:34 #7
Ok, lad mig omskrive det til "manglende banebrydende input". At lave en backup kunne jeg nok godt selv gætte mig til er det eneste alternativ til bare at dumpe mit array. Det bliver bare lidt svært, eftersom jeg ikke lige ligger inde med 240 GB harddiskplads :(

Og ... Hvem kan lide at tage backup? - Det er jo super kedeligt!!! ;)
Avatar billede screem_brille Novice
18. oktober 2005 - 11:40 #8
det er jo ikke muligt, er det vores skyld ? nå men nervermind...
Avatar billede zoone Nybegynder
18. oktober 2005 - 12:29 #9
Jeg har ikke sagt at det er nogens skyld, har jeg? Jeg lukker tråden da der ikke er kommet noget nyt på bordet. Du må vel kunne følge mig i at jeg nok godt selv kan se at backup er den eneste løsning, eftersom der ikke kom ny viden (for mig) frem.
Jeg kan jo ikke acceptere et svar der ikke, på nogen måde, inspirerer til, henviser til eller medfører en løsning på problemet. Det virker heller ikke synderligt konstruktivt på mig, at man vælger at udtrykke sin afsky for mit valg af bundkort, når jeg står i en post-købs fase, og mangler en løsning på et problem - ikke en kommentar om at jeg har købt noget skrammel. I min verden giver det mening at give 530 kr for et bundkort når det opfylder mine behov, og endda overclocker lige så godt som dyrere boards. Men det er en anden diskussion...
Avatar billede screem_brille Novice
18. oktober 2005 - 12:32 #10
jeg har ikke nævnt noget om boardet på andre måder end at de 2 RAID controllere ikke er kompatible
Avatar billede zoone Nybegynder
18. oktober 2005 - 12:42 #11
Du har hellere ikke lavet et svar, så det var jo nok henvendt til mchief. Jeg måtte jo hellere svare jer begge eftersom du omtalte det som ikke værende "jeres skyld". Men såfremt du ønsker at fortsætte denne tåbelige diskussion, må du da gerne uddybe hvad du mener jeg skulle gøre ved tråden i stedet for at have lukket den.
Avatar billede screem_brille Novice
18. oktober 2005 - 12:44 #12
det der irriterer mig er at man bruger tid på at hjælpe, og man intet for får det, om det er 1 point eller 200 er ligegyldigt, det er princippet i det (for mit vedkommende)
Avatar billede zoone Nybegynder
18. oktober 2005 - 15:37 #13
Det kan jeg sagtens følge dig i, jeg deltager selv i mange tråde, og får sjældent noget for det. Det er jo desværre sådan at ganske få brugere værdsætter at man kommenterer et problem først, og svarer efterfølgende, hvis det har været noget værd.
Jeg værdsætter skam også de kommentarer der er kommet på denne tråd, det mener jeg da også jeg gav udtryk for da jeg lukkede den, men om det er godt nok er vel op til den enkelte at vurdere... Imo skal man stikke "næsen lidt frem" i retning af en konkret løsning, for at det kan klassificeres som et brugbart svar, men igen... det er jo også subjektivt.